הכבלים והלוויין עשויים להקים ערוצים שיפגעו בהכנסות של ערוצים 2 ו-10

בדו"ח מיוחד של כלכלני גיזה-זינגר-אבן נכתב כי הערוצים צפויים להיות מוטי רייטינג ולמשוך קהלים בפריים-טיים ; הפגיעה בערוצים 2 ו-10 תנוע בין 180 ל-270 מיליון שקל בשנה

דו"ח מיוחד סוקר את השפעות פתיחת שוק הפרסום בכבלים ובלוויין: במקרה של הקמת ערוץ חדש, אגרסיבי ומוטה רייטינג הוא יוכל להגיע לשיעורי רייטינג זהים ואף גבוהים משל הערוצים הקיימים, זאת כתוצאה מיכולת להתמקצע בתכנים עתירי רייטינג בשעות הפריים. כך עולה מעבודת מחקר של משרד הייעוץ העסקי גיזה-זינגר-אבן. להערכת המשרד, שיעור חלקו של ערוץ כזה מסך עוגת הפרסום בטלוויזיה, צפוי להיות קרוב לחלקם של ערוצים 2 ו-10 ולעמוד על שיעור של 20%-25% לפחות מסך ההוצאה לפרסום בטלוויזיה.

הערכות אלה נכתבו במסגרת חוות-דעת כלכלית שנערכה על-ידי גיזה-זינגר-אבן בהזמנת מועצת הרשות השנייה והרשות השנייה, ושמסקנותיו הראשונות נחשפו כבר לפני כשבועיים ב"גלובס". הדו"ח עוסק בעניין פתיחת שוק הפרסום לכבלים וללוויין, כפי שמוצע על-ידי משרדי האוצר והתקשורת.

בדו"ח מצייני כלכלני גיזה-זינגר-אבן כי במקרה ולא תשתנה מפת השידורים בישראל ומתכונת השידורים הקיימת תישאר, אזי ערוצים 2 ו-10 יפגעו הן מהקטנת חלקם בעוגת הפרסום בטלוויזיה בכ-15%-20% והן מירידת המחיר לזמן שידור.

"לשינוי המוצע להתרת פרסום בערוצי הטלוויזיה הרב-ערוצית תהיה השפעה שלילית מהותית ערוצים 2 ו-10 ועל הזכייניות, בין אם מדובר בפרסום ישיר בערוצים או פרסום באמצעות תוכן שיווקי", נכתב בחוות-הדעת.

על-פי חוות-הדעת, המשמעות הכלכלית עבור ערוצים 2 ו-10 הינה ירידה בהיקף ההכנסות שיכולה לנוע בטווח שבין 180 מיליון שקל ל-270 מיליון שקל לשנה. "הדבר יפגע אנושות בשני הערוצים המחויבים כיום להוצאה מינימלית להפקה ורכישת תכנים בהיקף של כ-220 מליון שקל לשנה.

בחוות-הדעת נכתב עוד כי התרת שידורי פרסום בכבלים ובלוויין תגרום גם לפגיעה מסוימת ברדיו האזורי, זאת כתוצאה מזליגת מפרסמים מהרדיו לערוצי הטלוויזיה הממוקדים. אך גיזה-זינגר-אבן כותבים כי מכיוון ששעות הפריים של הרדיו והטלוויזיה לא זהות, קשה לאמוד את רמת החליפיות בין שני המדיומים ואת עוצמת הפגיעה בתחנות הרדיו האזורי.

הדו"ח הכלכלי של חברת הייעוץ גיזה-זינגר-אבן הוא למעשה הדו"ח הכלכלי הראשון בעניין השינויים המוצעים בשוק הטלוויזיה אשר רואה אור ומתפרסם. היום יובא הדו"ח לעיון של מועצת הרשות השנייה, בישיבה שלא מן המניין אליה הוזמנו גם נציגי הערוצים המסחריים, תחנות הרדיו האזוריות ונציגי היוצרים.

הדו"ח יועבר לעיון משרד האוצר

במועצת הרשות כמו גם ברשות לא יכולים לעשות הרבה מעבר לפרסום הדו"ח. יחד עם זאת, בבחינת מכלול השיקולים, לא תהיה אפשרות לגורמים הרגולטורים, משרד האוצר והתקשורת אשר מנסים לקדם מהלך זה, להתעלם מהדו"ח ומהעובדות המצוינות בו.

יש לזכור כי הדו"ח עוסק אך ורק בפתיחת שוק הפרסום לכבלים וללוויין והוא אינו עוסק בפרמטרים נוספים ומשמעותיים אשר כלולים ברפורמה המוצעת, כמו חבילת בסיס צרה בכבלים ובלוויין וכן מעבר משיטת זיכיונות לשיטת רישיונות בטלוויזיה המסחרית.

יו"ר מועצת הרשות השנייה, נורית דאבוש, אמרה בעניין זה כי אכן יכול לקום ערוץ חדש, אך שלכל השחקנים בשוק הטלוויזיה המסחרית יהיו תנאי סף שווים, כך שהתחרות תהיה הוגנת. באשר לדוח עצמו אומרת דאבוש: "הפרסום בכבלים ובלוויין הוא לא נכון, בטח לא באמצעות חוק ההסדרים. אנו יודעים היום כי זה יביא להרס של התוכן האיכותי בטלוויזיה והרס של שוק היצירה".