זוהו 6 מתוך 8 ההרוגים בבית חב"ד במומבאי; צוות מז"פ של המשטרה יצא להודו לזיהוי יתר הגופות

(עדכונים שוטפים) בין ההרוגים: הרב גבריאל הולצברג ורעייתו רבקה, משגיחי הכשרות לייבוש טייטלבאום ובן-ציון קרומן, יוכבד אורפז ואזרחית מקסיקנית ; מספר הקורבנות עומד נכון על 195 הרוגים ; ארגון המכנה עצמו "דיקאן מוג'הידן" לקח אחריות על האירוע

לפחות 195 הרוגים גבתה מתקפת הטרור הקטלנית במומבאי, בכ-7 מוקדים שונים בעיר, ויותר מ-300 פצועים. בבית חב"ד נמצאו ביום שישי בערב שמונה גופות, בהן גופותיהם של שליח חב"ד למומבאי, הרב גבריאל הולצברג, בן 29, רעייתו רבקה, בת 26, שני משגיחי הכשרות - אריה לייבוש טייטלבאום ובן ציון קרומן, ויוכבד אורפז, ישראלית בת 60 שהגיעה למומבאי לבקר את בתה ושני נכדיה שטיילו בהודו. שלוש הגופות הנוספות נמצאות בתהליכי זיהוי. מזק"א נמסר כי בזמן הקרוב יוצאו הגופות מבית חב"ד ויועברו לקירור, והלילה ומחר יוטסו ארצה לקבורה. צוות מיוחד של המחלקה לזיהוי פלילי ייצא מחר (א') בבוקר למומבאי, על מנת לסייע בזיהוי הגופות.

במשך 45 שעות התבצרו ככל הנראה שני מחבלים בבית חב"ד, כפתו את את יושביו, והרגו אותם, כפי הנראה סמוך למועד הפריצה לבית. רק מעטים הצליחו לחמוק, ביניהם בנם הפעוט של הרב ואשתו, מוישי בן השנתיים, שהוברח על ידי המטפלת שלו. זמן קצר לאחר שחרור בית חב"ד, סיימו הכוחות ההודים את ההשתלטות על מלון אוברוי, ומצאו שם 24 גופות. 143 מדייריו הצליחו להינצל. ולבסוף, בשבת לפנות בוקר, 60 שעות לאחר תחילת המתקפה, שוחרר המעוז העיקש ביותר של המחבלים, מלון הטאג' המפואר. שלושת המחבלים, שנהרגו בקרבות היריות, הותירו אחריהם שובל ארוך של יותר מ-50 גופות. בין ההרוגים בשני המלונות, כפי הנראה, לפחות 22 אזרחים זרים, מארצות הברית, אוסטרליה, בריטניה, קנדה, צרפת ומדינות נוספות.

כוחות ההצלה הוציאו מהמלון גופות תוך כדי כיבוי שריפות במקום. הכוחות סרקו חדר אחר חדר כדי לוודא כי אין מחבלים נוספים במקום. עד כה מספר הקורבנות עומד על 195 הרוגים - כשמספר האזרחים הזרים מביניהם מוערך ב-15-18. על פי דיווחים מסוימים, המתקפה בוצעה על-ידי 10 מחבלים שהגיעו לעיר. מספרם צפוי עוד לעלות.

כוחות החילוץ שנכנסו לתוך מלון הטאג' נדהמו מזירת הפיגוע שנגלתה לעינהם. "הלובי היה שרוי בבלגן מוחלט", תאר מניש מונדרה, מתנדב שהביא אוכל לכוחות הצלה ונכנס לתוך המלון. "הרהיטים בחדר היו שבורים ומים הציפו את כול הרחבה". סימנים של שחורים של ירי נראו על מרצפות המלון, על מרפסות הלבנות ועל גגות הרעפים האדומים. שברי זכוכיות מהחלונות המנופצים התפזרו לכל עבר.

על פי הדיווח, כוחות הביטחון ההודים הרגו שלושה מחבלים בבניין, ולאחר מכן הגיעו כוחות כיבוי האש ופעלו במקום כדי להשתלט על השריפה שהשתוללה בבניין. הריגת המחבלים במלון מצטרפת ליתר פעולות הקומנדו שבוצעו ביעדים השונים בעיר כדי להביא לסיום הרצח ההמוני.

המחבלים: "רצינו פיגוע כמו ה-11 בספטמבר"

במקביל למימדי האסון שמתחילים להתבהר, יוצאים פרטים ראשונים מחקירת הפיגוע על ידי כוחות הביטחון ההודיים. מהחקירה עולה כי עשרה מחבלים חמושים הגיעו להודו כבר לפני חודש. חלקם שכרו חדרים בבתי המלון על מנת לאסוף מודיעין על יעדי התקיפה, והיו מצוידים במיטב אמצעי הטכנולוגיה, כולל מחשבים, מכשירי קשר, טלפונים סלולריים ומכשירי ג'י.פי.אס.

תקופה ארוכה מראש יתר המחבלים הגיעו למומבאי בליל הפיגוע, ככל הנראה דרך הים. היום נמצאה ספינת האם, ממנה ירדו המחבלים כנראה לסירות הגומי שבאמצעותם הגיעו לחוף הים של מומבאי, ועליה גופתו של רב החובל, שנרצח אף הוא על ידי המחבלים.

אחד המחבלים שנעצר על ידי ההודיים, סיפר כי מטרתם של הטרוריסטים הייתה לא פחות מלבצע פיגוע "בדמות ה-11 בספטמבר", ולפיכך גם בחירת המטרות נוהלה בקפידה: שני בתי מלון יוקרתיים, בהם עשויים להימצא אזרחים מערביים רבים, בעיקר אמריקניים ובריטיים; המרכז היהודי בעיר, בית חב"ד, בו ברור היה שיימצאו יהודים או ישראלים, מטרות איכותיות ביותר עבור כל ארגון איסלאמי; וכן שורה של מטרות איכות הודיות במומבאי, בהן מסעדה יוקרתית, תחנת רכבת מרכזית ובית חולים - על מנת לגרום לפאניקה ולמספר רב של נפגעים.

הקשר עם הרב הולצברג נותק

לבני הזוג הולצברג שלושה ילדים. מחבריו של הולצברג נמסר, כי קיבל דואר אלקטרוני מהרב בסביבות השעה 19:30 (שעון מומבאי). הקונסולייה הישראלית עמדה עם הולצברג בקשר, אך זה ניתק במהלך השיחה ומאז לא חודש. יצויין, כי קיימים גם דיווחים אחרים, הנסמכים בעיקר על תמונות מתחנת טלוויזיה הודית, שלפיהם שתי נשים נראו יוצאות את הבית ביחד עם תינוק.

מוקדם יותר ביום שישי בערב הסתיים המבצע כאשר כוחות קומנדו פרצו לבית תוך שהם משתלשלים לגג הבית ממסוקים. זמן רב עבר עד שהבית טוהר סופית וקולות נפץ נשמעו ממנו פעמים רבות. בין הגופות שנמצאו בבית, גם גופות המחבלים. לאחר טיהור הבית נכנסו למקום צוותים ישראלים - הקב"ט הישראלי וצוותי זק"א.

כלי התקשורת בהודו דיווחו כי בין כוחות הצבא ובין המחבלים החמושים שהשתלטו על המקום התנהלו חילופי אש כבדים.

מספר הטרוריסטים אינו ידוע

יעדי המתקפה היו כעשרה אתרים שונים, בהם בתי מלון. התוקפים הגיעו לממובאי דרך הים וכשהגיעו ליבשה התחלקו לחוליות ויצאו לבצע את המשימות שתוכננו בקפידה מראש.

הודו מומבאי

מומבאי, לשעבר בומביי, נחשבת לבירה הפיננסית של הודו אך גם ליעד תיירותי פופולארי. ארצות הברית פרסמה הודעת גינוי חריפה בה איבדו את חייהם אזרחים חפים מפשע.

הודו מומבאי

הודו מומבאי

ארגון המכנה עצמו "דיקאן מוג'הידן" לקח אחריות על מתקפת הטרור במומבאיי. ארגון הטרור, הנחשב כקטן ולא מוכר שלח אי-מייל שבו נטל את האחריות על הפיגועים.

ניתן להתעדכן באמצעות חדר המצב של משרד החוץ בטלפון 02-5303155