היי דפינישן - שידורי ניסיון, לא שידורי מהפכה

לפני שנה החלו בישראל שידורי ה-HD ; סיכום ביניים: התוצאות מאכזבות, הערוצים מועטים, ולמרות שכולם מבטיחים שהטכנולוגיה תכבוש את כולם - זה עדיין לא קורה בפועל ; מה שבטוח הוא שהכשל אינו טכנולוגי

בחודש דצמבר אשתקד, שידורי הטלוויזיה בארץ היו אמורים לעבור מהפכה. חברות הכבלים והלוויין הבטיחו את חוויית הצפייה המתקדמת בעולם, ערוצי סרטים, סדרות ושידורי ספורט באיכות מתקדמת, כזו שתשאיר את ה-DVD הרחק מאחור. שנה אחרי שהושקו רשמית שידורי ה- HD (High Definition) | בישראל, אפשר לקבוע בוודאות: המהפכה עדיין לא הגיעה.

כדי להבין מה זה HD, ניתן לעשות השוואה בין צפייה בסרט במכשיר הווידיאו לצפייה בסרט על-גבי ה-DVD, וההבדלים ניכרים לעין. גם בהבדלים בין פורמט ה- HDלשידור רגיל ניתן לראות מייד. התמונה ב-HD חדה יותר, היא מספקת צבעים מדוייקים ונקיים יותר וכמות הפיקסלים גדולה יותר. הדבר מתבטא בעיקר בתמונות של תנועה מהירה ובגוונים לבנים. טלוויזיה התומכת בתקן HD, מגיעה בפורמט רחב (16:9), כאשר היא מסוגלת לטפל ברזולוציה מינימלית של 1,280 X 720 פיקסלים (תקן הנקרא HD Ready) ו- 1,920 X 1,080 פיקסלים (נקרא Full HD).

חדירה איטית

כמות המנויים לשירותי ה-HD בארץ עדיין נמוכה מאוד. בעוד שב-YES רשומים לשירות כ-10,000 מנויים, ב-HOT ההערכות הן שמדובר על מספר נמוך בהרבה. בחודש יוני הודיעה HOT על השקת ממיר HD חדש (הממיר הקודם היה נחות משמעותית מזה של YES) ועל השקת VOD בטכנולוגיה החדשה. בינתיים, עברה כחצי שנה ו-HOT מציעה ללקוחות ה-HD שלה שני ערוצי ספורט, ערוץ נשיונל ג'יאוגרפיק, ערוץ VOOM (תוכניות אופנה, מוזיקה וספורט אקסטרים) ורק ערוץ אחד בודד שמציע תוכניות טלוויזיה עלילתיות וסרטים, שמשדר רק משעות אחר הצהריים עד שעות הלילה המאוחרות.

בשירות ה-VOD HD של HOT שהיה אמור לספק ללקוחות מבחר רחב של תכנים חדשים, אפשר היום למצוא רק 7 סרטים (כמו רמבו, והאויב שבפנים) בעלות 23.90 שקל לסרט. בנוסף, יש שם גם הופעות מוזיקה ותוכניות טבע. לא משהו להתגאות בו.

ב-YES המצב קצת יותר טוב מזה, אבל עדיין רחוק מלספק את אלה שהצטרפו לשירות. חברת הלוויין מציעה ערוץ סרטים וסדרות ברוב שעות היום והלילה, שם אפשר לראות סדרות המשודרות במקביל לערוץ השידורים הרגיל, כמו האנטומיה של גריי ומרפאה פרטית. לחבילה מצטרפים גם הערוצים נשיונל ג'יאוגרפיק, ספורט 5 וערוץ הסרטים MGM (שלא משודר ב-HOT).

בשנה הבאה

לפני כשנה, HOT ו-YES התנהגו כאילו ה-HD הוא המוצר החשוב ביותר בקטלוג. בפועל, הוא כמעט לא מורגש בשוק. "ה-HD אמנם בתחילת דרכו, אולם הוא צריך לעבור עוד כמה נקודות ציון דרך, כדי שהוא יפרוץ", אומר יונה ויזנטל, סמנכ"ל התוכן של YES ומוסיף: "אחד השירותים שיעזרו לפריצה של ה-HD הוא ה-MAX HD שייצא בשנה הבאה (מקליט דיגיטלי בפורמט HD). שני גורמים נוספים שיתנו דחיפה הם שידורי ספורט מקומיים ב-HD, שלצערי אין היום ניידת שידור בישראל שערוכה לצלם ב-HD וכן העובדה שהערוצים המסחריים יתחילו לשדר ב-HD".

ויזנטל טוען שה-MAX יעודד צופים לרכוש ממיר HD, מכיוון שאם היום צופים המעוניינים להקליט שידורים, צריכים להחזיק שני ממירים בבית (ממיר HD וממיר מקליט), הממיר המשולב יפתור את האי נוחות. "יש לנו כ-400 סרטים ו-1,000 שעות של סדרות ב-HD", הוא מספר. ומדוע לא כל תוכניות הרכש שמצולמות במקור ב-HD, משודרות בארץ בפורמט? "הסיבה היא הסכמים לגבי זכויות. רכישה של תוכנית טלוויזיה מאולפן, לא כוללת באופן אוטומטי את הזכויות לשדר אותה גם ב-HD, מה שגורם לעלויות נוספות", הוא מסביר.

אם ב-YES מחוברים קצת יותר לקרקע בכל הקשור להצלחת ה-HD בארץ ולהיצע התכנים שלהם, ב-HOT נראים מאושרים מהמצב הנוכחי, "באופן יחסי לתחום שחוגג שנה בישראל, אנחנו נמצאים במקום מתקדם ביותר ומבחינת התוכן מובילים את התחום בישראל. בנוסף ל-5 הערוצים הקיימים ול-VOD HD שקיים בבלעדיות ב-HOT, נעלה בשבועיים הקרובים שני ערוצי HD חדשים. HOT היא גם הראשונה לצלם סדרת דרמה ב-HD שתעלה בחודש ינואר הקרוב".

את היצע התכנים המצומצם, מייחסים ב-HOT לזמן בו קיימת הטכנולוגיה בשוק, "מדובר בתחום שנמצא בחיתוליו. רק בארה"ב התחום מתקדם ומפותח ומשמש לנו כמודל. עולם ה-HD כרוך בהשקעות מרובות של טכנולוגיה, אמצעי צילום, שידור ועריכה, כלומר, שינוי הנדסי מקיף בכל שרשרת הייצור והשידור. לכן, באופן טבעי זה לוקח זמן".

זכייניות ערוצי הטלוויזיה המסחריים מאשימות בעיקר את העלויות הגבוהות ואת הרשות השנייה. משידורי קשת נמסר ש"קשת יכולה, ערוכה ומוכנה לשדר בטכנולוגיית HD. כיוון שהרשות השנייה אינה משדרת ב-HD ואינה יכולה להפיק שידורי HD לכלל האוכלוסייה, וכיוון שחברות הלוויין והכבלים צריכות לפנות ערוצי HD (שנמצאים בשימוש כרגע) ובשל העובדה כי עלויות ההפקה והציוד הטכני של שידורי HD יקרים מאוד, ממעטים בישראל להשתמש בטכנולוגיה זו".

מהרשות השנייה נמסר, "שידורים בטכנולוגיית HD מחייבים הערכות כוללת של כל גורמי השידור החל מהצילום, עבור מערכת ההפצה, שידורי לווין וכבלים ומכשירי טלוויזיה התומכים בכך בבתי האב. תעשיית הטלוויזיה נערכת לעתיד לבוא. אופציית השידור ב-HD משולבת במערך הטלוויזיה הדיגיטלית המוקם על-ידי הרשות השנייה והיא תעלה לאוויר במרוצת 2009".

ברשת סיפרו שהסדרה "בה"ד 1" שמצטלמת עבורם, מצולמת ב-HD, אולם לא הרחיבו איפה היא תשודר. מחדשות 10 נמסר: "מסיבות שאינן בהכרח תלויות בנו, בשנה הקרובה לא ישודרו מהדורות ב-HD".

בניגוד לז'אנרים אחרים, דווקא תחום הספורט היה צפוי ליהנות מחדירה מהירה של תכנים מקומיים, אולם הדבר עדיין לא נעשה. לדברי אבי בר, מנכ"ל ערוץ הספורט, "יש לנו רצון גדול לשדר ב-HD גם משחקים המתקיימים בישראל, אבל בשביל לשדר תוכן מקומי ב-HD יש צורך בניידת שידור המסוגלת לצלם בטכנולוגיה הזו. כרגע, אין אף ניידת כזו בארץ". על-פי הערכות, ניידת שידור כזו מגיעה לעלויות של 3 עד 5 מיליון דולר.

עם קצת עזרה מהאינטרנט

אם שידורי ה-HD בכבלים ובלווין מצליחים להציג לוח שידורים משעמם, לא מגוון, עם תכנים שחוזרים על עצמם, הרי שבאתרי שיתוף הקבצים באינטרנט החליטו לאמץ את הטכנולוגיה בזרועות פתוחות. היום, אפשר להשיג כמעט כל תוכנית טלוויזיה המשודרת בארה"ב בפורמט HD באינטרנט, כאשר אפילו אתרי התרגום מציעים כתוביות בעברית לקבצים החדשים. החסמים היחידים שעומדים מול צופי ה-HD האינטרנטיים הם רוחב פס גלישה מהיר, מכיוון שקובץ טלוויזיה בפורמט הזה מגיע בנפחים הגדולים פי שניים ואפילו יותר מתוכנית טלוויזיה בפורמט רגיל (בהתאם לאיכות השידור המוצגת בקובץ).

כמו-כן, הלקוח צריך להחזיק במחשב שלו יציאת HD, המאפשרת לחבר את המחשב לטלוויזיה תומכת. הטכנולוגיה מתפשטת מהר והיום, רוב המחשבים הניידים והנייחים, ברמת המחיר הבינונית-גבוהה מגיעים עם התקן הזה. בעתיד הקרוב, יהיה קשה למצוא מחשבים שלא יתמכו בטכנולוגיה הזו.

אם בשידורי הטלוויזיה, ה-HD עדיין לא זוכה להצלחה, דווקא בתחום מכירות המסכים השטוחים התקן מככב. לדברי מוטי אלמליח, מנכ"ל יורוקום-פנסוניק ודירקטור ב-YES, "הביקושים למסכים תומכי HD גדלו בצורה מדהימה בשנה האחרונה", הוא אומר.

אלמליח מאמין שהצופים יהפכו את התקן לסטנדרט, "הביקוש יגיע מלמטה. מי שרואה שידור באיכות של HD לא צריך הסברים".

גם על הבלו-ריי אפשר בינתיים רק לחלום

בדומה לשידורי הטלוויזיה, גם טכנולוגיית ה-Blu-Ray, המציעה שידורי HD, לא מצליחה לתפוס בארץ.

השם בלו-ריי מגיע מהלייזר הכחול שמשמש בקריאה וכתיבה בדיסקים מסוג זה. בגלל אורך הגל הקצר שלו אפשר לאחסן עליו יותר מידע מאשר על דיסק בפורמט DVD המגיע בנפח 4.7 ג'יגה ומשתמש בלייזר אדום. בשכבת בלו-ריי אחת אפשר לאחסן 25 ג'יגה בייט, כאשר בשכבה כפולה של בלו-ריי ניתן לאחסן 50 ג'יגה בייט. בזכות היכולת שלו לאחסן קבצים בנפחים גדולים מאוד, הבלו-ריי משמש כמדיה לניגון של סרטי HD. על-מנת לצפות בדיסק בלו-ריי, חייבים לרכוש נגן מיוחד.

הבעיות בחדירת הטכנולוגיה הזו לשימוש זהות לאלו שבעולם הטלוויזיה - חוסר היצע בכותרי סרטים. לדברי שרון הרמתי, מנהלת הסחר בבלוקבסטר, "המבחר של סרטי הבלו-ריי בארץ מגיע מהמפיצים המקומיים, כאשר יש היום כ-150 כותרים שונים. אנחנו משתדלים להביא את הכותרים הכי חדשים ביחד עם היציאה של הסרטים ב-DVD, אולם הבעיה של המדיה הזו היא אחוז החדירה של המכשירים, שהוא עדיין לא מספיק גדול לצערנו".

לדברי הרמתי, אנשים יותר משכירים סרטי בלו-ריי מאשר רוכשים אותם, כאשר כמות ההשכרות שלהם בבלוקבסטר עומדת על כ-6% מסך כל השכרות הסרטים ברשת.

יהודה הד, בעל חנות לייזר סנטר בהרצליה, מחזיק כמה מאות סרטי בלו-ריי, אותם הוא מייבא עצמאית מארה"ב. לדבריו, הסיבה לכך היא שהמבחר שם הרבה יותר גדול מהמבחר הקיים אצל המפיצים בארץ. "מבחר הסרטים הקיים בטכנולוגיית PAL (התקן של נגני הבלו-ריי בארץ), לא מצדיק רכישה של נגן בלו-ריי. הדרישה של הלקוחות היא לסרטים בטכנולוגיית NTSC (התקן בארה"ב), מכיוון ששם המבחר הרבה יותר גדול", אומר הד. לדבריו, הלקוחות שלו קונים את הנגן שלהם מארה"ב בשביל שיוכלו לנגן את הסרטים בתקן המתאים והם מוותרים על האפשרות לצפות בסרטים בתקן של הארץ.