המחוזי: ויליגר הציע לשלם "בשחור" עבור מגרש תמורת הנחה במחיר

ביהמ"ש קבע זאת בתביעה שהתקבלה נגד ויליגר לביטול הסכם מכר של מקרקעין בצפון

בית המשפט המחוזי בנצרת קבע כי המנכ"ל ואחד מבעלי חברת ויליפוד, צבי ויליגר, ורעייתו רוית, דרשו ממוכר קרקע להעניק להם הנחה תמורת תשלום בכסף "שחור", שלא יירשם בחוזה המכירה.

בשנת 2006 סיכמו ויליגר והתובע, אלון זקן, שוויליגר ירכוש מגרש שבבעלות זקן במושבה פוריה ליד טבריה תמורת 360 אלף דולר. זקן טען, באמצעות עו"ד הראל לפידות, שלפי הסיכום שהועלה על נייר לא רשמי שנחתם ביניהם, ויליגר ישלם עבור המגרש 360 אלף דולר, אולם בפועל יוצהר שסכום המכר הוא 180 אלף דולר, כשאת יתרת הסכום יקבל זקן במזומן.

לטענת זקן, יום אחרי החתימה על אותו נייר פנה לוויליגר וביקש לברר כיצד יועבר לו הכסף המזומן, אולם אז התכחש ויליגר להסכמה ודרש לקבל הנחה נוספת בתשלום, אחרת ידווח לרשויות המס מהו שווי העסקה האמיתי, צעד שיביא לחיובו של זקן בתשלום מס גבוה.

לדברי זקן, סירובו להיענות לדרישה הביא לפיצוץ ההסכם, ואז דיווח ויליגר לרשויות המס על עסקה בשווי 360 אלף דולר, ואף רשם על המגרש הערת אזהרה בטאבו. זקן טען שההסכם לא חוקי כיוון שנעשה למראית עין. ויליגר הודה בדיון שלא העביר עד היום את הסכום שהתחייב. הוא הגיש תביעה שכנגד, בה תבע לאכוף את ההסכם וכן פיצוי בגובה 50 אלף דולר.

הסכם לא תקף

סגן הנשיא, השופט אהרן אמינוף, קיבל את עמדתו של זקן הגם שציין כי אינו "טלית שכולה תכלת", וקבע שההסכם שהוצג אינו בגדר חוזה או אפילו זכרון דברים בר-אכיפה, משום שבני הזוג ויליגר "לא גמרו בדעתם להתקשר בחוזה מחייב בעת עריכת המסמך". משכך, נקבע כי אין להם זכויות במגרש ויש לבטל את הערת האזהרה שרשמו.

השופט אמינוף קבע שבני הזוג ויליגר "ניצלו לצרכיהם" את מצוקת בעל המגרש, שאמור היה לשלם מס גבוה, וביקש הנחה תמורת תשלום ב"שחור".

ויליגר ורעייתו, פסק השופט, "ידעו היטב אילו סכומים נרשמו כתמורה בטיוטות החוזה שהועברו... טענת ויליגר כי לא הסכים לשלם כסף שחור, אלא היה מוכן להוריד את המחיר שיירשם בחוזה (בשביל התובע, כדבריו) ואז לקבל חשבונית מס על יתרת המחיר, לא נראית לי הגיונית. בעניין זה הוא העיד בצורה מתחמקת".

ויליגר ורעייתו חויבו ב-20 אלף שקל הוצאות משפט. (ת.א. 748/06). *