הארי דנט: "ניתן לחזות אינפלציה עשורים מראש; המשבר הוא חלק ממחזור של 40 שנה"

כך אמר החזאי והעתידן בכנס ה-Journey של "גלובס" ; דנט מעריך כי המשבר הנוכחי הוא חלק ממחזוריות שניתן לצפות אותה על פי קצב הצריכה, הילודה, אינפלציה ורכישות בתים

"הסיבה לכך שראינו זינוק באינפלציה בשנות ה-70' של המאה הקודמת הוא שדור הבייבי בום עדיין היה בקולג' - כלומר היווה נטל של הוצאות על הוריו", אמר הארי דנט, חזאי, עתידן, ומחברם של רבי-מכר נועזים. "המעבר מהיפים ליאפים דומה לתמונת המצב המחזורית המאפיינת את הכלכלה המודרנית", אמר דנט במסגרת הרצאה המנסה לחזות את המגמות העתידיות בשוק ההון במסגרת כנס ה-Journey ה-12 של "גלובס" וארנסט אנד יאנג ישראל.

בסוף שנות ה-80' של המאה הקודמת חזה דנט שגשוג חסר תקדים בשנות ה-90'. הוא גם הזהיר שהשגשוג הזה יסתיים בקול נפץ: בועה ענקית תתפקע. הוא צדק. באשר לשנות האלפיים, ניבא דנט עשור של שגשוג חסר תקדים. בפרוש 2009, חזה, הדאו ג'ונס יגיע ל-40,000 נקודות. הנאסד"ק יעמוד על 13,500 נקודות. היום, כאשר הדאו ג'ונס עומד על 9,325 נקודות והנאסד"ק מתחת ל-2,000 נקודות, התחזיות של דנט נראות טיפה לא ריאליות.

דנט התייחס, אם כן, לשינויים הטכנולוגיים והדמוגרפיים במסגרת הרצאתו. "הזהרנו כי יפן תגיע להאטה וחזינו כי ההתפתחות המהירה שחוותה ארה"ב בעשור הקודם תיפסק", ציין. "אנחנו עומדים בפני שינויים מאסיביים - זהו אינו משבר קצר-טווח כפי שראינו בעשור הקודם; זהו חלק ממחזור דמוגראפי בן 40 שנה. איך יכול להיות שהכלכלנים פספסו את המחזוריות הזו?", תהה העתידן.

"המנצחים הגדולים יגיעו מהמשבר הזה - חברות גדולות בעלות תזרים מזומנים איתן", סבור דנט. לדבריו, האינפלציה, בהתאם לדוגמא המתייחסת לשנות ה-70', עוקבת אחר המדד מתואם של ילודת מהגרים. שלא במקרה, טוען דנט כי התא המשפחתי חווה את ההוצאות הכספיות הגדולות ביותר שלו בזמן שהילדים מצויים בקולג', מה שמביא להגדלת הצריכה ולאינפלציה, בהתאמה. "ניתן לחזות זאת עשורים מראש", הוא אומר - "בעצם, אפשר לומר שהסקס מניע את הכלכלה". המגמה הזו ניכרת היטב גם בכל הנוגע למחזוריות המיוחסת לרכישת דירות - לרבות שדרוג לבתים גדולים יותר וכדומה.

"האומות הסיניות אינן תלויות במשאבים ובסחורות כפי שאנו סבורים", טוען דנט ושם את יהבו על כלכלת הודו. ואם בסחורות עסקינן, דנט מראה כיצד מדד הסחורות CRB נע במחזוריות המשולה לניתורים קלים מידי 30 שנה, המוצאים ביטוי במדד המחירים ליצרן. "אנחנו נמצאים בתוך בועה עצומה", התייחס דנט למחיר הנפט. "הבועה גדלה בקצב כזה, שבסופו של דבר היא הורגת את הכלכלה ואת הביקושים".

אבל בכך לא מסתיימת תיאוריית המחזוריות של דנט. לדבריו, מחזוריות גיאו-פוליטית בת 34-36 שנים מאפיינת את רמת השערים של מדד הדאו-ג'ונס. "מאז 2001 השוק אינו כתמול שלום. מאז שנה זו, השוק צמח במחצית מהצמיחה שהציגו החברות המרכיבות אותו". ובל נשכח, כי "אתם יושבים באחד האזורים המסוכנים בעולם, על אף הטכנולוגיה העילית המפותחת כאן", מזכיר לנו העתידן בהקשרם של סיכונים גיאו-פוליטיים.

"הורדת הריבית המרכזית של הפדרל ריזרב לרמה של 1% במונחים שנתיים בשבוע שעבר היא תגובה מוגזמת. המוצרים המורכבים זכו לדירוג כושר פירעון "AAA", זכו לביטוח, הופצו בעולם מבלי שאף אחד ידע מה הם, עד שהגענו להיקפי שיא ביתרות חוזי ההחלף העתידיים המגינים מפני חדלות-פירעון (CDS)". היקפם, להזכיר, הגיעו לשיא העולה על 60 טריליון דולר במחצית השנייה של 2007. "אנחנו הולכים לעבור שפל כלכלי (Depression) לפני שנצא מזה", הוא סבור.

בבואו להתייחס לשוק המקומי, הצביע דנט על הגרף של מדד ת"א-100 באומרו כי "זה באמת לא מגיע לכם". כל ההאטה בנויה מקריסה, תמרוץ כלכלי וקריסה נוספת. הגרפים מצביעים על כך האוויר יוצא מהבועות במהלך ההתרסקות והשוק הדובי העוקב אחריה. מה שאנחנו אוהבים בישראל הוא התבססותה על ייצוא", המהווה 32.5% מהתמ"ג, גבוה מארה"ב למשל (7.4% בלבד). "הכל הולך לטובתכם", הוא מסכם.

ועם בסיכומים עסקינן, 2008 על הדרף מצוינת כנקודת המעבר בין גל הצמיחה לבין תקופת הטלטול, המאופיינת בירידה מאסיבית משיא שניכר בגל ההוצאות. הגרפים של דנט מצביעים על יירידה ב-10 השנים הקרובות, עד לשלב הבא, "גל הבשלות", שבאמצעו יאופיין ביציבות מחירים. שיאו צפוי, לדעתו של דנט, בסביבות 2027. "חתכו בהוצאות כעת, שמרו על דירוג אשראי גבוה ושמרו מזומנים לנכסים בתמחור מוזל", הוא מציע. "אל תנועו כעת - גייסו את ההון עכשיו, שמרו אותו וחכו ל-2010-2011 להזדמנויות לרכישות. יצוצו אז הזדמנויות של פעם בחיים".