מעמד ת"א כ"עיר הנדל"ן של ישראל" מתערער: צנחה מהמקום הראשון לחמישי במכירת דירות חדשות בערים; במקום הראשון - פ"ת

במקומות השני והשלישי: ראשל"צ וחולון ; מנכ"ל חברת הבנייה זיתוני: "בפ"ת עדיין ניתן לרכוש דירת 4 חדרים חדשה בשכונות טובות ומתפתחות, סביב מחיר של 1.1-1.3 מיליון שקל"

הפתעה בדירוג מכירות הדירות החדשות בערים השונות בישראל במחצית הראשונה של 2008. פתח תקווה בודדה בפסגת הרשימה עם 684 יח"ד בין ינואר ליוני השנה, לעומת 545 יח"ד בלבד במחצית הראשונה ב-2007, כמות שהקנתה לה את המקום השני בדרוג אשתקד. במקום השני השנה, בפער גדול למדי, מדורגת ראשון לציון עם מכירות של 488 יח"ד חדשות בעיר, לעומת 213 בלבד, במחצית המקבילה אשתקד (מקום 7). חולון טיפסה 3 מקומות ברשימה למקום השלישי עם 456 יח"ד בחצי הראשון של השנה לעומת 367 יח"ד בתקופה המקבילה ב-2007.

הנתונים עולים מסקירה שערכו כלכלני התאחדות הקבלנים, שמטרתה לבחון את השינויים בשוק מכירת הדירות החדשות, בבנייה פרטית בערים נבחרות בישראל בשנים האחרונות עולה כי, במהלך המחצית הראשונה ב-2008 נמכרו 6,808 דירות חדשות, לעומת 6,907 בתקופה המקבילה אשתקד. מדובר בירידה שולית בשיעור של כ-1.43%, ביחס לאותה מחצית בשנה שעברה.

ת"א: מהמקום הראשון למקום החמישי

נתניה ממוקמת במקום הרביעי ומציגה ירידה דרסטית בכמות הדירות שנמכרו בעיר, 360 יח"ד בלבד, ביחס לחצי הראשון אשתקד, בו נמכרו 671 יח"ד. "עיר הנדל"ן של ישראל", תל אביב, נחלשה משמעותית וצנחה מהמקום הראשון אשתקד למקום החמישי ב-2008 עם נתוני מכירות נמוכים של 334 יח"ד בלבד, לעומת 577 יח"ד באותה תקופה ב-2007.

ירושלים, לעומת זאת, שומרת בארבע השנים האחרונות על יציבות יחסית, ובחצי הראשון הסתכמו המכירות בבירה ב-332 יח"ד לעומת 338 יח"ד, בתקופה המקבילה אשתקד. קריית אונו, רחובות, אשדוד (שכמות הדירות שנמכרו בה ירדה ב-45%) ואשקלון, סוגרות את העשירייה המובילה במכירות, עם ממוצע של כ-230 יח"ד בכל עיר, כאשר קריית אונו, מציגה את הקפיצה הגדולה ביותר ביחס לשנה שעברה, לאחר שבעיר נמכרו 254 יח"ד יותר מפי 2 לעומת החצי הראשון של 2007.

"משפחות צעירות מכל הארץ מחפשות פתרון מגורים במחיר שפוי במרכז"

יוסי גורדון, מנכ"ל התאחדות הקבלנים, אומר כי בערים שבהן קיים מלאי גדול של דירות חדשות וישנו היצע רחב של פרויקטים ניתן לראות נתוני מכירות גבוהים. מאידך, בערים בהן מלאי הדירות התמעט וההיצעים נמוכים יש ירידה בכמות הדירות הנמכרות, זאת על אף שלא ירדו בהן הביקושים. גורדון מציין כי נתניה רשמה ירידה תלולה בכמות הדירות שנמכרו בתחומה ב-2008, למרות שלפי נתוני ההתאחדות, הביקושים לדירות בעיר גבוהים. "התופעה נובעת מהתמעטות משמעותית במלאי ושל התחלות בניה בעיר".

בחברת חן ואיתי גינדי, הבונה פרויקט מגורים בשכונת נחלת החדשה בראשל"צ מציינים, כי בעיר קיים צימאון רב מצד התושבים לפרויקטים חדשים, זאת לאחר תקופה ארוכה בה כמעט ולא היו היצעים של דירות בפרויקטים חדשים, מחוץ לשכונות המערביות. בחברה מציינים כי העירייה מקדמת כיום תוכניות לפיתוח שכונות נוספות במרכז העיר ובצפונה, שיבשילו תוך זמן קצר ויביאו לגידול נוסף בכמות הדירות הנמכרת בעיר.

אבי זיתוני, מנכ"ל חברת זיתוני הבונה את פרויקט סיטיפארק בפתח תקווה, מסביר את העלייה של פתח תקווה לראש הטבלה בגידול בביקושים של משפחות צעירות למגורים במרכז הארץ: "כבר לא מדובר רק בזוגות צעירים ומשפרי דיור מהסביבה, אלא גם במשפחות צעירות מכל הארץ, אשר מחפשות פתרון מגורים במחיר שפוי במרכז הארץ. בפתח תקווה עדיין ניתן לרכוש דירת 4 חדרים חדשה בשכונות טובות ומתפתחות, ברמות מחיר סביב 1.1-1.3 מיליון שקל".