יו"ר אמריס לוי קושניר באסיפה סוערת של בעלי האג"ח: "לא יכול להגיד לכם שיש לי את הכסף שלכם"

אמריס צפוייה למכור את אחזקותיה בפטרוגרופ ולהעביר את הכסף למחזיקי האג"ח ; אמריס חייבת 10 מיליון דולר לפרפקט שוקי הון ; לוי קושניר: "אין לאמריס מקורות הכנסה, אין לה תזרים, אין כסף למשכורות ואפילו לא לתשלום האגרות של רשות ני"ע"

במשבר הנוכחי בשוק האג"ח הקונצרניות, משקיעים איבדו את האמון בחברות רבות, אך עדיין בודדים המקרים בהם גם בעלי השליטה איבדו את האמון בחברה. מקרה שכזה אירע היום באסיפה סוערת של מחזיקי האג"ח של אמריס , שהתכנסה בת"א.

"אין לאמריס מקורות הכנסה, אין לה תזרים כדי לקיים את עצמה, לשלם משכורות ואפילו לא לשלם את האגרות של רשות ני"ע", אמר לוי קושניר, מנכ"ל, יו"ר ומבעלי השליטה בחברה, היום באסיפה.

בפברואר הקרוב אמורה אמריס, בעלת השליטה בחברת האנרגיה פטרו-גרופ, שבבעלותה גם כמה נכסי נדל"ן, לשלם קופון בהיקף של 3.45% מהאג"ח. קושניר ציין כי אפילו בתשלום זה, שהיקפו מיליוני שקלים בודדים, לא בטוח שהחברה תעמוד. "אני לא יכול להגיד לכם שיש לי את הכסף", התוודה קושניר.

היקף החובות של אמריס נכון לרבעון השני של השנה: 81 מיליון שקל התחייבויות שוטפות ו-167 מיליון שקל התחייבויות לזמן ארוך. עוד נודע כי לחברה חוב של 39 מיליון שקל לפיננסיטק, וכן 10 מיליון דולר לבית ההשקעות פרפקט, לשעבר של עמית ברגר וכיום בשליטת דני ברנר.

כך, שתקווה רבה לא נותרה למחזיקי האג"ח של חברת אמריס באשר לקבלת הכסף חזרה, מה שמשתקף היטב בתשואת האג"ח שלה העומדת על 93%. כעת מנסים באמריס למזער נזקים ולנסות להחזיר לפחות חלק מתשלומי האג"ח. "אנחנו מנסים לממש נכסים כדי שלאמריס יהיה תזרים, אך זה לא הזמן הטוב בעולם ובשלב זה אין תוצאות", הסביר קושניר למחזיק האג"ח המודאגים. "אין קונים לנכס בארה"ב ואין מימון. לגבי חברת הנפט ברוסיה, קשה למצוא קונים כאשר מחירי הנפט יורדים".

אמריס מחזיקה ב-61.6% ממניות פטרו-גרופ כאשר קרוב למחצית מהמניות משועבדות למחזיקי האג"ח. המתווה המתגבש להסדר עם מחזיקי האג"ח הוא מכירת האחזקות המשועבדות, אשר שווי השוק שלהן עומד על כ-20 מיליון שקל. התשלום שיתקבל מאותן המניות יועבר למחזיקי האג"ח ובתמורה הם יסכימו למחוק את שאר החוב. כמו כן, הנהלת אמריס הודתה שקשה למכור את המניות של פטרו-גרופ, ואף הציעה למוסדיים להשיג מחיר טוב אם יצליחו או להציע בעצמם.

ההלוואה שלא דווחה

חברת אמריס עברה לא מעט ידיים בתקופה האחרונה. נזכיר כי גאידמק רכש את השליטה בה לפני כשנה וחצי, ובהמשך חלק ממניותיו (48%) שועבדו לטובת משפחת ויליגר בגין אי עמידה שלו בתנאי הלוואה. המניות מוחזקות בידי רו"ח גיל הוכבוים, המשמש כנאמן של משפחת ויליגר.

קושניר התייחס למיופה הכוח של גאידמק, עו"ד יוסי שגב, וציין שהבטחותיו בישיבת האג"ח הקודמת אינן רלוונטיות. קושניר גם חשף שבאסיפת בעלי המניות שהתקיימה בתחילת החודש, עו"ד שגב לא הצליח להביא ייפוי כוח ל-28% מהמניות של אמריס המוחזקות בידי חברה זרה שבידי גאידמק, חברת אלקסר, ולכן נאסרה על שגב הכניסה לישיבה.

שחקן חדש משמעותי נוסף שנכנס לתמונה הוא מטיס קפיטל שבשליטת אמנון ברזילי ומוני הראל, שרכשו בימים האחרונים כמחצית מהאג"ח של החברה. בנוסף, הפכה חברה בת של מטיס קפיטל, מטיס נדל"ן, לבעלת עניין בחברה לאחר שרכשה 5.54% ממניותיה.

בעלי השליטה במטיס קפיטל לא נכחו בישיבה, אך דאגו לשלוח מספר נציגים מהחברה במטרה לשכנע את מחזיקי האג"ח לא לדרוש פירעון מיידי, אלא להגיע להסכם עם החברה. "יש דרך של מלחמה ודרך של לקבל את הכסף מהר", אמר נציג מטיס קפיטל, וציין רוב הנכסים של החברה משועבדים.

אתמול התקיימה פגישה במשרדי הנאמן, BDO זיו האפט, בין בעלי השליטה במטיס קפיטל, ברזילי והראל, ולוי קושניר. מטיס קפיטל דירבנה את הנהלת החברה להגיש הצעה. ברזילי אמר היום ל"גלובס" בתשובה לשאלה האם יפעל לדרוש פירעון מיידי: "אין להם לשלם כסף. אני רוצה לראות את המאזנים כשיתפרסמו. יש לחברה בעיה של חדלות פירעון".

עוד התברר באסיפה כיצד נוצר הקשר בין מטיס לאמריס. לפני מספר חודשים אמריס ניהלה משא ומתן עם בנק מזרחי-טפחות לקבלת אשראי ובתמורה לשעבד מניות של פטרו-גרופ, אך המו"מ התפוצץ לבסוף. אולם אז הגיעה מטיס קפיטל והעניקה הלוואה תמורת שיעבוד של 13.2% ממניות פטרו-גרופ, וכך נוצר למעשה הקשר בין החברות.

המוסדיים זעמו על שיעבוד המניות ועל הדיווח המאוחר לבורסה. "מדוע לא דיווחתם על כך לבורסה סמוך למועד ההתרחשות?", שאל אחד המשתתפים. ואילו קושניר ענה כי "עד היום אמריס לא דיווחה על ההלוואה".

חוסר האמון בין מחזיקי האג"ח לבין הנהלת החברה הוביל אותם בעבר למנות את רו"ח עידו זלנטרייך כמשקיף בישיבות החברה. לטענתו, הוא לא שמע על ההלוואה, אך מנגד קושניר טען שההלוואה ממטיס קפיטל נידונה בישיבות וזה מופיע בפרוטוקולים. "אולי זייפתם פרוקטוקול?", טען אחד המוסדיים. "אז תלך למשטרה", השיב לו קושניר בכעס.

מחזיקי האג"ח ניצלו את האסיפה לטענות על עסקת פיננסיטק. בחודש יוני האחרון פיננסיטק מכרה לאמריס 10.6% ממניות פטרו גרופ תמורת 34 מיליון שקל. בדיעבד עסקה זו נראית כיום כיקרה למדי. אחד המשקיעים הפרטיים דרש שתוגש תביעה נגד הדירקטורים בחברה שאישרו את עסקת פיננסיטק. "הדירקטורים השמידו את החברה ואם לא נדע להגן על הזכויות שלנו נפגע" אמר.

המשקיעים הפרטיים נשמעו זועמים בישיבה וכשניסו להרגיע אחד מהם, הוא אמר "זה הכאב שמדבר".

למרות האסיפה הסוערת, בסופו של דבר לא התקבלה באסיפה כל החלטה, והוחלט לדחות את ההצבעה לתחילת חודש דצמבר.