הסוף של "ברוקר טוב": עידו סמואל מוכר את פעילות הברוקראז' לפורטל ספונסר תמורת מיליוני שקלים בודדים

שחר סיידון, בעל השליטה בסייבל השקעות השותפה בהפעלת הפורטל, ל"גלובס": "התחקיר של אמנון לוי הביא את סמואל לסיטואציה שלא איפשרה לו להמשיך לנהל את הנכס הרווחי שיצר כחלוץ בתחום - ונוצרה עבורנו הזדמנות מדהימה"

הברוקר עידו סמואל, הבעלים של חברת ברוקרטוב, מכר את פעילות הברוקראז' של החברה לפורטל ספונסר שבבעלות סייבל השקעות וליאור וידר. החברות לא פורסמו את היקף העסקה, אולם ההערכות הן כי מדובר במיליוני שקלים בודדים.

נזכיר כי סמואל היה נושאו של תחקיר בתוכנית "שומר מסך" עם אמנון לוי, שבו נטען כי סמואל פעל נגד טובת הלקוח וגבה עמלות גבוהות ויוצאות דופן. במסגרת התחקיר נטען כי בני זוג הפקידו בידי סמואל כספי ירושה בסך 440 אלף שקל, והוחתמו על ייפוי כוח, שמאפשר לו לבצע פקודות קנייה ומכירה בני"ע בתמורה ל-50% מהרווחים, מול התחייבות שלו להחזיר להם 25% מכספם. בתוך כשבועיים, עפ"י התחקיר. גילו בני הזוג כי נותרו בתיק רק 2,751 שקל, וכי במשך שלושה חודשים בוצעו בתיק 63 אלף פעולות בשוק המעו"ף. לפי התחקיר, סמואל הצליח להחזיר לשניים בסופו של דבר 48 אלף שקל, והשניים הגישו נגדו תביעה.

"ברוקר טוב" עסקה בשלושה תחומי פעילות: מכללות ללימודי שוק ההון, ניהול תיקים ע"י סמואל עצמו וברוקראז'. שתי הפעילויות הראשונות נסגרו, וסייבל רכשה את פעילות הברוקראז' בלבד, שתמוזג לתוך פלטרפומת המסחר של ספונסר בתקופה הקרובה, ללא השם "ברוקר טוב".

שחר סיידון, בעל השליטה בסייבל השקעות, סיפר ל"גלובס" כי כבר לפני שנה וחצי, לפני פרסום התחקיר בתוכניתו של אמנון לוי, נפגש עם סמואל והציע לו לקנות את החברה כולה - כולל המכללות. "היינו מוכנים לשלם מחיר הרבה יותר גבוה באופן משמעותי", אמר.

לגבי הרכישה שביצע סייבל כעת אמר סיידון: "אין ספק שהטריגר ועיקר ההזדמנות שנפלה לידינו היתה העובדה שסמואל נקלע לסיטואציה שלא מאפשרת לו לנהל כזה נכס, מניב ורווחי, שהוא בנה לו תשתית מכובדת לאורך השנים. ברכישת הפעילות זיהינו הזדמנות עסקית וכלכלית יוצאת מן הכלל, שלכאורה נבעה מהסטטוס הנוכחי של הבעלים הקודמים שקיבלו מהלומה קשה ע"י התקשורת".

"סגרנו את העסקה תוך יום אחד", סיפר סיידון. "רצינו את הפעילות, אבל לא את השם - והוא הסכים די מהר. אני מניח שאם סמואל היה יוצא ומציע את העסקה לבתי השקעות אחרים - הם היו חוטפים את זה. הוא לא ניסה למכור את הפעילות לפני כן. אנחנו יזמנו את הפנייה, והוא נענה לה. בהחלט ניתן לומר שאנחנו מניחים שחלק מהרצון שלו להיפטר מנכס שהוא נכס מאד יקר, במחיר אטרקטיבי, הוא הפרשה ההיא".

- האם אתה לא חושש שבעצם רכישת פעילות ברוקר טוב ידבק כתם בפעילות ספונסר?

"אני לא חושש, מהסיבה הפשוטה שהפעילות שרכשנו לא קשורה לפרשה בכלל. זה היה ניהול בפועל של סמואל. אלה היו מספר לקוחות בודדים. ברוקראז' זה לא ניהול שלו, אלא לקוחות עצמאיים. אמנם חשבנו על כך וחששנו, אבל קנינו רק את הפעילות, לא קנינו מניות", אמר סיידון.

סיידון הוסיף: "הברוקראז' היא הזדמנות מדהימה - השקעה שנחזיר מהר מאד, עם פעילות רווחית ומאד אטרקטיבית. סמואל היה חלוץ בפלטפורמה שבימים טובים מניבה הכנסות הרבה יותר טובות מהיום. החלוציות שלו גרמה לו להמון יתרונות בבניית הפלטפורמה ולמובילות שוק. אם הוא לא היה נקלע לסיטואציה הזו, הוא היה יכול לשבת ולנהל את הפעילות במעט המשאבים שצריך להשקיע ולקבל הכנסה יפה. במקום שאני אחזיר את ההשקעה שלי בפחות משנה - הוא היה בא ונהנה מההכנסות האלה".