תוניסיה: הזדמנות מתחת לאף

מומחים בתחום הנדל"ן בעולם סבורים שתוניסיה היא השוק המתפתח שעתיד ליצור אימפקט משמעותי בחמש השנים הקרובות ישנם ישראלים שבוחנים אפשרויות של כניסה עסקית לתוניסיה ואחד מהם הוא היו"ר ומבעלי תשלובת סנו, ברונו לנדסברג, שמתכוון להחדיר את מוצרי החברה לשוק התוניסאי

מ י שמסתמנת כראש הממשלה הבאה של ישראל כבר הרימה בשנה שעברה את הכפפה בניסיון לקרב בין ישראל ותוניסיה. אם ציפי לבני אכן תכהן בתפקיד הנכסף, ייתכן אף ששתי המדינות יחזרו לנהל יחסים דיפלומטיים זו עם זו.

בינתיים, ישנם ישראלים שבוחנים ברצינות אפשרויות של כניסה עסקית לתוניסיה, ובכלל זה הקמת מבנים תעשייתיים ובתי מלון במדינה. אחד מהם הוא היו"ר ומבעלי תשלובת סנו, ברונו לנדסברג, שמתכוון להחדיר את מוצרי החברה לשוק התוניסאי ואומר ל"גלובס" כי החברה חפצה גם באפשרויות ייצוא למדינות נוספות הנכללות במדינות מגר"ב (מדינות צפון אפריקה).

בבדיקות ההיתכנות בתוניסיה מלווה את סנו ואת החברות הנוספות יו"ר חברת רשף נכסים השרון מכפר סבא, דניאל טייב, שקיבל לפני שנתיים אישור משלטונות תוניסיה לקדם מהלכים עסקיים במדינה. הוא עושה זאת בליווי עו"ד באסם אדריס מטייבה. בחודש הקרוב הוא מתעתד להטיס משלחת של מספר חברות ישראליות לתוניסיה לצורך בדיקות בשטח.

קשר רגשי

לישראל אין יחסים דיפלומטיים עם תוניסיה, שאוכלוסייתה מונה 10 מיליון תושבים. אמנם בשנת 1994 הצטרפה תוניסיה, יחד עם מרוקו ומאוריטניה, למדינות ערביות אחרות ובחרה בנתיב השלום והפיוס באמצעות קשרים דיפלומטיים עם ישראל, ושנתיים מאוחר יותר אף נפתחה נציגות ישראלית בתוניסיה ונציגות תוניסאית נפתחה בישראל, אולם עם חידוש פיגועי הטרור הפלסטיניים בשנת 2000 ניתקה תוניסיה את היחסים הדיפלומטיים עם ישראל, כשם שעשתה מרוקו. בכל זאת, יחסים מסחריים ותיירותיים המשיכו מאז בין שתי המדינות, וכפי שמציין אתר משרד החוץ הישראלי, האוכלוסייה הישראלית שמוצאה מארצות צפון אפריקה שומרת עדיין על קשר רגשי למדינות בהן חיו משפחותיהם במשך מאות שנים.

בספטמבר 2007 הזמינה ציפי לבני, בתוקף תפקידה כשרת החוץ, את שר החוץ של תוניסיה, עבד אל-והאב עבדאללה, לפגישה במטה האו"ם בניו יורק. זאת למרות שבין המדינות, כאמור, לא קיימים קשרים דיפלומטיים. באותה פגישה הדגישה לבני את חשיבות תמיכתן והשתלבותן של מדינות ערביות מתונות בתהליך המשא ומתן עם הפלסטינים. אם אכן תהפוך לבני לראש הממשלה, ייתכן שקשר זה אף יתהדק, מה שישתית קרקע פורייה לאנשי עסקים נוספים מישראל להשקיע בתוניסיה.

מוקד התעניינות

מומחים בתחום הנדל"ן בעולם סבורים שתוניסיה היא השוק המתפתח שעתיד ליצור אימפקט משמעותי בחמש השנים הקרובות. שוק הנדל"ן שם הוא יחסית צעיר והבעלות של משקיעי חוץ על נכסי מגורים הותרה רק לפני שלוש שנים. מחירי הנדל"ן הנמוכים המקובלים שם מזכירים את המחירים של מרוקו לפני חמש שנים.

הישראלים מתחילים להתעניין ביבשת אפריקה כולה. סקר שערך לאחרונה מגזר הנדל"ן בפירמת ראיית החשבון והייעוץ Deloitte בריטמן-אלמגור-זהר בקרב בכירי ענף הנדל"ן בישראל, העלה ש-81% מהנשאלים צופים כניסה של יזמי נדל"ן ישראלים למדינות אפריקה, מתוכם 57% צופים כי כניסת ישראלים לאזור תתרחש בטווח של שנתיים ומעלה מהיום. נתונים אלה הועלו במסגרת סדרת שאלות שנועדו לעמוד על המגמות והתחזיות בענף הנדל"ן לשנת 2009.

"למשקיעים שפועלים במדינה הזו יש הטבות שלפיהן ב-10 השנים הראשונות חל פטור מלא ממס ולאחר מכן המס מדורג", מציין טייב. "למשקיעים שם ניתנת האפשרות להקים חברה בבעלות של 100% ללא צורך בשותף מקומי וכן האפשרות לרכוש נכסים בבעלות אישית ללא התערבות המדינה. זהו יתרון שלא קיים במדינות רבות אחרות. כמו כן, המדינה מעמידה לרשות המשקיע קרקעות לחכירה בטווח ארוך ובמחירים סמליים. אין הגבלה לכמות הכסף שתוכנס למדינה או תוצא ממנה ואין פיקוח ממשלתי על כך. סדר הגודל של ההשקעות שכל אחד מהגופים הישראליים שבודק היום אפשרויות בתוניסיה, נאמד בעשרות מיליוני דולרים".

לנדסברג מספר כי "פנו אלינו קבוצת ישראלים ממוצא תוניסאי ואמרו שקיימת הזדמנות לעשות עסקים עם תוניסיה. ללא כל ספק זוהי הצעה מעניינת, מהבחינה העסקית ובוודאי מהבחינה הרומנטית. כזכור, הראשון שהכריז שיש צורך לקיים קשר עם ישראל היה נשיא תוניסיה הקודם, חביב בורגיבה. בסנו אנחנו מעוניינים לחדור לכל מדינה שמוכנה לסחור איתנו ולקבל את המוצרים שלנו ואנחנו מוכנים בתנאים מקובלים להתקשר איתם".

כנשיא עמותת תוניסיה-ישראל נפגש לנדסברג מספר פעמים עם השגריר התוניסאי שממונה על מדינת ישראל והרשות הפלסטינית, אחמד אלחבאסי, כשם שעשו נציגים של מספר חברות ישראליות נוספות. תשלובת סנו מייצרת מוצרים שאינם מוצרי מזון, כמו מוצרי נייר, מוצרי טואלטיקה והיגיינה, חיתולים חד פעמיים, קוטלי חרקים ומוצרים לניקיון הבית. מאז 1982 נסחרות מניות החברה בבורסה לניירות ערך בתל אביב. כיום מייצאת החברה את מוצריה למדינות כמו ארה"ב, רומניה, בולגריה, אוקראינה, מולדובה, גיאורגיה, אזרבייג'ן, ארמניה, מונגוליה וארצות נוספות.

"כשקיבלנו את ההצעה לשתף פעולה עם גורמים מתוניסיה הסכמנו לכך", אומר לנדסברג, "התנאים שביקשנו היו הקלות, אפשרות לקבל שותף מקומי פעיל ובעל הון ואפשרויות בהמשך לייצא מוצרים לארצות נוספות שנכללות במדינות מגר"ב". הוא מוסיף כי "אנחנו בקרוב מתכוונים לטוס לתוניסיה ולהפיץ את המוצרים של סנו. אנחנו בודקים כמה מפעלים נצטרך שם וכמו בשאר המקרים, אם זה בגבול היכולת שלנו וזה מעניין, אנחנו עושים את זה. בשלבים הראשונים יש לעשות אך ורק בדיקות בשטח בקשר לאפשרויות הפצה. סנו לא עובדת לפי שיטת Private Label, אלא מבצעת ייצוא של מוצרים שלה תחת השם סנו. אנחנו עדיין לא מתחילים בהקמת משרדים ומחסנים, אלא קודם בודקים כמה צריך. כל מדינה שבה אנחנו עדיין לא נמצאים ויש לה פוטנציאל, עם רמת חיים מסוימת, יש לנו עניין להפיץ בה את המוצרים שלנו. על אחת כמה וכמה מדינה פתוחה שיש לה קשרים עם מדינות בצפון אפריקה ועם מדינות ערביות אחרות".

לדבריו, כשתצא אל הפועל הכוונה להשיק פעילות בתוניסיה יהיה צורך להקים מערך מכירות ומערך לוגיסטי. טייב מציין כי "אנחנו מלאי תקווה שנוכל לסייע לסנו ליישם את התוכניות בתוניסיה כאחד הצעדים הראשוניים של חברה ישראלית שמעוניינת ליזום השקעות בנדל"ן והשקעות בתעשייה במדינה".

שוק צומח

מתברר כי ההתעניינות בתוניסיה איננה אך ורק פנטזיה אישית של לנדסברג. חברת MSCI, שמנהלת את מדדי ה-MSCI מבית מורגן סטנלי, מיקמה לפני שבועיים את תוניסיה בין שש המדינות היחידות בעולם ש"עשו כסף" במהלך 12 החודשים האחרונים, למרות שעד לאחרונה אפילו המשקיע הנועז ביותר היה נכשל בהשקיעו שם. המדינה הראשונה בדירוג שש המדינות לפי MSCI היא לבנון, שבה התקווה ליציבות פוליטית העלתה את שוק המניות של ביירות ב-51%, אף על פי שהיה נראה לפני מספר שבועות שהרגיעה שם מתפוררת. אחריה מדורגת ירדן, עם תשואה של 21% במושגים של מטבע מקומי, ואז מדורגות עומאן עם עלייה של 14% בשוק המניות, קטאר עם עלייה של 12%, תוניסיה עם עלייה של 23% ומרוקו עם עלייה של 2%.

מדינות המפרץ הפרסי הזרימו את כספי הנפט שלהן לפרויקטים בצפון אפריקה. חברת Emaar Properties, אחת החברות שאחראיות לבום הבנייה בדובאי, היא מהמשקיעות הגדולות בצפון אפריקה. לפי הערכות, האמירויות הערביות המאוחדות יזרימו כ-30 מיליארד דולר לתוניסיה במשך 10 השנים הבאות ובכך תוכפל כלכלת המדינה.

קרן המטבע מתארת את תוניסיה כמדינה עם כלכלה צומחת ויציבה עם צמיחה של 5.5% בתוצר המקומי גולמי ב-2008 וצמיחה צפויה של 5.9% בשנת 2009. שיעורי האבטלה שם צונחים והאינפלציה נבלמת.

גם מצב התיירות שם מעודד. מועצת התיירות הבינלאומית צופה עלייה שנתית של 4.3% במספר התיירים שיגיעו לתוניסיה בין 2009 ל-2018.

עיתון ה"ניו יורק טיימס" דירג את תוניסיה במקום השלישי ברשימת 53 המדינות ששווה לבקר בהן, וזה לא מפתיע, לאור העובדה שבמדינה קיימים מספר נמלי תעופה בינלאומיים הנגישים למרבית היעדים המועדפים במדינה. הבירה תוניס היא במרחק שעתיים טיסה מלונדון ו-45 דקות מרומא.

הנדל"ן בתוניסיה הוא שוק צומח שמתחיל למשוך השקעות בינלאומיות. בתקופה האחרונה צצים בעיר הבירה תוניס מתחמי משרדים חדשים וחברות רב-לאומיות כמו Pfizer, Ericsson ו-Siemens מתחילות להקים שם את בסיסיהן.

"ניתן בתוניסיה לרכוש מניות מחברות מקומיות וניתן להשקיע בתשתיות לאומיות", אומר טייב, "כל תוצרת שתיוצא לאירופה תזכה לתמיכה ממשלתית. המדינה מעניקה הלוואות ארוכות טווח בשיעור של עשרות אחוזים מכלל כל השקעה וזאת בהתאם לעדיפות שקובעת המדינה".

חברה נוספת שמתעניינת בהשקעה בתוניסיה ונפגשה עם השגריר התוניסאי היא חברת המלונאות וסיטונאית התיירות האוסטרית ליברטי, שמחזיקה בסניף בארץ ומיוצגת כאן על ידי עו"ד גדיאל בלושטיין. מדובר בספקית החמישית בגודלה באירופה בתחום תיירות הקרקע, שגם רוכשת ומפעילה בתי מלון. בלושטיין הוא גם חבר הנהלה בחברה, שגם היא מלווה על ידי טייב בבדיקות ההיתכנות שהיא מבצעת בתוניסיה. החברה מעוניינת ברכישת בתי מלון ברחבי תוניסיה בדרגה של שלושה עד ארבעה כוכבים והיא בוחנת בימים אלה הצעות, שבחינתן הקונקרטית תיעשה במסגרת נסיעה של בלושטיין ושל מנכ"ל החברה, מריו אנזסברג, בסוף החודש למדינה.

בדיקה ראשונית

חברה נוספת שבודקת אפשרויות השקעה בתוניסיה היא חברת סטנדרט טקסטיל שבשליטת גרי היימן. חברה זו מייצרת טקסטיל לבתי מלון והיא מחזיקה במפעלים ברחבי העולם, כולל מפעל "ערד מגבות" בערד. בחברה הסבירו שהעניין עדיין מאוד ראשוני וכי יש לראות כיצד מתפתח השוק.

"מבחינת הסחורה של החברות", אומר טייב, "הקירבה בין תוניסיה למדינות אירופה יוצרת גישה נוחה לשווקים. כמו כן, המיסוי הזול שיש במדינה והטבות המס שניתנים למשקיעי חוץ יוצרים מצב שבו אנשים מעדיפים להקים מפעלים בתוניסיה. כוח העבודה שם הוא זול ושכרו של פועל במדינה נע בסביבות 200 דולר לחודש".

הוא מוסיף כי "בשלב הראשון, אם סנו ייכנסו, הם יקימו מפעל אחד עם שותף מקומי כדי לראות איך דברים עובדים. אם זה יתקדם יפה אני מעריך שהם ירחיבו את פעילותם".

ממשלת תוניסיה הציעה לטייב אפשרות להקים מפעל מלט בתוניסיה בהשקעה שנאמדת בכ-200 מיליון דולר, כשביכולת מפעל שכזה לייצר כמות של 2 מיליון קוב מלט בשנה למשך 100 שנה. "ביקרתי במחוז הדרומי, ליד העיר גאבס, שבו נמצא האתר להפעלת המחצבים, שם ניתן להקים את מפעל המלט", אומר טייב, "הקרקע, בשטח 700 דונם, נמצאת בבעלות המדינה. לאחרונה עניינתי בהצעות של מספר גופים שמתעסקים בתחום המלט בארץ. יש היום מחסור מאוד גדול בתחום המלט בעולם בגלל סגירת מפעלי המלט באירופה בשל זיהום האוויר. לכן יש דרישה להקמת מפעל מלט שיענה על הדרישה להקמת כבישים, מדרכות, בטון, בניינים, שדות תעופה".

הוא מוסיף כי "אנחנו מקווים לעניין חברות ישראליות נוספות בהשקעה בתעשייה ובנדל"ן בתוניסיה בזמן הקרוב".

michal-m@globes.co.il

תוניסיה

אוכלוסייה: 10,384,000 תושבים

עיר הבירה: תוניס

תמ"ג: 76 מיליארד דולר

צמיחה: 6.3%

אבטלה: 14.1%

אינפלציה: 3.1%

מקור הנתונים: CIA