החטיבה המקומית של ליהמן נמכרה לברקליס - כולל עובדיה

מנכ"ל ליהמן ברדרס ישראל, לן רוזן: "הפעילות מול החברות הישראליות שנסחרות בארה"ב, תמשיך כבעבר" ; המבחן הגדול של רוזן יהיה בשמירת מעמדה של החטיבה כמובילת שוק בישראל

בעיכוב של יומיים מהמועד המתוכנן, ערך הבוקר לן רוזן, מנכ"ל ליהמן ברדרס ישראל, מסיבת עיתונאים בה הוכרזה רשמית מכירת החטיבה המקומית לבנק Barclays הבריטי. רוזן, שופע אופטימיות, סיפר בבדיחות דעת כי מאז קריסת ליהמן ברדרס ועד לידת בנו לפני מספר שבועות איבד 7 קילוגרמים ממשקלו, נוכח הצלמים שבחדר.

רוזן חשף את ההתפתחויות בחטיבה המקומית של ליהמן בחודשיים שחלפו מיום קריסת הבנק, ובסיומן ההודעה על רכישתה על ידי ברקליס קפיטל. "ברקליס שכרה לעבודה את כלל אנשי הצוות הישראלי של ליהמן ברדרס", סיפר רוזן. "אף אחד, למעט אחד המתמחים שלנו שחזר למקום מגוריו בלונדון, לא עזב את הסניף המקומי, ובכוונתנו לחזור למקומנו בשוק המקומי".

הרכישה של חטיבת בנקאות ההשקעות של ליהמן ברדרס בישראל, היא תפנית קצת מוזרה בהקשר של מכירת חלקיה של ליהמן המפורקת לגופים הפיננסיים בעולם. החטיבה המקומית, שנוהלה תחת החטיבה האירופית של ליהמן ברדרס, נותקה ממנה למעשה כליל כשזו האחרונה נמכרה לבנק נומורה היפני. החטיבה המקומית ניהלה משא ומתן באופן עצמאי מול ברקליס קפיטל, והצטרפה להליך הרכישה של החטיבה הצפון אמריקנית של ליהמן בידי ברקליס.

את ההסבר לבחירה בברקליס, למרות מספר הצעות שקיבל מגופים גלובליים, סיפק רוזן באופי הפעילות של הסניף הישראלי. "מרבית החברות מולן אנו עובדים הן ישראליות שנסחרות בארה"ב, והפעילות הזו, ביחד עם האנליזה שמקורה בארה"ב, תמשיך לפעול כבעבר", הסביר.

המבחן הגדול של רוזן יהיה בשמירת מעמדה של החטיבה המקומית כמובילת שוק בישראל, גם תחת המטרייה החדשה. "המאזן העצום של ברקליס יאפשר לנו גם להרחיב את בסיס השירותים שאנחנו מעניקים ללקוחותינו", מאמין רוזן. לדבריו, עדיין אין דיבורים קונקרטיים על אילו שירותים של ברקליס ייובאו לישראל, אך כל פעילות רווחית תישקל על ידם.

החטיבה המקומית של ליהמן נחשבת כאמור לבנקאית ההשקעות הגלובלית המובילה בשוק המקומי, כשבין היתר היא ליוותה את טבע בשתי הרכישות האחרונות שלה, וכן את הנפקת בז"ן ואת זו של חברת החשמל בחו"ל. "אנחנו חיים בתעשייה תחרותית, וצריכים לזכות באמון של הלקוחות שלנו בכל פעם מחדש", אמר רוזן בתגובה לשאלה שנגעה לאמון הלקוחות של החברה בישראל. "אנחנו מצפים, על סמך מה שהלקוחות שלנו אומרים לנו, לתמיכה מצידם", הדגיש.

בת"א כבר היו מוכנים עם הארגזים

רוזן סיפר בגילוי לב גם על יום הקריסה של ליהמן ברדרס העולמי, וסיפר כי בשלוחה המקומית היו מוכנים כבר עם הארגזים לקפל את המשרדים וללכת הביתה, כמו בסצינות המוכרות מוול סטריט באותה תקופה. לדבריו, בימים הראשונים שרר כאוס מוחלט, והמסרים שהתקבלו מכיוונים שונים היו כפולים.

אתגר נוסף של רוזן בתקופה הקרובה יהיה הצדקת המכירה של החטיבה המקומית דווקא לברקליס, שאינו פועל בישראל מאז 1993 ואינו נמנה על בנקי ההשקעות המובילים בארה"ב. המנטליות של החברה תחתיה תעבוד החטיבה המקומית מעתה, גם היא תשחק תפקיד, הן בזווית העבודה מול הלקוחות והן מבחינת הקשר בינה ובין החטיבה המקומית. רוזן מאמין שהמשך הליך הקונסולידציה בענף, והצורך הקיומי של חברות לגייס הון, יסייעו לחטיבה להמשיך את פעילותה בישראל כבעבר. *