ד"ר רועי דוידזון בכנס אילת לעיתונות: "יש לציבור פחד אדיר מחדשות כלכליות"

ענת סרגוסטי, מנכ"ל אג'נדה: "האחריות של העיתונות הכלכלית נכשלה" ; רני רהב: "העיתונות הכלכלית צבעה את המשבר בשחור משחור" ; הכתב יהודה שרוני: " מדורי הכלכלה מתכתבים בינם לבין עצמם ושוכחים את הקורא"

העיתונות הכלכלית עלתה על שולחן הניתוחים היום (ב') בכנס אילת לעיתונות 2008. בפאנל, תחת הכותרת "למי מיועדת העיתונות הכלכלית", התעמתו בכירי העורכים והכתבים בעיתונות הכלכלית, עם היחצן רני רהב, מנכ"לית העמותה החברתית אג'נדה וד"ר רועי דוידזון, מנחה לתקשורת מאוניברסיטת חיפה.

השאלה הראשונה שעלתה לדיון היתה למי למעשה מיועדת העיתונות הכלכלית. יהודה שרוני, כתב כלכלי בכיר ב"מעריב", גרס כי "מדורי הכלכלה מתכתבים בינם לבין עצמם ושוכחים את הקורא. זו בדיוק אותה עיתונות שנלחמת בימים אלה על הקורא".

ענת סרגוסטי, מנכ"ל אג'נדה, באה בטענות שונות אל העיתונים הכלכליים. "זיהיתי בעיתונות הכלכלית כמה דברים שפוספסו. נתנו לנו תחושה שאם נשחק נכון את המשחק, נעשה את האקזיט שייתן לנו את הכסף. אך לרובנו לא היה כסף. פה האחריות של העיתונות הכלכלית נכשלה, היא לא נתנה את התמונה הנכונה".

לילך סיגן, עורכת "גלובס הערב", אמרה בתגובה כי "מאז ומתמיד 'גלובס' הוא עיתון מקצועי, לאנשים שמתעסקים בכלכלה ובכספים, כך הוגדר לפני 25 שנה עת הוקם וכך הוא גם היום".

עם זאת, סיגן הסכימה כי התחרות הגוברת בענף לא עשתה בהכרח טוב לעיתונות הכלכלית. "אני בתחושה שהתחרות כל כך גברה עכשיו יש סוג של התנפצות עם המשבר. ככל שהתחרות בשוק גוברת המוצר הופך לפחות טוב, דווקא התחרות גרמה לרמת המוצר לרדת, וזה ההיפך ממה שמלמדים אותנו בלימודי הכלכלה. התחרות גרמה לנו לרוץ יותר מדי, ואני לא מדברת על עיתון ספציפי, אלא על כולם".

היחצ"ן רני רהב, יצא נגד העיתונות הכלכלית בכך שאינה מתייחסת למשבר הכלכלי בצורה נכונה. רהב: "העיתונות הכלכלית צבעה את המשבר העולמי בשחור משחור. אני מצפה ממנה להיות עם שוט על ראשי המדינה, אבל מצד שני היא צריכה לתת גם את האופטימיות. בסוף היום לא התגייסה לטובת המשבר הזה, לנסות לצאת ממנו, אלא נותנת לנו תמונה על בכמה כולם נופלים".

נציג האקדמיה בדיון, ד"ר רועי דוידזון: "בפן האקדמי אנו יודעים ממחקרים שלא נעשו בארץ, שיש פחד אדיר מחדשות כלכליות וסוגיות כלכליות, וחלקים גדולים מהציבור לא רואה את העיתונות הכלכלית. זה נושאים שיש תחושה שאתה צריך להבין בזה כדי להיכנס אליהם. אני לא חושב שהעיתונות צריכה לתת אופטימיות אם אין סיבות לאופטימיות. יש לעיתונות כלכלית נטייה למניה דיפרסיה: בתקופות של גאות העיתונות חוגגת, ואחרי הקריסה מגיע שלב הדיפרסיה, והיא לא מסוגלת לתת נקודת מבט מאוזנת".

הטייקון וההון

במהלך הפאנל, התייחסו העיתונאים גם לתופעת הטייקונים שמנסים להכתיב לעיתונות הכלכלית את נקודת הראות שלהם באשר לנושאים שונים שעל סדר היום הכלכלי, טייקונים שחלקם מטופלים במשרדו של רהב. סיגן: "לרני רהב יש לקוחות נורא מעניינים ואטרקטיבים עבורנו העיתונות הכלכלית, והרבה פעמים אנו מוצאים עצמנו פונים אליהם, אנחנו אלה שרצים אחרי המרואיינים. מאזן הכוחות השתנה, לא לטובת העיתונות ולא לטובת המוצר. ההשפעה של יחסי הציבור על התוכן בכל מה שקורה עם הטייקונים האלה היא אדירה, ומשפיעה לרעה על המידע לציבור".

רהב: "אתם לא מבינים, זו הפקידות שמנהלת הכל, שר האוצר כבר מזמן לא מנהל כלום, הכל זה רק הפקידים, ודוגמא לכך היתה ועדת בכר".

בתוך כך, העיתונאים טומי לפיד ז"ל, חיים יבין ורון בן-ישי קיבלו אמש פרסי מפעל חיים על תרומתם לתקשורת הישראלית במסגרת כנס אילת לעיתונות 2008.

יבין: "זוהי תקופה קשה של בובליל והאח הגדול, של המסחר של הברנז'ה. כולנו עבדים להון ושלטון וכולנו צריכים לשאול את עצמנו שאלות קשות".