עו"ד אילן שביט: "יש רעידת אדמה במשק הישראלי - וזה יחריף; נראה סחף של חברות קורסות, והמדינה תצטרך להתערב כדי למנוע קריסת מערכות"

שביט, המתחמה בפירוק ושיקום חברות: "זה לא משבר בן-חלוף, אלא משהו גדול שישנה את המציאות" ; "לא כדאי שתהיה לאף אחד יומרה להתנבא ולומר שאנחנו יודעים מה קורה כאן. אנחנו לא יודעים מה קורה"

"מה שמכנים היום 'משבר' זו רעידת אדמה. לא פחות מזה. אף אחד לא יכול להגיד אם אנחנו נמצאים בתחילת הדרך או בעיצומה, אבל ודאי שאנחנו לא נמצאים בסופה".

כך אומר ל"גלובס" עו"ד אילן שביט שטריקס, העומד בראש משרד עוה"ד חיים צדוק ושות'. שביט מתמחה במשפט מסחרי-כלכלי, בנקאות, פירוק ושיקום חברות. הוא נמנה עם מפרקי (ומבריאי) החברות המובילות בישראל. בין היתר ייצג את הנושה הגדול ביותר, בנק הפועלים, בפרשת חפציבה, הגה את הסדר הנושים של 3 חברות מקבוצת פויכטונגר (פלד-גבעוני) וייצג את החברות של גד זאבי שנקלעו לקשיים.

שביט ממשיך: "רעידת האדמה הזו תביא את השוק הישראלי למציאות אחרת, לשוק אחר. אני מעריך שאנחנו נראה את המשבר הזה פוגע גם כאן בזמן קרוב יחסית, לכל הפחות מהסיבה שמקבלי ההחלטות מאוד מתחבטים ומתלבטים איזה החלטות להחליט.

"פירמות חיות ממימון בנקאי ומאשראי. ללא בנקים, אין חיי כלכלה. אין ביזנס שיכול לפעול ולהתנהל ללא בנק שיעמוד מאחוריו. על רקע חוסר הוודאות, האנשים שמובילים את המערכת הבנקאית קצת מבולבלים וחוששים מקבלת החלטות. עצירת החלטות משמעותה 'אני לא נותן אשראי' ואנחנו כבר רואים שהבנקים היום הפסיקו לתת אשראי לגופים מסוימים. הפסקת אשראי לגוף עסקי סופה שתגיע לעורכי-דין המתמחים במקצוע שלי, לביצוע תוכניות הבראה, רה-ארגון או פירוק במקרים קשים.

"יש כאן רעידת אדמה ולא משבר בן חלוף. משהו גדול שישנה את המציאות. לכן, בשלב הזה אני מתנהג בזהירות, ומציע לאחרים לנהוג כמוני, ולא להחליט החלטות. אני אומר בואו נאסוף מידע. אנחנו לא יכולים לתכנן תכנונים לטווח ארוך, אז בוא נתכנן לטווח הקצר. הבה לא ננסה ליצור פתרונות אסטרטגיים, אין לנו את הכלים ליצור את הפתרונות האסטרטגיים האלה. שלא תהיה לאף אחד יומרה להתנבא ולומר שאנחנו יודעים מה קורה כאן. אנחנו לא יודעים מה קורה, ומי שאומר שהוא יודע מה קורה, אומר דברים חסרי בסיס. הבה נמצא פתרון לטווח הקצר, נראה איך אנחנו שורדים את שלושת החודשים הקרובים, ולאחר מכן נראה. זו עצתי.

"אנחנו מייצגים בנקים וחברות גדולות והמשבר ניכר על פני כולם. דחיפות ההתייעצויות עם הנהלות הבנקים שאנחנו מייצגים בעניינים של פירמות עסקיות שבאות אליהם, מעידה יותר מכל על המשבר. מנגד, אותן חברות ומנהליהן באים אליי לצורך צעדי היערכות במשבר. זה לא משהו שהתחיל לפני שבוע, אנחנו רואים את זה בחמשת או ששת החודשים האחרונים. בהמשך, זה יחריף. אנחנו נראה סחף של חברות קורסות. המדינה תצטרך להתערב בתחומים שונים כדי למנוע קריסת מערכות. היום חברות הנדל"ן מתקשות בהחזר חובות לבעלי האג"ח, זה תחום אחד שכבר רואים את השפעות המשבר עליו, אבל זו רק ההתחלה.

"בשבועות האחרונים אני אומר למקורביי שאני מקבל קהל כמו רופא. אני משווה את עצמי לרופא ילדים מבחינת עמידה בתור במסדרונות. זה פשוט ככה. עלי באופן אישי, על עורכי-הדין במשרד ובייחוד הצוותים שעוסקים בנושא המשבר יש עומס אדיר. אנחנו עובדים מבוקר עד לילה, מצאת החמה עד כלות הנשמה".

האם אתם מסכימים עם התחזית של עו"ד שביט? אתם מוזמנים להשתתף בסקר שבטור השמאלי של הידיעה