שיעור האבטלה בארה"ב עלה ל-6.7% בנובמבר - הרמה הגבוהה ביותר מאז 1993

גלובס tv מדובר בירידה החדה ביותר במספר המועסקים מזה 34 שנה ; מספר המועסקים במגזר הלא חקלאי ירד ב-533 אלף ; התחזית היתה לירידה של 325 אלף ; מאז תחילת השנה 1.9 מיליון אמריקנים איבדו את מקום עבודתם

דו"ח התעסוקה (NFP) בארה"ב ללא המגזר החקלאי לחודש נובמבר הצביע על ירידה של 533 אלף במספר המועסקים, והדבר העלה את שיעור האבטלה לרמה של 6.7% מ-6.5% באוקטובר. מדובר בשיעור האבטלה הגבוה ביותר מאז אוקטובר 1993.

התחזית היתה לירידה של 325 אלף במספר המועסקים. בחודש אוקטובר הצביע הנתון על ירידה של 240 אלף במספר המועסקים. ב-11 החודשים האחרונים כ-1.9 מיליון אמריקנים איבדו את מקום עבודתם.

"כנראה שהתחתית במיתון האמריקני עדיין רחוקה מאוד", מעריכים במחלקת המחקר של TRIFX.

בנוסף פורסם היום נתון אשראי הצרכנים לחודש אוקטובר ירד ב-3.54 מיליארד דולר, או 1.6% ל-2.58 טריליון דולר. אנליסטים חזו ירידה מתונה יותר של ל-1.5 מיליארד דולר. כך מסר היום הפדרל ריזרב.

ובחזרה לדו"ח התעסוקה; מספר המועסקים בסקטור יצרני הטובין ירד ב-183 אלף, הסקטור התעשייתי איבד 85 אלף עובדים וענף הבנייה איבד 82 אלף עובדים.

בסקטור נותני השרותים, 136 אלף עובדים בסקטור העסקי איבדו את מקום עבודתם, וענף השירותים הפיננסים איבד 34 אלף עובדים. ענף הקמעונאות השיל 91 אלף מקומות עבודה. תעשיית הבריאות והחינוך נאלצה לוותר על 52 אלף מועסקים בעוד שהממשלה האמריקנית שכרה את שירותיהם של 7,000 עובדים נוספים.

מספר שעות העבודה בכלכלה האמריקנית ירד ב-0.9% בנובמבר. מספר שעות העבודה לשבוע עבודה ירד לממוצע של 33.5 שעות. השכר לשעת עבודה, לעומת זאת, עלה ב-0.4%, או 7 סנט, ל-18.3 דולר לשעה.

במהלך שלושת החודשים האחרונים מספר המועסקים ירד ב-419 אלף לחודש, בהשוואה לירידה של 82 אלף מועסקים לחודש בתחילת השנה.

מדד אלטרנטיבי של שיעור האבטלה, הכולל עובדים שנאלצו לקצץ בשעות העבודה ולעבוד במשרה חלקית עלה ב-12.5% בנובמבר מ-11.8% באוקטובר. מספר המועסקים במשרה חלקית גדל בכ-621 אלף והגיע ל-7.3 מיליון.

בשמונת החודשים האחרונים אינדיקטור זה יצר תנודתיות קטנה יחסית לפחות בהשוואה לתגובה האופיינית לדוח החודשי בשנים קודמות. התגובות המתונות נובעות בעיקר מהתפתחות המיתון הגלובלי והמשבר הפיננסי.

הירידה הגלובלית בריביות ויישום חבילות תמריצים מסיביות ברחבי העולם סייעו להשרות תחושה של יציבות בשווקים החודש האחרון. כעת, מניע פונדמנטלי משמעותי אחר יצטרך למלא את מקום ספקולציות הריבית, וזו תהיה הצמיחה.

אהבת הסיכונים שבה באיטיות והספקולציות יחזרו לנבא איזו כלכלה תקבע תחתית ראשונה ובנזק הנמוך ביותר לפני שתוביל את ההתאוששות הגלובלית. נתון התעסוקה הוא אחד מהאינדיקטורים המובילים הבולטים ביותר אשר מאפיין את איתנות הוצאות הצרכנים הרכיב הגדול ביותר של הצמיחה.

נתוני תעסוקה נוספים שפורסמו השבוע תומכים בציפיות עגומות אלה. דו"ח דורשי העבודה המתמשכים שהתפרסם אתמול לשבוע שהסתיים ב-22 בנובמבר עלה ל-4.09 מיליון אמריקנים הרמה הגבוהה ביותר מזה 26 שנה.

בנוסף, ירידת השיא ברכיב התעסוקה של סקר ISM של מגזר השירותים והירידה הגדולה ביותר בדוח התעסוקה של המגזר הפרטי של ADP מאז נובמבר 2001 הם עדויות לכך שתהיה צניחה חדה בנובמבר ושהירידה בתעסוקה תימשך עוד חודשים רבים.

[לאתר המט"ח]