לא מוותרים על השמנים: תערוכת מוצרי האלקטרוניקה השנתית תתמקד השנה במכשירי הבריאות, הכושר והפינוק העצמי

התערוכה בלאס-וגאס מכוונת הפעם לאלה שעדיין מצוידים בלא מעט הון ולא מוותרים על השקעה באיכות החיים האישית ; עשרות יצרנים יחשפו שלל שיטות מתוחכמות ואישיות להפגת מתחים - מצרך מבוקש בימים אלה

תערוכת מוצרי הצריכה האלקטרוניים השנתית CES תיפתח בלאס-וגאס בעוד כחודש ויצרני האלקטרוניקה והגאדג'טים כבר מתחממים לקראתה מנועים. אמנם לאס-וגאס של חורף 2009 לא צפויה להיות נוצצת ומרופדת דולרים כפי שהייתה בינואר 2008 אבל את יצרני האלקטרוניקה זה לא מרתיע.

מעבר להיותה של התערוכה מגנט למדיה הבינלאומית ובמה לשליחת מסרים אופטימיים למשקיעים, העיר עצמה הייתה ונשארה משאבת מזומנים גלובלית ומוקד הגירה לאזרחים מבוססים, שנותרו חסינים יחסית למשבר הפיננסי ועדיין מצוידים בלא מעט הון פנוי להשקעה באיכות החיים האישית.

בהתאם, אחד התחומים שבו עתידה להתמקד השנה התערוכה הוא מכשירי הבריאות, הכושר והפינוק העצמי. עשרות יצרנים יחשפו בתערוכה שלל שיטות מתוחכמות ואישיות להפגת מתחים - מצרך מבוקש בימים אלה - ושיפור איכות החיים, שמבוססות על טכנולוגיות עדכניות דוגמת חיישני תנועה ממוזערים, רובוטיקה, מכשירי טלפון חכמים ועוד.

חיישן בריאות אישי

דוגמה למוצר קטן בגודלו אך גדול בתחכום ובתועלת הוא מכשיר המעקב הבריאותי האישי TRACKER, שאותו חושפת בתערוכה חברת Fitbit. המכשיר הוא מעין גרסת היי-טק מתקדמת וממוזערת של מודד הצעדים (פדומטר), שהוא אחד המוצרים היותר ותיקים בשוק עזרי הכושר האישיים.

הוא מבוסס על קפיצות דרך משמעותיות, שחלו בשנים האחרונות בטכנולוגיית חיישני התנועה הממוזערים, שהביאו להקטנת מימדיהם, לעלייה דרמטית ברמת הדיוק שלהם וליכולת לתרגם את האותות ולהעביר אותם באופן אלחוטי.

מי שאחראי במידה רבה לקפיצות הדרך הללו היא תעשיית המשחקים ובראשה נינטנדו, שקונסולת המשחקים שלה Wii מבססת את הצלחתה על יחידות שלט רחוק בעלות חיישני תנועה ותאוצה מדויקים מאוד, שמשדרות את הנתונים המופקים בהן בתקשורת אלחוטית בזמן אמת.

גם ה-TRACKER, שגודלו כגודל דיסק-און-קי טיפוסי, מצויד בחיישני תנועה תלת-ממדיים ומיועד לנשיאה על הגוף. החיישנים מעבדים ומנתחים כל תנועה שאותה מבצע נושא המכשיר ביום יום. הם אוספים מידע על משך ואינטנסיביות הפעילות הגופנית שלו, מספר הצעדים, מרחק התנועה ומספר הקלוריות שנשרפו.

בנוסף, פועל החיישן כמד מתוחכם למעקב אחר איכות השינה - אחד התחומים הקריטיים לשיפור איכות החיים, שלגביו אפילו למכורי הכושר גופני חסר מידע. לאחר הצמדת המכשיר לדש הפיז'מה או לכיס, הוא מודד במדויק את משך הזמן שחלף עד לתחילת השינה, את מספר הפעמים בהם התעורר בעל המכשיר בלילה ואת משך השינה נטו. החברה טוענת לרמת דיוק קרובה לזו של ציוד המשמש את מעבדות השינה.

בדומה לשלט האלחוטי של נינטנדו, המכשיר משדר את הנתונים שנאספו באמצעות רכיב אלחוטי פנימי לתחנת בסיס ביתית קטנה, שכלולה בחבילה. אם המכשיר אינו נמצא בטווח הקליטה של תחנת הבסיס הנתונים נאגרים במכשיר הנייד עצמו, שמצויד בקיבולת לנתונים מלאים של 7 ימים או לנתונים מתומצתים של 30 יום (בטיולים למשל).

לאחר פריקת המידע ליחידת הבסיס ניתן להתקשר לאתר האינטרנט המוגן של Fitbit לצורך ניתוח, השוואה ובניית תוכנית כושר אישית. המחיר של המכשיר, שכבר זכה בבפרס החדשנות של תערוכת CES, עומד על 99 דולר והשיווק, בינתיים בארצות הברית, יתחיל בינואר.

רובוטיקה בריאה

עיקר היישומים של טכנולוגיית הרובוטיקה התמקדו עד כה בתעשייה כבדה, בפסי ייצור ובמשימות מורכבות ו/או מסוכנות, שקשה לבצע אותן ידנית. אבל הידע הרב, שנצבר בתחום בשנים האחרונות, מתחיל לחלחל גם למוצרי הצריכה הביתיים - אם כי בינתיים לבעלי הממון בלבד.

דוגמה אחת היא כורסת העיסוי החשמלית החדשה Sogno, אותה משיקה בתערוכה יצרנית כורסאות העיסוי היפנית הוותיקה Inada. הכורסה, שמשטח העיסוי שלה מכסה את כל שטח הגוף, פותחה באמצעות טכנולוגיה רובוטית, שמאפשרת למחשב ששולט בגלגיליות העיסוי החשמליות של הכורסה להניע אותן לא רק בשני ממדים (מעלה מטה ולצדדים) אלא גם לשנות את התנועה שלהם במרחב בהתאם לתוכנית העיסוי ולמבנה הגוף של מקבל העיסוי.

בדרך זו ניתן לדמות תנועות מסאג' מקצועיות ומורכבות, עם עוצמת לחיצה משתנה, דוגמת טפיחה, תיפוף, מתיחה של הכתפיים, הגב המרכזי והירכיים ואפילו עיסוי לקצות האצבעות. חיישן אופטי שמקושר למאגר זיכרון של כ-100 פרופילים פיזיולוגיים מזהה אוטומטית בעת הישיבה את נקודות השיאצו של מקבל העיסוי ומתאים עבורו את התוכנית.

למוח הכורסה יש מאגר של תוכניות עיסוי, שמתאימות ליום (מעוררות) וללילה (מרגיעות) כמו גם אפשרות לשליטה ידנית מלאה. כל זה בתוך עיצוב ביתי עדכני עם ריפוד עור ותג מחיר של כ-6,000 דולר לפני מסים.

עוד מוצר חדש, שצפוי להגיע לשוק בתחילת השנה הבאה, הוא כורסת המנהלים של חברת Oki היפנית. המוצר הוא ניסיון ראשון למסחר תוצאות של מחקר אקדמי מ-2005, שבמסגרתו פותחה רגל רובוטית, שמדמה את התנועה האמיתית של תנועת השרירים, המפרקים והעצמות של הרגל האנושית. במקרה הזה הרגל הרובוטית משמשת כבסיס לכורסה והיא מגיבה בתנועה מדויקת ורציפה למשקל, מרכז הכובד והתזוזות של היושב עליה.

הכורסה מורידה גם את העומס הכרוך בתנועת הישיבה והקימה; כאשר המנהל קם, הרגל מלווה אותו ותומכת בו תוך כדי תנועה עד לעמידה מלאה ולהפך.

את כל זה היא מבצעת ללא מנועים חשמליים, מה שאמור להפחית את משקלה ומחירה של הכורסה. התחושה, כך טוענים המפתחים, "דומה לישיבה בכף יד של מישהו".

האייפון נתרם לטובת הכושר

עשרות מיליוני האמריקנים, שכבר הצטיידו ב-iPhone של אפל, הם קהל המטרה של חברת New-Leaf. המוצר החדש שאותו משווקת החברה הוא גשר אלחוטי, שמקשר בין חיישני בריאות וכושר טיפוסיים, שנמצאים בחדר כושר, לבין מכשיר ה- iPhoneומשם דרך חיבור האינטרנט האלחוטי של ה- iPhone לאתר האינטרנט של החברה.

החברה בונה פרופיל כושר אישי לכל משתמש באמצעות מבחן מטבולי קצר, שאותו עובר המתאמן בחדרי כושר או במכוני כושר רפואיים לצורך הערכת תגובתו האישית לתרגילים שונים כמו קצב לב, צריכת חמצן וכדומה.

בהתאם לנתונים מחושבת עבור המשתמש תוכנית אימונים מותאמת אישית, שמועברת לו דרך המכשיר. במקביל, מוטענים נתוני הכושר, ונשלחים לאתר החברה, שמנתחת עבור בעל הטלפון את נתוני האימון האמיתיים שלו כגון קצב הלב, מספר הקלוריות, מקור האנרגיה ועוד. את כל הנתונים האלה הוא יכול לראות באמצעות התחברות לאתר החברה במחשב או ב- iPhone.