אחרי בוררות של 8 שנים: 11 אלף רופאים יזכו לתוספת שכר של עד 24%

11 אלף רופאים המועסקים בבתי החולים הממשלתיים, בבית החולים הדסה ובעיקר בבתי החולים של שירותי בריאות כללית, יזכו לתוספת של 23.5%-24.2% לשכרם המשולב. כך עולה מן ההחלטה שפרסמו היום (ד') שלושת הבוררים שהרופאים ומשרד האוצר הסמיכו לפני שמונה שנים: דוד בלומברג, רוני מילוא ואורי נייגר. 3,000 רופאים נוספים המועסקים בקופות החולים מאוחדת, לאומית ומכבי אמנם לא נכללים במסגרת הסכם הבוררות, אולם על-פי ההערכה הם ידרשו ממעסיקיהם ליישר קו עם עמיתיהם.

רגע לפני הקראת הפסיקה של הבוררים היום בצהריים, התחוללה דרמה שהביאה לעיכוב בהקראת הפסיקה. בסופו של דבר הוחלט שתוספת השכר תינתן בחמש פעימות. התשלום האחרון יידחה מאמצע 2010 ל-1 בינואר 2011. הדחייה היא תוצאה של לחץ שהפעיל משרד האוצר, בין היתר בעקבות המשבר הכלכלי.

"הזדמנות לתיקון"

משרד האוצר והנהלת שירותי בריאות כללית הסכימו ששכר הרופאים ייקבע לראשונה בתולדות המדינה בבוררות מוסכמת ובלתי תלויה, אחרי שביתת הרופאים הגדולה שהתקיימה בשנת 2000. הרופאים הסכימו אז שלא לשבות יותר למשך עשר שנים, וההחלטה נראתה אז ראויה ופתחה הזדמנות לרפורמות במערכת הציבורית. ואולם, בשנה האחרונה גבר החשש במשרד האוצר ובכללית כי צוות הבוררים נוטה לכיוונם של הרופאים ובכוונתו לפסוק תוספות שכר גבוהות במיוחד. בימים האחרונים ניסו במשרד האוצר להביא לשינוי הפסיקה ברגע האחרון, בטענה כי יש להתחשב במשבר הכלכלי שפוקד את המשק ובעובדה כי האוצר עומד להוציא לפועל תוכנית כלכלית יקרה. באוצר אף עתרו לבית הדין לעבודה כדי שזה יורה לבוררים לאפשר למקבלי ההחלטות במשרדי האוצר והבריאות לקבל לידיהם את טיוטת ההחלטה כדי לשמוע את הסתייגויותיהם, אולם בית הדין דחה את הבקשה.

"שכרם של הרופאים אינו נותן ביטוי הולם לאחריותם, השכלתם, הציפיות מהם ואורח החיים הנגזר מעבודתם", כך נאמר היום בהקראת פסיקת הבוררים, שהתכנסו בכפר המכביה. "אנו רואים בפסק בוררות זה הזדמנות נדירה לתקן עיוות זה תוך נקיטת משנה זהירות והתחשבות במגבלות תקציביות", הוסיפו.

מרדימים יקבלו (קצת) יותר

בניגוד לעמדת האוצר, הבוררים לא הסכימו לתגמל את הרופאים בשיטת "הפירמידה ההפוכה" - כלומר לתת יותר למי שמשתכר היום מעט כמו ציבור המתמחים, ופחות למי שמשתכר הרבה כמו הרופאים הוותיקים ומנהלי המחלקות, שמרוויחים יפה גם בקליניקות הפרטיות. הבוררים קבעו תוספת שכר אחידה לכלל הרופאים בשיעור של 23.5%, אולם מצאו לנכון להוסיף 0.7% נוספים לרופאים במקצועות שבהם קיים מחסור חמור בכוח אדם: מרדימים, אנשי טיפול נמרץ וניאונטולוגיה (חקר התפתחות הילוד).

טיפה בים

הבוררים נעזרו בעבודתם במשרד רואה חשבון, בעו"ד נחום פינברג המתמחה בדיני עבודה ואף במשרד יחסי הציבור של גלי גבאי, לצורך פרסום המסקנות. מאז ינואר 2007 הם אפשרו למשרד האוצר, לשירותי בריאות כללית ולהסתדרות הרפואית להשמיע את עמדותיהם ולהגיש מסמכים רלוונטיים.

הבוררים קבעו בהחלטתם כי העובדה שהסגל הבכיר באוניברסיטאות זכה לתוספת שכר של 24.2%, חייבה אותם להעניק גם לרופאים תוספת שכר שלא נופלת מזו. זאת, הם ציינו, קל וחומר אחרי שהרופאים התחייבו שלא לשבות למשך עשר שנים ובמיוחד עקב האחריות הרבה הטמונה במקצוע הרפואה.

הבוררים ציינו כי פסיקת הבוררות היא בבחינת "טיפה בים" לעומת הרפורמות הדרושות ברפואה הציבורית, אך קבעו כי אין זה מסמכותם לדון בשינויים מבניים ולכן פרסמו רק המלצות, אף שמשרד האוצר קיווה שיופיעו כהחלטות מחייבות: להנהיג שעון נוכחות רק לאחר הסכמת הצדדים; לשפר את התגמול עבור כוננויות פעילות; לעודד מקצועות שבהם קיים מחסור בכוח אדם; לחייב מומחים לבצע תורנויות כדי להקל על המתמחים.

בנוסף, ממליצים הבוררים לאפשר מחדש לבתי החולים לקיים רפואה פרטית בשעות אחר הצהריים, למרות ההתנגדות בעבר של היועץ המשפטי לממשלה אליקים רובינשטיין ולמרות התנגדות משרד האוצר ושירותי בריאות כללית.

הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, הגיב בזעם על הפסיקה: "לא נותר לי אלא להביע אכזבה. זהו תהליך בלתי מתקבל על הדעת, שבו ניתנת תוספת שכר עם משמעות כלכלית הרסנית, מבלי שניתן פתרון לבעיות הרבות במערכת".

בשירותי בריאות כללית מסרו: "לצערנו נראה כי הבוררים לא נתנו מענה לנושאים מהותיים שדרשו תיקון".

יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר יורם בלשר, מסר בקצרה: "אנחנו מאוד מרוצים. עם ישראל צריך לחגוג כי ההישג שלנו הגיע ללא יום אחד של שביתה או פגיעה בחולים". *