האופציות משקפות לדולר התחזקות של 0.48% ל-3.939 ש'

"השבוע קיבלנו דוגמה טובה לעוצמת המלחמה במשבר ולנחישות בה מנהלים אותה קובעי המדיניות בארה"ב. גם בארץ מתחילים להתעורר, והתוכנית שהציג האוצר היא בהחלט כיוון טוב"

כמדי יום א' לא מתקיים היום מסחר בין בנקאי במט"ח. האופציות על הדולר משקפות לו התחזקות של 0.48% משערו היציג ביום ו' - לשער של 3.939 שקלים.

ביום שישי עלה שערו היציג של הדולר ב-0.54% ל-3.92 שקלים. האירו התחזק ב-0.24%, ושערו היציג נקבע ב-5.043 שקלים. בסיכום שבועי איבד הדולר 2.5%, שהם 10 אגורות, והאירו נותר כמעט ללא שינוי עם התחזקות מזערית של 0.02% - או שתי עשיריות האגורה.

"למרות עליות השערים בשבוע שחלף, טרם חל שינוי מהותי בשווקים והמשבר חי ובועט. עם זאת, השבוע קיבלנו דוגמה טובה לעוצמת המלחמה במשבר ולנחישות בה מנהלים אותה קובעי המדיניות בארה"ב. גם בארץ מתחילים להתעורר, והתוכנית שהציג האוצר היא בהחלט כיוון טוב. אולם, הזהירות עדיין נדרשת ואנו משיכים להמליץ למשקיע הסולידי על חשיפה נמוכה למניות". כך כותבים כלכלני בנק אגוד בסקירתם השבועית.

בהתייחסם לריבית, באגוד מציינים כי נגיד בנק ישראל הוריד את הריבית פעם נוספת בשיעור חד של 0.5% וקבע אותה על רמה של 2.5% לחודש דצמבר. בארה"ב, הריבית עומדת עדיין על 1% וב-16 לדצמבר ה'פד' יקבע פעם נוספת את הריבית, כאשר החוזים משקפים סיכוי של 64% להורדה של 0.5%, לעומת 36% המצביעים על הורדה של כ-0.25% בלבד. כך או כך, אומרים באגוד, המדיניות המוניטרית המרחיבה נמשכת בארה"ב, כמו גם ביתר חלקי העולם, ובעיקר במדינות המפותחות.

אשר לשוק המט"ח, כלכלני אגוד מציינים עוד כי עם הסיבות להתחזקות הדולר מול השקל נמנית הצטרפותו המאוחרת יחסית של המשק הישראלי למיתון העולמי והציפייה כי המשק האמריקני יהיה גם הראשון לצאת מהמשבר, לנוכח המלחמה העיקשת שמנהלים נגדו קובעי המדיניות האמריקניים. בנוסף, ככל שנמשך המשבר, מושכים המשקיעים הזרים את כספיהם הביתה ותורמים לעליית הדולר.

מאידך, מוקד המערבולת נמצא בארה"ב עצמה והמלחמה נגד המשבר מתנהלת תוך הגדלת הגירעונות המנופחים ממילא של המשק האמריקני, הן התקציבי והן המסחרי. אלה עלולים להיות במוקדם או במאוחר גורמים בולמים לעליית הדולר. בכל אופן, לפי שעה, המשק הישראלי אמנם הולך ומאט וקובעי המדיניות המקומיים רק מתחילים לשקול את צעדיהם נגד המשבר, אך גזרת המאקרו האמריקנית אינה וורודה אף היא והיא אף בלטה לשלילה בנתונים של השבוע.

תמיכה קרובה שוכנת ב-3.85 שקלים לדולר ורחוקה יותר ב-3.75 שקלים. התנגדות קיימת ברמה ה-4.03 שקלים לדולר.

לידר שוקי הון: במחצית הראשונה של 2009 הריבית עשויה לרדת מתחת ל-2%

"תוכנית הגיוס של האוצר מהווה הפתעה נעימה, עם גיוס כולל של 14 מיליארד שקל בחודשים דצמבר-פברואר מול פדיון כולל של 34 מיליארד שקל. האוצר מנסה לקדם תוכנית ולספק נזילות במערכת הפיננסית, כאשר ראש הממשלה שואף לתוכנית משמעותית יותר וברור שצפויות תוכניות נוספות בעתיד", מציינים כלכלני לידר שוקי הון.

גם בלידר מתייחסים לריבית וסבורים כי היא עשויה לרדת אל מתחת ל-2% במחצית הראשונה של שנת 2009.

הכלכלנים בלידר מציינים כי נתונים כלכליים שליליים, התחזקות השקל, ציפייה למדדים שליליים קדימה והמשך ירידת ריבית וירידה בתשואות בארה"ב תומכים באפיקים השקליים, והארוכים בפרט.

עוד מציינים הכלכלנים כי ציפיות האינפלציה בשוק האג"ח מגלמות אינפלציה נמוכה קדימה: 1.4%- לשנה קדימה, 0.4% במח"מ של 4 שנים ו-1.9% במח"מ של 8 שנים. פער האינפלציה הנמוך משקף את הרתיעה של משקיעים לשבת באפיקים הצמודים.

ולבסוף, לדבריהם, בתקופה של מדדים שליליים עד חודש פברואר, עודף פדיון בחודשים הקרובים תומך בארוכים אך קיים חשש לעלייה בגירעון.

[לאתר אפיקים סולידיים]