בועז יונה ירצה 7 שנות מאסר; הפיצוי שישלם לנפגעי חפציבה הוכפל ל-8 מיליון שקל

ביהמ"ש אישר את הסדר הטיעון עם מנכ"ל חפציבה לשעבר, אך קבע כי הפיצוי לנפגעים שנקבע בהסדר - 4 מיליון שקל - אינו מבטא כראוי את חומרת מעשיו ; נפגעי חפציבה: "הוא יישב 7 שנים, אבל אנחנו במאסר עולם"

פרשת "חפציבה" מגיעה לסיומה: בועז יונה, שעמד בראש החברה שקרסה והותיר מחוסרי דיור רבים, ירצה 7 שנות מאסר בפועל וישלם פיצוי של 8 מיליון שקל - כך נפסק הבוקר (ד') בבית המשפט המחוזי בירושלים.

השופט משה רביד אימץ את הסדר הטיעון שהושג עם יונה בעניין המאסר, אולם הכפיל את סכום הפיצוי לנפגעים. כן הורה לבטל לצמיתות את רישומו של יונה בפנקס הקבלנים.

"אלמלא הסדר הטיעון היה הנאשם צפוי לעונש מאסר ממושך יותר. יש לשים לב לחומרת מעשיו", כתב רביד, וביקש לשגר מסר ברור וחד-משמעי: "יידע כל נושא משרה בכיר בתאגיד, השולח ידו בכספו של אחר במירמה, בהטעיה ובהונאה, תוך הצגת מצגים כוזבים והקמת מערך שלם של רישומים ודיווחים כוזבים - כי יהא צפוי לעונש כבד ומשמעותי".

רביד קבע כי "יונה הביא לאובדנם של כספים בהיקפים עצומים של מאות מיליוני שקלים ולקריסת קבוצת חפציבה, על ההשלכות הקשות וההרסניות על הציבור הרחב ובפרט על שוק נדל"ן הדירות בישראל".

לדבריו, יונה התעלם מהפסדי הקבוצה ב"חוסר אחריות משווע, יוהרה, קור-רוח, מירמה ותוך הפרת חובות משפטיות ומוסריות רבות, מבלי לתת את הדעת להשלכות הרות-האסון של מעשיו על רוכשי הדירות, אשר שמו מבטחם בו ונותרו חסרי כל".

ביחס להכפלת הפיצוי כתב: "התביעה לא נתנה משקל ראוי והולם לעניינם של נפגעי החברה והנזקים החמורים שהוסבו להם. אין חולק בדבר החורבן שהמית במעשיו החמורים והקשים, שהובילו לקריסת קבוצת חפציבה. הנזק הכלכלי שנגרם להם הינו קשה ומשמעותי ביותר. מדובר באלפי משפחות, שהשקיעו מיטב כספם ברכישת דירה למגורים, כספים שחלקם מחסכונות וחלקם מהלוואות, ועתה בשל מעשי הנאשם נותרו כשידיהן ריקות, מבלי שקיבלו את הדירה וכאשר חובות באמתחתם".

השופט הוסיף, כי "הלב נכמר לנוכח סבלם הנפשי הרב, עוגמת-הנפש והצער הגדול שהפכו מנת חלקם מדבר היוודע קריסת חפציבה, המלווים אותם מידי יום ביומו, ויש להניח כי יותירו צלקת בנפשם גם לאחר ובמידה שיקבלו לידיהם את הדירות".

ביקורת על המדינה

השופט מתח גם ביקורת חריפה על המדינה ביחס לדאגה לנפגעים. לדבריו, המדינה לא שקלה את עניינם של רוכשי הדירות מההיבט של החובה הציבורית של הדאגה לזכות לדיור, שהיא זכות חוקתית, ולא מילאה את חובתה כלפי הנפגעים להפעיל שיקול-דעת ברוח חוק יסוד כבוד האדם.

בנסיבות אלה החליט השופט להכפיל את הפיצוי שישולם לנפגעי חפציבה, והורה למדינה להבטיח כי יונה יביא "מן הגורן ומן היקב פיצוי משמעותי יותר, שיעזור לקורבנותיו, במיוחד אלה אשר מצבם הוא הקשה ביותר, אשר עשויים להישאר ללא קורת-גג".

סניגוריו של יונה, עוה"ד יאיר גולן ונחשון שוחט, ציינו כי יונה מקבל את פסק הדין וכי הוא ינסה לגייס את הכסף, כיוון שכל כספיו הולאמו.

המנהל המיוחד לקבוצת חפציבה, עו"ד יצחק מלכו, ציין כי הכסף שיעביר יונה ייוחד לגרעין הקשה של הנפגעים - כ-100 משפחות, שמצבן הכלכלי קשה מאוד. מלכו ביקש בעבר לקבל מהמדינה 15 מיליון שקל כדי לסייע לקבוצה זו, אך הכסף טרם התקבל. הוא הביא תקווה כי המדינה תוסיף 8 מיליון שקל משלה כדי לסייע לאותן משפחות.

גניבה ומירמה

יונה הורשע לפי הודאתו במסגרת הסדר הטיעון בעבירות של גניבה בידי מנהל, רישום כוזב במסמכי תאגיד, עבירות על חוק איסור הלבנת הון, הברחת נכסים ומירמה והפרת אמונים בתאגיד.

הוא הורשע ב-9 אישומים, שעניינם הימנעות מלספק לרוכשי הדירות ביטחונות; שליחת יד בכספי רוכשי הדירות במיליוני שקלים; רישומים כוזבים ביחס למספר הדירות שנמכרו בפרויקטים הקבלניים; גניבה של כ-70 מיליון שקל מכספי החברה-הבת, ג'רוזלם גולד; וגניבת עשרות מיליוני שקלים מהחברה-הבת, חפציבה חופים.

התיק טופל בידי מנהלת המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, עו"ד אביה אלף, ועוה"ד גלעד סוקולובר, סטיב בוארון וערן שחם-שביט. (ת.פ 209/08).

נפגעי חפציבה: "הוא יישב 7 שנים, אבל אנחנו במאסר עולם"

לאולם בית המשפט המחוזי בירושלים הגיעו עשרות נפגעים ממעשיו של מנכ"ל חפציבה לשעבר, בועז יונה. הם הביעו מחאה נחרצת כנגד הסדר הטיעון שאושר וכנגד המדינה, שלא דרשה להשית על יונה קנס בנוסף לפיצוי הקטן שהושת עליו.

מימי נחמיה, שרכשה דירה במעלה-אדומים, העירה כי המדינה דואגת ליונה, אך אינה דואגת לנפגעים. היא קראה ליונה באולם בית המשפט: "תוציא כסף ותדאג לאנשים שיושבים פה, כמו שדאגת ל-4 המיליון שיוציאו אותך מהכלא". לדבריה, "עסקת הטיעון מראה שהפשע משתלם. יונה הולך למאסר של מספר שנים, אך אני הולכת למאסר עולם, כי אני צריכה לעבוד 25 שנה כדי להחזיר את הכסף שהאדם גנב ממני".

נפגע אחר, עמי אמזלג, שרכש דירה בהר-חומה ופלש אליה, אמר כי "הפתיע אותי העונש הקל. שווה להיות עבריין במדינה שלנו. לאחר ריצוי העונש ייסע יונה ביגואר, ואני אמשיך לנסוע בפיאט כל החיים".