אוריאל לין מגיב להורדת הריבית המפתיעה: "לא רק עלות האשראי חשובה, אלא גם זמינותו"

התאחדות התעשיינים: אין להסתפק במדיניות מוניטרית מרחיבה, על ממשלת ישראל להוביל תוכנית לבלימת המיתון שבמרכזה צעדים למניעת מחנק אשראי במשק ולשיפור כושר התחרות של היצוא הישראלי

על רקע הורדת הריבית במשק בחודש דצמבר ב-0.5% לשפל חסר תקדים של 2.5% אנו מביאים את תגובותיהם של הגורמים השונים במשק:

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר: זהו צעד נוסף בכיוון עליו החליט בנק ישראל להוזלת האשראי במשק בשילוב עם המגמה העולמית. יחד עם זאת על בנק ישראל לחפש דרכים על מנת להבטיח שהפחתת שיעור הריבית אכן תועבר בפועל ובמלואה למגזר העסקי, שכן לא רק עלות האשראי חשובה, אלא גם זמינות האשראי. "הוזלת האשראי לא מביאה אוטומטית ומיידית לזמינותו ועל כן יש לשלב צעדים נוספים המשפיעים ישירות ומיידית על תזרים המזומנים של העסקים כמו: תשלום מע"מ על בסיס מזומן לעסקים קטנים ובינוניים ללא מגבלת סף; דחייה ב- 3 חודשים של תשלומי חלקו של המעסיק לביטוח לאומי; ושינוי בקריטריונים לתשלומי מקדמות למס הכנסה על בסיס דיווחים שוטפים של שנת 2008."

יו"ר ועדת הכלכלה בהתאחדות התעשיינים, אורי יהודאי: מברך על החלטת נגיד בנק ישראל, הפרופסור סטנלי פישר, להמשיך במגמת הורדת הריבית. נחישותו והתמדתו של הנגיד לחזק את הכלכלה הישראלית ראויה להערכה, אומר יהודאי. על מנת למנוע את גלישת המשק הישראלי למיתון יש להמשיך בהורדת הריבית, זאת על רקע המיתון בכלכלות המובילות בעולם - בגוש האירו, בארה"ב וביפן והחשש מדפלציה.

יהודאי טוען שאין להסתפק במדיניות מוניטרית מרחיבה, וקורא לממשלת ישראל להוביל תוכנית לבלימת המיתון שבמרכזה צעדים למניעת מחנק אשראי במשק ולשיפור כושר התחרות של היצוא הישראלי.

עו"ד יהודה טלמון נשיא להב - לשכת ארגוני העצמאים והעסקים: מדיניות מוניטרית אמיצה ונכונה, שלא תצלח ללא סיוע פיסקלי שיזרים אשראי למשק!

המשך הורדות הריבית מבורך, נוכח הנסיגה הקשה בפעילות הכלכלית, הירידה ביצוא והתחזיות לצמיחה שלילית לנפש. עם זאת, מסתבר כי אשראי הבנקים ממשיך להתייקר ויוצר מצב אבסורדי בו מרווחי הריבית הולכים וגדלים ואנו מפסידים כסף על פיקדונות ומשלמים יותר על הלוואות.

שוב אנו נוכחים, כי בהיעדר תחרות אמיתית בין הבנקים, מגזר העסקים הקטנים והבינוניים שבוי בידי אוליגופול שאינו מאפשר לריבית הנמוכה להוות כלי המעודד פעילות עסקית. נראה כי ללא העמדת ערבויות מדינה לעסקים קטנים ובינוניים, לא יוקל מחנק האשראי ולא נפיק תועלת ממדיניות מוניטרית נכונה ואמיצה. כמאמר ראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון היום: " תם העידן בו סברו כי די בהורדות ריבית כדי להמריץ את הכלכלה". גם בישראל, יש צורך בהפעלתה של מדיניות פיסקלית תומכת, שתזרים אשראי למשק.

מחלקת המחקר בישיר בית השקעות: "הורדת הריבית היא בהמשך למגמה של החודשים האחרונים, אך הפעם מעט מעבר לציפיות שעמדו על רבע אחוז. אנו מעריכים כי אחד הגורמים המשפיעים להחלטה זו הוא מצב הדולר, שעל אף ההורדות האחרונות אינו מצליח לפרוץ את מחסום ה 4 שקלים.

"מרץ השקעות" מעריכים כי בעקבות ההחלטה מהיום להוריד את הריבית ב 0.5% , ובסיכום חודשי ב-% 1, לרמה של % 2.5, הריבית הנמוכה אי פעם: "הממשלה צריכה לגבש תוכנית כלכלית פיסקאלית ולא רק מוניטארית כדי להתגבר על המשבר הכלכלי, יש לעודד את הצריכה הפרטית ולהשיב את האמון במערכת הפיננסית. תפקיד הממשלה לעודד את הצריכה הפרטית ואת שוק העבודה: השקעה בתשתיות, הכרה כהוצאה בריבית על משכנתאות וביצוע מלא של תוכנית הפחתת המס לשנת 2009."