יבואן רכב בכיר ל"גלובס": "קלושים הסיכויים שחברות במשק הישראלי ימירו את ציי הליסינג ברכישת כלי רכב; העלות - כ-28 מיליון דולר"

אמדוקס, שמחזיקה כ-1,500 רכבי חברה, פיטרה לאחרונה כ-500 עובדים, מהם 200 בישראל ; בענף מעריכים כי כוחות התחרות יביאו לעליה מתונה יחסית של עד 10% במחירי הליסינג ברוב החברות

"קלושים הסיכוי שחברות במשק הישראלי ימירו כיום את ציי הליסינג שלהם ברכישת כלי רכב". כך אומר היום ל"גלובס" יבואן רכב בכיר. לדבריו "קיימים מזה שנים גישושים בנושא, ויש חברות שיוצרות קשר אחת לרבעון כדי לברר עלויות רכישה כחלק מתהליך בקרת העלויות שלהן. זה קורה גם היום אבל אין סימנים למעבר מעשי".

הבוקר (ד') פורסמה בעיתונות הכלכלית ידיעה שלפיה כמה מהחברות הגדולות במשק, בהן אמדוקס, בזק ופלאפון, שוקלות הקמת ציי רכב עצמאיים, כדי לא לספוג התייקרויות של כ-20% הצפויות בענף הליסינג בינואר 2009.

היבואן הוסיף כי דווקא בתקופה הנוכחית באים לידי מיצוי היתרונות הפיננסיים של הליסינג ובהם פרישה של התשלומים והורדת נטל צי הרכב מהמאזן. "רכישת צי של 1,000 כלי רכב במקום ליסינג היא סיפור של כ-28 מיליון דולר. אין הרבה חברות שיכולות לפנות כיום סכום כזה מהמאזן שלהן ובוודאי, שקשה לקחת היום קו אשראי בנקאי למטרה הזאת, גם אם מדובר בפרישת תשלומים על ידי היבואן. בנוסף הלוגיסטיקה של הניהול העצמי דורשת שכירת כוח קציני בטיחות, אנשי אחזקה וכדומה וחברות שחושבות על צמצומי כוח אדם לא חושבות על תוספת משרות למטרה הזאת. אנחנו נקבל בשמחה כל לקוח שירצה לקנות כלי רכב וניתן לו תנאים דומים לאלה של חברות הליסינג אבל למרבה הצער אין הצעות רציניות כרגע".

בענף מציינים כי בעקבות העלאת שווי השימוש ייתכנו מצבים של בעלי רכבי ליסינג בודדים, שמשלמים את מלוא העלות ממשכורתם ויבקשו להמיר את רכב הליסינג בהחזר אחזקת רכב. אולם מדובר באופציה, שעומדת בפני העובדים מזה זמן ועד כה הניצול שלה היה נמוך. בענף מעריכים כי כוחות התחרות יביאו לעליה מתונה יחסית של עד 10% במחירי הליסינג ברוב החברות, למעט במקרים בהן חברות ליסינג יחליטו "להיפטר" מחוזים לא רווחיים שלהן או לצמצם את ציי הרכב. "רוב ציי הרכב הגדולים מחזיקים כיום 2 או 3 ספקי ליסינג, שמתחרים ביניהן. תמיד יהיו חברות בענף, שירצו לשים רגל בחוזים רציניים ויורידו מחירים".