יו"ר תע"ש על הדרך המהירה לרווחיות: "אנחנו צריכים למצוא דרך לשחרר מאות עובדים ומנסים לשכנע את האוצר להוריד חוב של 500 מ' ש' לפנסיות למפוטרים"

בתע"ש מועסקים עתה 3,200 עובדים ; אבנר רז, בראיון לשבועון "דיפנס ניוז", מתחייב לשלם למפוטרים "פנסיות מתאימות" מבוססות על הסכמים עם האיגודים המקצועיים ; "תע"ש תוכל להיות חברה של מיליארד דולר בתוך שנתייים"

תע"ש רואה בפיטורים המוניים ובהשתחררות מעול תשלומים פנסיוניים למפוטריה בעבר חלק חשוב מתכנית שתעלה אותה על מסלול של רווחיות ותהפוך אותה לאחת החברות הגדולות במשק בתוך זמן קצר. כך עולה מראיון שנתן יו"ר תע"ש, אבנר רז, לשבועון דיפנס ניוז.

"אנו מנסים לשכנע את משרד האוצר שצריך להוריד מהספרים שלנו את החוב הישן הזה, בערך 500 מיליון שקל שמוצאים לתשלום פנסיות לאנשים שפוטרו לפני 20 שנה", אמר רז. "אנחנו גם צריכים למצוא דרך לשחרר מאות אנשים מכוח העבודה שלנו, ולהבטיח שהם יקבלו פנסיות מתאימות שיהיו מבוססות על הסכמים עם האיגודים המקצועיים". (בתע"ש מועסקים עתה 3,200 עובדים).

"אני אומר: תנו לי ספרים נקיים וכוח עבודה מתאים כדי שתע"ש תוכל להתחיל לפעול כחברה נורמלית עם בעיות נורמליות", אמר רז.

לדבריו, "אם נוכל להשתמש בתזרים המזומנים שלנו להשקעה בעסק, כמו חברה אמיתית, להבטיח קו אשראי טוב יותר ולהאיץ את הצמיחה האורגנית שלנו, תע"ש תוכל להיפך לחברה של מיליארד דולר בתוך שנתיים; כאשר נהיה רווחיים, יהיו דיווידנדים לבעלים (הממשלה) ונוכל ליהנות מההשפעה המצטברת של צמיחת בסיס השותפויות הבינלאומיות שלנו".

בתשובה לשאלה האם תע"ש יכולה להגיע לרווחיות נוכח החבילה שהיא עדיין נושאת על גבה (פנסיות למפוטרי העבר והיעדר יכולת לפטר עובדים בגלל התנגדות הוועדים), השיב רז: "אין ספק שהחבילה הזו בולמת אותנו ומאיטה את הצמיחה שלנו. למרות החוב הישן ולמרות הצורך לצמצם את כח העבודה, נקטנו צעדים אמיצים לשינוי קו המוצרים שלנו ולכון את החברה לעבר רווחיות. מכל מקום, עד שלא ניפטר מהחבילה הזו לא נוכל להשיג רווחיות, ולא חשוב עד כמה מוצלחות יהיו המכירות שלנו".

האם ההפרטה היא התשובה היחידה? נשאל רז. תשובתו: "הפיתרון לחברה כמו זו הוא אכן הפרטה, אבל מתי ובאלו תנאים? בימים אלה של משבר פיננסי גלובלי והבחירות הקרבות בישראל, אינני רואה שההפרטה תמומש בקרוב, אבל יש צעדי ביניים שאנו יכולים לנקוט.

"אנו מדברים עתה עם משרד הביטחון, עם משרד האוצר ועם האיגודים כדי לבדוק כיצד נוכל להגיע למצב שבו לא נהיה רק חברה שמחזיקה את הראש מעל למים, אלא ספקית משגשגת ורווחית של טכנולוגיות קריטיות ללקוחות מקומיים ובינלאומיים".

אך רז הדגיש, כי מזה שנתיים תע"ש אינה רצה לממשלה כדי לבקש כספים נוספים שיאפשרו לה לשרוד. "אנו חיים מהכסף שאנו עושים. נכון, מדובר בסכומים מוגבלים ואין די בהם כדי שנוכל להשקיע במו"פ ובשיווק כפי שהיינו רוצים. אך אנו מקיימים את עצמנו ואפילו צומחים".

לדבריו, תע"ש רשמה צמיחה בשיעור 26% ב-2007, והשנה היא צפויה לרשום צמיחה נוספת בשיעור שינוע בין 17% ל-20% בהכנסות. רק באוקטובר רשמה תעש הזמנות חדשות בשווי 250 מיליון דולר.

רז הוציא מכלל אפשרות מכירת חטיבות של החברה לרפאל. "עוד הרבה, הרבה שנים, החברה הזו תוסיף לפעול כ'תעש-אחת'. כל החטיבות שלנו, גבעון, מלת"מ, סלאבין וכן עשות אשקלון, יוסיפו להיות חלק מ'תע"ש אחת', חזקה יותר", אמר רז. "לא נקרא תיגר על רפאל בתחום טילי אוויר-אוויר, אבל 'תעש אחת' תהיה מעורבת בכל דבר שקשור בטילים, הגנה וענייני ליבה אחרים".