רשות המסים: לא יחול שינוי בקבוצות המחיר המשמשות לצורך חישוב שווי שימוש ברכב

לדברי הרשות למרות הפיחות שחל בשערי המטבעות השינוי קוזז מול ההפחתה הצפויה במס הקנייה בינואר

מאת דובי בן גדליהו

רשות המסים הודיעה היום (א') כי ב-1 בינואר 2009 לא יחול שינוי בקבוצות המחיר המשמשות לצורך חישוב שווי השימוש ברכב צמוד וכי הן יישארו דומות לאלה של 2008. לדברי הרשות למרות הפיחות שחל בשערי המטבעות ביחס לשערים בעת שנקבעו הקבוצות הקודמות בסוף השנה שעברה, שינויים אלה קוזזו בקירוב מול ההפחתה במס הקנייה שצפויה בינואר.

האוצר מציין כי אם יבואני הרכב יבקשו להעלות מחירים במהלך שנת 2009, הרי ששערי הבסיס שישמשו לצורך זה יהיו שערי החליפין הממוצעים לחודש נובמבר 2008. המשמעות היא שרוב יבואני הרכב היפנים, למשל, שמייבאים כלי רכב ביין, יוכלו לייקר משמעותית את כלי הרכב בינואר ועדיין להיכלל בקבוצות המחיר.

"קבוצות המחיר" משמשות לסיווג כלי רכב שונים על פי מחירם, לצורך חישוב הזקיפה ממשכורתו של העובד בגין רכב צמוד. מכונית דוגמת מאזדה 3, למשל, שמחירה 111 אלף שקל, שייכת לקבוצה 2. דגם אחר, שמחירו במחירון 113 אלף שקל, כבר שייך לקבוצה 3 ולכן העובד ישלם בגינו סכום גדול יותר מהנטו.

בשנים האחרונות הפכו "קבוצות המחיר" לנקודת הייחוס העיקרית של מחירי רוב דגמי הרכב החדשים בשוק הרכב ולקריטריון שלפיו בוחרים ציי הרכב את כלי הרכב שלהם. לפיכך נוהגים יבואני הרכב לתמחר גם את הדגמים שאינם מיועדים לשוק הציים במחיר יחסי לדגמי הציים. שנת 2009 היא השנה האחרונה בה ינהגו "קבוצות מחיר" כדי להעריך את שווי השימוש. החל משנת 2010 יחושב שווי השימוש על פי שיטה רציפה, שתיגזר ישירות ממחיר הרכב ותשתנה בהתאם לו ולא על פי שייכות ל"קבוצת מחיר" עם סף מקסימום ומינימום. *