ויהי אורות

"מהי איתקה? איפה איתקה? ולמה חשוב כל-כך שהדרך לשם תארך ככל האפשר?" (מתוך אחד מפורומי הספרים ברשת) שאלות חשובות שבמקרה הטוב עולות לעתים בפורומים נידחים, כי היום לא זו בלבד ש"הדרך לאיתקה", אחד המושגים עליהם צמחה התרבות המערבית, נשכחה, אלא שרוב מכריע בציבור לא שמע על הומרוס, לא יודע מה זו האיליאדה, ואיך נולדו המיתוסים המכוננים את חיינו.

לא רק הומרוס נדחק הצידה בפני הכוכבים הנולדים החדשים. לכן כה משמח לגלות את כתב העת "אורות", שהגיליון הראשון שלו הוקדש לגדול המחזאים של כל הדורות (שייקספיר), והגיליון השני יוצא עכשיו והוא כולו סיפורים, שירה, קטעי הגות, קטעים מתוך מחזות, סיפורים גרפיים וקומיקס המתכתבים ומושפעים מיצירתו של המשורר העיוור (הומרוס).

"לא במקרה פיתחו היהודים איבה ותחרות עם היוונים לאורך הדורות. הם הרגישו שהשירה היוונית, ובראש ובראשונה הומרוס, מציבים מולם מתחרה רציני, וששני ספרי השירה של הומרוס, האיליאדה והאודיסאה, קרובים להכריע את הכף מול התנ"ך", אומר אריאל הירשפלד במסיבת ההשקה לגיליון החדש, ומנסה ליצר פרובוקציה שבזמנים אחרים הייתה מפרנסת אש גדולה, אבל נראה שבימינו אין לה סיכוי אל מול "האח הגדול" (לבית בובליל. לא לבית אורוול.)

יונתן דורי ודינה שטנר שמוציאים את "אורות" וטל ניצן שעורכת אותו, הגו רעיון מקורי בניסיון להחזיר את תשומת הלב הציבורית למקורות התרבותיים שלנו, ובכך יצרו בידול מכתבי עת אחרים: כל גיליון מוקדש לאחד מגדולי התרבות העולמית - שייקספיר, הומרוס (בורחס ואנדרסן מתוכננים לגיליונות הבאים), ובין דפיו יוצרים מכל תחומי המדיה (כמו אלכס אפשטיין, שרון אס, מאיה בז'רנו, סמי ברדוגו, חגי דגן, נורית זרחי, יורם קופרמינץ, איציק רנרט ואחרים) מנהלים דיאלוג עם יצירתו.

יש משהו מרתק בכניסה לטקסט ספרותי דרך עיני יוצר אחר שמתעסק באותן דילמות ובאותן תמות לאור ההיסטוריה הפרטית שלו, ולאור זווית המבט האופיינית לו. אלכס בן ארי כותב על השיבה (נושא מרכזי באיליאדה) "פוסידון, בחסדו, האפיל עיני רבים. אחרים / נפוצו לכל רוח. / מי שחזר, חזר בתחפושת, / סוס עץ בלבו*. ואי אפשר להתעלם מהקישור ל"ירושה" של חיים גורי ("אבל את השעה ההיא הוריש לצאצאיו. / הם נולדים ומאכלת בלבבם"). תמיר להב רדלמסר מצליח לעורר את רוגזו של הומרוס: "תגיד לי, אתה משוגע? מה אתה מבלבל לי את המוח? אני מספר סיפור ואתה מתעקש לתקן לי אותו. למה אתה חושב שהסיפור שלך טוב משלי? אתה היסטוריון? פילוסוף? משורר? מספר סיפורים? מחזאי? היית שם? ראית בעיניך?" נורית זרחי כותבת להלנה היפה "אפילו באהבה / דמעותיך שיש / שאם החיים באו לחרוץ / כגשם החליקו / על פניך, שתזזו / אלף גברים ללקק / דם מאצבעותיהם לשמך / בעמק".

תוספת חשובה ל"אורות" המודפס הוא אתר הבית שבו ניתן לשמוע את נקמת הטרקטור שרים בעקבות שייקספיר, ואת אלונה דניאל ורות דולורס וייס באירוע ההשקה לגיליון של הומרוס.

ניסיון שהוא יותר תרבותי מספרותי, ויותר מכל חשיבותו בעצם קיומו. ראוי לציין את ההקפדה והאהבה הניכרים בכל דף ובכל בחירה של טקסט, וגם להגיד שלמרות שהיצירות לא אחידות ברמתן, דווקא תחושת הסקיצה שמרחפת על כתב העת מרעננת ומלהיבה.

אורות 02, "הומרוס", הוצאת אורות הכרך, 156 עמ. www.orot-books.com/orot