בעקבות הירידה במחירי הנפט: נפטא של קובי מימון עברה לרווח של כ-108 מיליון שקל ברבעון השלישי

החברה רשמה הכנסות מימון של 157 מיליון שקל כתוצאה מעסקאות הגנה על מחירי הנפט והגז - וחזרה לרווח; מתחילת השנה החברה עדיין מופסדת 26.2 מיליון שקל

חברת נפטא, מקבוצת אקויטל-יואל, שבשליטת איש העסקים, קובי מימון, מסכמת את הרבעון השלישי של 2008 עם גידול בהכנסות וברווח הנקי.

הכנסות החברה (פרופורמה) ברבעון השלישי הסתכמו ב-73.8 מיליון שקל, גידול של 34% לעומת הכנסות בכך 55 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2007.

עיקר השיפור בהכנסות נרשם בגידול בהכנסות ממכירת גז ונפט שהסתכמו ברבעון בכ- 66.2 מיליון שקל, גידול של 27% לעומת הכנסות (פרופורמה) בסך 51.9 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2007. הגידול בהכנסות נובע בעיקר מגידול בכמות הגז הנפט שהופקו וכן מעליית מחירי הנפט והגז ביחס לרבעון המקביל.

יצויין, כי השוואת הנתונים היא על בסיס דו"חות פרופורמה, המשקפים מצב בו 490 בארות הנפט בארה"ב, שנרכשו בחודש מרץ 2008, נכללו בתוצאות הכספיות כבר החל מינואר 2007.

הרווח התפעולי של נפטא ברבעון הסתכם בכ- 20 מיליון שקל, גידול של 14% לעומת 17.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

בסעיף המימון רשמה החברה ברבעון האחרון הכנסות נטו בסך של 157.3 מיליון שקל. זאת, לעומת הוצאות מימון בסך 5 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

הכנסות המימון נובעות בעיקר מעסקאות הגנה מפני השינויים במחירי הנפט והגז, שאינן מוכרות מבחינה חשבונאית, ובוצעו ע"י החברה כדי להגן על החברה לטווח ארוך מפני עלייה במחיר הנפט.

הרווחים מעסקאות ההגנה (המיועדות להגן מפני ירידה במחיר הנפט) נוצרו עקב הירידה במחירי הנפט והגז במהלך הרבעון השלישי מתחת למחיר שקיבעה החברה (82 דולר). באותו אופן, ברבעונים קודמים, כאשר עלה מחיר הנפט, רשמה החברה הפסדים מעסקאות ההגנה.

על פי כללי ה-IFRS יש לרשום מדי רבעון את הרווח או ההפסד המתהווה כתוצאה משווי עיסקאות ההגנה בתום כל רבעון, וזאת למרות שמדובר בהוצאות מימון שברובן הינן חשבונאיות בלבד, ובעסקאות הגנה ארוכות טווח שאין להן משמעות בניתוח תוצאות רבעון זה או אחר.

בשורת התחתונה רשמה נפטא רווח נקי ברבעון השלישי של 107.7 מיליון שקל, מהם מיוחס לבעלי המניות 53.7 מיליון שקל, זאת, בהשוואה לרווח נקי של 5.2 מיליון שקל ו-4.7 מיליון שקל בהתאמה.

בסיכום תשעת החודשים רשמה נפטא הכנסות (פרופורמה) בסך 212.4 מיליון שקל, גידול של 46%, רווח תפעולי של 89.5 מיליון שקל, המהווה גידול של 51%, והפסד נקי של 26.2 מיליון שקל המיוחס לבעלי המניות. ההפסד בתקופה מקורו בהוצאות המימון הגבוהות יחסית בסך של 116.1 מיליון שקל, שנבעו בעיקרן משערוך עסקאות ההגנה על מחיר הנפט והגז, ונוצרו בשל עליית מחיר הנפט בחצי השנה הראשונה של השנה. כאמור, ברבעון האחרון נרשמו הכנסות מימון בגין עסקאות אלה, מאחר ומחיר הנפט ירד מתחת למחיר שקובע בעסקאות ההגנה. יצויין כי ההוצאות וההכנסות בגין שערוך עסקאות ההגנה אינן תזרימיות.

יצוין, כי בשבוע שעבר החל קידוח הגז "תמר 1" מול חופי חיפה, שבו שותפה ישראמקו שבשליטת קובי מימון. מדובר באחד הקידוחים הגדולים, שיבוצעו בישראל והיקף ההשקעה בו מסתכם בכ-140 מיליון דולר. השותפים בפרוייקט הם חברת נובל אנרג'י מדיטרניאן האמריקאית, ישראמקו נגב 2, דלק קידוחים, אבנר חיפושי נפט ודור חיפוש גז.

הקידוח מתוכנן בעיקר למטרות גז ולעומק כולל של כ-5,000 מטר. לפי הערכות שפרסמה חברת נובל, רזרבות הגז המצויות בקידוח נאמדות בכמיליארד מ"ק גז טבעי (כ-109 BCM) עם אחוז ההסתברות למציאת גז, העומד על 35% ונחשב לגבוה בענף קידוחי גז.

חברת נפטא, בשליטת קבוצת יואל -אקויטל (67.5) פועלת בשני תחומי פעילות עיקריים: תחום הנפט והגז ותחום הנדל"ן. בתחום הנפט והגז עוסקת החברה בחיפושי נפט וגז והפקתם בישראל ובארה"ב, ניהול נכסי נפט וגז בישראל ובארה"ב וניהול שותפויות מוגבלות שמטרתם חיפושי נפט וגז בישראל (ישראמקו, נפטא חיפושים וחנ"ל). בתחום הנדל"ן פועלת החברה בהשקעה בנכסי נדל"ן והשכרת נדל"ן מניב בישראל ובאירופה.