לא כל מהנדס נולד להיות מנהל: טיפים איך להתנהל בשרשרת הניהול

תפקיד ניהולי ראשון דורש בניית תוכנית כניסה, שתמפה את הגורמים בסביבה שיכולים לסייע ; כדאי לפתוח לעובד פתח לדבר על הקושי שלו; להבהיר היטב מה הציפיות הניהוליות ולמסד שגרות עבודה עקביות שתומכות בזה

קידום בעבודה הוא שאיפה שכל עובד מייחל לה, אולם המעבר מפעילות בצוות לניהולו, לא תמיד עוברת בצורה חלקה, גם לא על עובד ההיי-טק. "כניסה לתפקיד ניהולי ראשון היא הזדמנות מצוינת לקידום עתידי. כדי למנף את ההזדמנות וליצור הצלחה, מומלץ לבנות תוכנית כניסה לתפקיד", אומרת תמי פניגר, מנהלת משאבי אנוש חטיבתית ב-BMC ישראל.

אחד הדברים הראשונים שאותם העובד צריך לעשות, הוא למפות את הגורמים בסביבה הקרובה והחיצונית, כגון בעלי ידע ובעלי עניין, ואת הכוחות שיכולים לעזור להצלחה או למנוע אותה. "תוכנית הפעולה תכלול הגדרת יעדים אישיים וקבוצתיים ואג'נדה ברורה. הכרת הצוות, מי האנשים עימם הוא יעבוד, מה היכולות ונקודות התורפה שלהם. תיאום ציפיות בין המנהל החדש לצוות יתרום ליצירת בסיס איתן לעבודה משותפת", היא אומרת.

לדבריה, כדאי ללמוד מה מאפיין את הצוות, מה חשוב להם, לקבוע את היעדים והערכים, הציפיות וסגנון הניהול והתקשורת. עוד חשובים קביעת תקשורת פורמלית עם הצוות, שיחות אישיות וזמינות לאנשים על-מנת ללמוד את השטח מקרוב וליצור אמון ומחויבות בקרב הצוות". לדברי פניגר, את האנשים המנוסים והבכירים כדאי להפוך לשותפים, לתת להם מקום של כבוד, להתייעץ עימם, ללמוד מהם ובעיקר לפרגן.

אחד הקשיים שיכולים לצוץ בעת המעבר מעבודת צוות לתפקיד ניהולי, הוא התמרמרות של שאר העובדים על המינוי, במיוחד אם הייתה תחרות ביניהם על הקידום. "הבשורה הטובה היא שפעמים רבות חלק גדול מהעובדים תופסים את המינוי כטבעי, מפגינים נכונות רבה לסייע להצלחתו ומייצרים בכך נקודת פתיחה טובה עבור המנהל לקבוע פגישות אישיות ולברר איך הם מרגישים לגבי השינוי", אומרת ארנה אפלבאום, מנהלת משאבי אנוש בפיליפס מדיקל בחיפה.

עם זאת, לדבריה, "אין טעם להתעקש לקבל תשובות כנות אם העובד נמנע מהן, אבל כדאי לפתוח לעובד פתח לדבר על הקושי שלו. להבהיר היטב מה הציפיות הניהוליות במונחי תוצאות והתנהלות ולמסד שגרות עבודה עקביות שתומכות בזה. אם המנהל החדש יתנהג כמנהל, העובדים יהיו עסוקים יותר בעבודה ובמענה על הציפיות שלו ולא בצער או בהרהור על המינוי.

אם יש למנהל מה ללמוד בתחומים מקצועיים של עובדים שעד כה היו עמיתים שלו, כדאי לו להבהיר שהוא מתכנן ללמוד אותם ומצפה לשיתוף פעולה שלהם בתהליך הלמידה".

תפקיד ניהולי ראשון הוא מקפצה לתפקידים עתידיים וגבוהים יותר. 'פניגר ממליצה למנהל החדש ללמוד ככל הניתן ומכל אדם בסביבתו, זה עשוי להפוך אותו למנהל טוב יותר. "עליו לחשוב בכל יום מה ניתן לעשות אחרת, להיות ער לסביבתו, לתנאים המשתנים ולנצל הזדמנויות", היא מסכמת.