לידיעת בטטות הכורסא: חברת Boxee מאפשרת לשלוט בתכני המדיה מהמחשב ולהביא אותם לטלוויזיה

כך לדוגמה, אפשר לצפות בסרטים ובקליק אחד על השלט הרחוק להתאים להם כתוביות בשפות שונות, לשמוע מוזיקה ולהתחבר במקביל לשירות המוזיקה

בעידן שבו הפלטפורמה המקוונת מהווה עבור הרבה צרכנים תחליף למדיה הטלוויזיונית, אחת הזירות המעניינות מתרחשת במקום שבו המחשב והטלוויזיה מתממשקים. חברת Boxee, שהוקמה ב-2007, נכנסת למשבצת הזו. את החברה הקימו 5 יזמים, רובם יוצאי קומברס: אבנר רונן (המנכ"ל, שהקים את חברת המסרים המידיים אודיגו, שנמכרה לקומברס בכ-17 מיליון דולר); תום סלע; עידן כהן (מנהל מוצר); גדעון קזין (סמנכ"ל פיתוח עסקי) ורועי וולקן, במטרה "להפוך לאלטרנטיבה אמיתית למדיה סנטר של מיקרוסופט ול-Apple TV", כדברי רונן.

לדברי כהן, החברה מפתחת תוכנת מדיה סנטר המבוססת על קוד פתוח, במטרה "להפוך את הטלוויזיה ליותר רלבנטית. התוכנה מאפשרת למשתמשים לשלוט בתוכני המדיה שמאוחסנים במחשב האישי או במרחב האינטרנטי, ולהביא אותם לטלוויזיה. השאיפה היא לשפר את האופן שבו אנשים צורכים מדיה ולהציג חוויית צריכה חדשה".

השירות שמציעה Boxee ניתן למשתמשים בחינם (כעת הוא בגרסת אלפא סגורה), והוא מאפשר להפוך כל קובץ אינטרנטי לתוכנית טלוויזיונית. כך, לדוגמה, אפשר לצפות בסרטים ובקליק אחד על השלט הרחוק להתאים להם כתוביות בשפות שונות, לשמוע מוזיקה ולהתחבר במקביל לשירות המוזיקה Last.fm או להתבונן בתמונות שבמחשב לצד תמונות שנמצאות בפליקר. "אנשים יכולים להמליץ לחברים אחרים על סרטים, לדרג תוכניות ולהגיב על תכני מדיה", אומר כהן.

כעת משתמשים ב-Boxee עשרות אלפים, ויש רשימת המתנה. "הבאזז סביב התוכנה הוא חיובי", אומר רונן. עדות אחת לכך ניתן למצוא ב-eBay, שם אנשים מציעים למכירה הזמנות לשירות החינמי.

* מה המודל העסקי שלכם?

רונן: "אנחנו מתכוונים כרגע רק להגדיל את מעגל המשתמשים, אבל מאמינים שלאורך זמן נייצר ערך למשתמשים, בין אם על-ידי שירותי פרימיום, שיתופי פעולה או מכירת רישיונות ליצרני מכשירים. יש לנו שאיפות גדולות להחליף את חוויית הטלוויזיה, כך שמספר האנשים שמשלמים לחברות הכבלים יצטמצם ואולי נהווה אלטרנטיבה שלמה".

עד כה גייסה החברה כ-2 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים ובקרוב היא מתכננת סבב גיוס נוסף של 3-5 מיליון דולר מקרנות הון סיכון. לדברי רונן, החברה תתחיל לייצר הכנסות בתחילת 2010, והיזמים תולים תקוות בקהילת המפתחים העולמית, שתוסיף פיצ'רים לתוכנה. "אנחנו שואפים להיות הפיירפוקס של השוק הזה", אומר רונן.

בינתיים מנהלת החברה מגעים עם מספר ערוצי טלוויזיה גדולים, כדוגמת NBC ו-ABC, ורונן סבור כי אין סיבה שהן יתנגדו לכך שהתוכנה מאפשרת לצרכנים למשוך מהן תכנים. "אנחנו מאפשרים לצפות במה שהם משדרים, כולל בפרסומות שלהם", הוא אומר. "עבורן מדובר ביצירת הכנסות נוספות ולכן הן צריכות להיות שמחות מכך. ברגע שיהיו לנו יותר יוזרים אני מאמין שגם יהיו לנו שיתופי-פעולה רשמיים".