פרידמן: לביניש יש מוסר כפול; ביניש ופרוקצ'יה לפרידמן: "סגנונך אינו ראוי"

הוועדה לבחירת שופטים קבעה בספטמבר כי אין למנות שופטים לעליון בממשלת מעבר ; השבוע אמרה ביניש כי אין למנות כעת אפילו שופטים לשלום ולמחוזי ; פרידמן לביניש: "גם את ויעקב טירקל מוניתם בממשלת מעבר"

גם בערוב ימיה של ממשלת אולמרט, מאבקי פרידמן-ביניש אינם פוסקים: נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, השיבה היום (ה') בלקוניות לפניית שר המשפטים, דניאל פרידמן, בה נטען כי אין מניעה משפטית למינוי שופטים בתקופת זו: "צר לי על סגנונו הבלתי ראוי של מכתבך. איני רואה לשנות מעמדתי המשפטית".

כזכור, בישיבת הוועדה לבחירת שופטים בספטמבר טענו 3 שופטים העליון בוועדה כי אין למנות שופטים בתקופה של ממשלת מעבר - זאת בניגוד לעמדת שאר חבריה והיועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז. בינתיים הוחלט על פיזור הכנסת, וביניש הודיעה השבוע כי שופטי העליון סבורים כי אין למנות כעת אפילו שופטים לשלום ולמחוזי.

פרידמן שיגר אמש (ד') לביניש מכתב חריף ופרובוקטיבי, בו האשים אותה במוסר כפול, משום שהיא עצמה והשופט יעקב טירקל מונו בתקופת ממשלת מעבר. "קשה לי להעלות על הדעת שאהרן ברק, שהיה אז נשיא העליון, היה נותן יד לבחירת שופטים לעליון אם הדבר היה נוגד 'מדיניות המתחייבת מבחינה משפטית וציבורית', כאמור במכתבך".

פרידמן הוסיף כי בניגוד לטענת ביניש, לא חל מאז כל שינוי משפטי - בחוק או בפסיקה, ומשכך אין מניעה למינויים. לדבריו, מינוי 30 השופטים עונה על קריטריון ה"חיוניות" המאפשר מינויים בתקופת ממשלת מעבר, משום שהוא דחוף נוכח העומס על המערכת, וההחלטה על פיזור הכנסת אינה משפיעה בדרך כלשהי על החלטות הוועדה לבחירת שופטים.

עוד כתב, כי "העובדה ש-3 שופטי העליון נוקטים בנושא זה עמדה אחידה מעוררת תחושה לא נוחה", וכי "הפעם מדובר במינויים לבתי משפט השלום והמחוזיים, שאין להם נגיעה לפוליטיקה, ושעיקר תפקידם הוא אכיפת החוק ומתן שירות לאזרח".

את מכתבו קינח בעקיצה. "אני חושש שתעדיפי את היוקרה המדומה, הכרוכה בהתעקשות על עמדה שגויה, על פני הפתרון הרצוי", כתב. "אבל אם בכל זאת האינטרס הציבורי יגבר, ניתן יהיה לקיים את הישיבה ב-6 בנובמבר".

גם השופטת אילה פרוקצ'יה, החברה בוועדה, השיבה היום לפרידמן - וגם היא הצרה על "רוחו וסגנונו". תשובתה הנפרדת באה כנראה כדי להפריך את טענת פרידמן, לפיה ביניש כופה את עמדתה על יתר שופטי העליון. "מינוי שופטים, הנעשה דרך שגרה, אינו נופל בגדרו של חריג ה'חיוניות'" שבפסיקה, כתבה פרוקצ'יה, המצדיק מינויים ערב בחירות.

היא ציינה כי גם ב-2006 נמנעה הוועדה מלמנות שופטים בכל הערכאות, בשל תקופת ערב בחירות, והדבר התיישב גם עם עמדת מזוז - הגם שזו ניתנה בשעתו בנוגע לשופטי העליון.