עלות ההסכם עם העבודה: 2 מיליארד שקל; קדימה: זה "מחיר מציאה" לשותפה בכירה

250 מיליון שקל מהסכום יתווספו לתקציב 2009 ; המקור התקציבי: רזרבות האוצר למימון הקנייה של תמיכת המפלגות בתקציב 2009

"מחיר מציאה" - כך כינו בקדימה את ההסכם הקואליציוני שנחתם עם מפלגת העבודה ערב חג הסוכות. עלות ההסכם הקואליציוני בין שתי המפלגות עומד על כשני מיליארד שקל, ש-250 מיליון שקל מהם יתווספו לתקציב 2009. בעקבות החתימה על ההסכם תיאלץ הממשלה לשנות את תקציב המדינה לשנת 2009 ולהוסיף כספים לנושאים חברתיים שעליהם התעקש יו"ר מפלגת העבודה, אהוד ברק. בתמורה תתמוך העבודה בתקציב המדינה בכל שלוש הקריאות בכנסת.

"המחיר הוא מחיר מציאה, נמוך, אחראי והכי חשוב לא שובר את תקרת ההוצאה. אנחנו לא מתקרבים לזה בכלל", אמרו הבוקר בקדימה, "כולה 250 מיליון שקל כדי לקנות את השותפה הבכירה בקואליציה".

על-פי ההסכם הקואליציוני, תגדל קצבת הזקנה בין השנים 2009 ל-2011 במידה ניכרת: בשנת 2009 תגדל הקצבה בסכום של 150 מיליון שקל, שנה אחר כך, בשנת 2010, יגדל התקציב בעוד 400 מיליון שקל והוא יעמוד על 550 מיליון שקל ובשנת 2011 יעמוד הסכום על 950 מיליון שקל.

עוד במסגרת ההסכם, זכו שני משרדים שבהם מכהנים שרים של מפלגת העבודה לתקציבים נוספים. משרד החקלאות שבראשו עומד השר שלום שמחון זכה לתקציב כולל של 100 מיליון שקל: 35 מיליון שקל במסגרת החטיבה להתיישבות לשיקום תשתיות בישוב הוותיק; 15 מיליון שקל יעברו לביטוח נזקי טבע ועוד 50 מיליון שקל יתווספו לעידוד הון בחקלאות. משרד התשתיות הלאומיות, שבראשו עומד בנימין בן אליעזר, יזכה לעוד 160 מיליון שקל במסגרת ההסכם.

משרד העבודה והרווחה, שבראשו עומד שר נוסף מהעבודה, השר יצחק הרצוג, זכה לביטול גזירות בסכום כולל של 400 מיליון שקל: יבוטלו יוזמות הטלת מס בריאות על עקרות בית (בעלות של 300 מיליון שקל, ראו ידיעה נפרדת); ותבוטל הפחתת הכנסה מרבית לזכאות לגמלת סיעוד (100 מיליון שקל). כמו כן, הוחלט להקפיא את שכר הלימוד באוניברסיטאות בשנה הקרובה ולהקים את המועצה לחברה וכלכלה, על-פי הצעתו של עופר עיני, יו"ר הסתדרות העובדים. שני התיקים הנוספים שבידי מפלגת העבודה, תיקי החינוך והביטחון, הם שני התחומים שלא קוצצו מראש בתקציב המדינה.

בסביבתה של לבני אמרו היום (ד') כי המקור התקציבי להסכם הקואליציוני הוא הרזרבות ששם האוצר בצד כדי לממן את אישור תקציב 2009 בכנסת. "בכל שנה כדי לקנות את אישור סיעות הכנסת לתקציב 'קונה' האוצר את תמיכתן. בסך הכל הקדמנו את השלב הזה ומנענו את הסחר-מכר שהיה אמור להתקיים עם העבודה במהלך דיוני התקציב, מה שללא ספק היה עולה הרבה יותר מ-250 מיליון שקל", אמרו מקורביה של לבני. עוד הסבירו כי חלק מהסכומים שיועברו לעבודה כבר אושרו בממשלה בעת ההצבעה על תקציב המדינה בחודש אוגוסט על ידי ראש הממשלה, אהוד אולמרט, ולמעשה זו התחייבות שכבר ניתנה.