יאהו במאבק הישרדות: רווחי הרבעון השלישי צללו 64%; תפטר לפחות 10%, כ-1,500 עובדים

המניה עולה 5.2% במסחר המאוחר ; תחזית האנליסטים היתה לירידה של -18.2% ל-9 סנטים למניה ; הכנסות החברה גדלו ב-1% ל-1.79 מיליארד דולר

רווחיה של ענקית האינטרנט יאהו , המתחרה העיקרית של גוגל ירדו ב-64% ברבעון השלישי ל-54 מיליון דולר, או 0.04 דולר למניה, בהשוואה ל-151 מיליון דולר, או 0.11 דולר למניה, בתקופה המקבילה אשתקד. תחזית האנליסטים היתה לירידה של 18.2%.

ענקית האינטרנט הודיעה כי היא עשויה לפטר לפחות 10% מהעובדים בסניפיה ברחבי העולם. המניה עולה 5.2% במסחר המאוחר בוול סטריט. נכון לסוף יוני השנה, העסיקה החברה כ-14,300 עובדים, כך שהיא תפטר כ-1,500 מהם.

הכנסות החברה גדלו ב-1%, או 224 מיליון דולר ל-1.786 מיליארד דולר, בהשוואה ל-1.768 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

ההכנסות משירותי שיווק הסתכמו ב-1.563 מיליארד דולר - עלייה של 1% בהשוואה לרבעון המקביל.

תזרים המזומנים של יאהו הצטמצם ב-31% ברבעון השלישי והסתכם ב-215 מיליון דולר, בהשוואה ל-310 מיליון דולר, ברבעון המקביל של 2007.

מנכ"ל יאהו, ג'רי יאנג, אמר עם פרסום הדו"חות כי החברה מקווה לצמצם את ההוצאות ב-400 מיליון דולר, עד סוף 2008. יאנג הוסיף כי הרבעון החולף הבליט טרנדים מעורבים בהרגלי הגלישה: עלייה בשימוש במנועי החיפוש, לעומת ירידה בשימוש בשירותי הפרימיום (שירותים בתשלום).

צעדיה של יאהו מגיעים בצל המשבר הפיננסי, שגורר הידוק חגורה ברחבי ארה"ב. יחד עם זאת, קשייה של יאהו הם חריפים יותר, כשהחברה נאבקת להתאושש משנים של תוצאות כספיות מאכזבות, לנוכח החרפת התחרות מיריבות כגון גוגל, מיקרוסופט וניוז קורפ.

לכך התווסף השנה כישלון רכישתה של יאהו על-ידי מיקרוסופט. המאבק האימתני שניהלה מיקרוסופט הוביל לטלטלות מרובות במניית החברה ולביקורת עזה שהופנתה נגד בכירי החברה שהתנגדו למחיר שהציעה מיקרוסופט.

מאז, יאהו ערכה שינויים בצוות ההנהלה שלה והשיקה מוצרים חדשים, בנסיון להעלות בחזרה את מחיר המניה, אך אמונם של העובדים והמשקיעים בחברה, ובעיקר בעומד בראשה, ג'רי יאנג, לא השתפר.

ביוני השנה, יאהו חתמה עם גוגל על הסכם שיתוף פעולה מסחרי לארבע שנים (עם אפשרות הארכה עד לעשר שנים), שבמסגרתו החליטו שתי החברות לחלק ביניהן חלק מההכנסות שייגזרו מפרסומות צמודות חיפוש.

כיצד בדיוק עתיד שיתוף הפעולה הזה לעבוד? יאהו תשתמש במנוע החיפוש שלה במערכת ה-AdSense של גוגל, שבה מוצגות המודעות של גוגל בתוצאות החיפוש של האתר, מהלך שצפוי להגדיל את ההכנסות מההקלקות על המודעות ולהגדיל את המכירות של יאהו בכ-800 מיליון דולר בשנה, ומערכת הפרסום של גוגל תפעל לצד מערכת הפרסום של יאהו.

בינתיים, תוכנית שיתוף הפעולה נתקלה במחסום רגולטורי, לאחר שמפרסמים גדולים מחו נגדה, מחשש שהיא תעלה את מחירי הפרסום באמצעות מודעות. טרם התקבלה החלטת משרד המשפטים האמריקני בנושא.

יאהו אמרה כי לאחרונה, היא שכרה חברת ייעוץ שתסייע לה לאתר אפשרויות לשינויים מבניים. במקביל, הדירקטוריון החדש של חברה ממשיך לשקול אפשרויות, כולל מיזוג עם AOL של טיים וורנר.