שר האוצר בוחן מחדש את העיסקה להקמת 700 יחידות דיור בגליל ים

ההסכם בין גליל ים למינהל קובע שבתמורה להעברת 700 דונם קרקע חקלאית לבניית תשתיות, יקבל הקיבוץ קרקע מהוונת לבניית 700 יחידות דיור וכן פיצוי כספי בעבור 200 דירות נוספות

שר האוצר, רוני בר-און, יבקש ממשרד המשפטים חוות דעת על עסקת גליל ים, שאושרה במועצת מקרקעי ישראל. בכך נענה בר-און לדרישת האגודה לצדק חלוקתי שלא לאשר את ההסכם בין המינהל לקיבוץ עד עיון מחודש בה.

כפי שפורסם ב"גלובס", ההסכם בין גליל ים למינהל קובע שבתמורה להעברת 700 דונם קרקע חקלאית לבניית תשתיות, יקבל הקיבוץ קרקע מהוונת לבניית 700 יחידות דיור וכן פיצוי כספי בעבור 200 דירות נוספות. שווי הקרקע נאמד ביותר מ-320 מיליון שקל.

ההסכם גרר אחריו ביקורת רבה מצד גורמים רבים במשק, שטענו שהמינהל העניק לקיבוץ הטבה יוצאת דופן וכי בעוד שהוא נלחם בחלשים הוא מוכן להתפשר עם החזקים. הקיבוץ טען מנגד שהמינהל ניצל את המצוקה הכלכלית של הקיבוץ ו"הוריד אותו על ארבע".

המתנגדים טוענים כי המינהל הטעה את מועצת מינהל מקרקעי ישראל שאישרה את העסקה, בכך שהגיש לה חוות דעת ישנה. זאת בנוסף לתמורה הגבוהה, שהיא חסרת כל היגיון וצדק.

לטענת האגודה לצדק חלוקתי, ההסדר שהתקבל בלתי סביר באופן קיצוני, שכן כל אחת מ-80 המשפחות המתגוררות בקיבוץ תקבל עשר יחידות דיור, מהיקרות במדינה, בפועל או בשווי קרקע. בנוסף, חוות הדעת הישנה קבעה שהליכה נוספת לקראת הקיבוץ חורגת מתחום הסבירות, אבל ההסדר החדש שיפר בהרבה את התמורה שהוצעה לקיבוץ. *