כך יחלץ אותנו קטר ההיי-טק מהמשבר העולמי

היצירתיות וה"חוצפה" הישראלית הם אלה שהביאו לניצול מושלם של נחשול הקידמה הטכנולוגית ששטף את העולם וליצירת תעשיה משגשגת [לאתר ועידת ישראל לעסקים]

מה כבר לא נאמר על "המצב"? שהוא מידרדר במהירות מיום ליום, שעובדים מפוטרים, שבורסות צוללות, שטייקונים מתנדנדים על סיפו של תהום, שעוד רגע קט יקרוס בנק גדול. ובכן, על עובדות אי אפשר להתווכח, אבל על הערכות? זה כבר עניין אחר לגמרי.

ההערכות שלנו לגבי תוצאותיו האפשריות של המשבר שונות בתכלית, גם אם הן נשענות על אמונה בלבד. אמונה במה? בעוצמתו המובנית של מגזר ההיי-טק הישראלי.

מגזר ההיי-טק הפך בתוך פרק זמן קצר באופן פלאי, ממגזר זניח בתעשייה הישראלית למגזר המעסיק מאות אלפי עובדים ואחראי לכשליש מסך היצוא של מדינת ישראל, נכון לשנת 2007. מספר החברות הישראליות הנסחרות בבורסת הנאסד"ק הנו הגבוה ביותר מכל מדינה אחרת, למעט ארה"ב.

האופי הישראלי היווה ועדיין מהווה כר מושלם לפריחת תעשיית ההיי-טק. השאפתנות, היצירתיות וה"חוצפה" הישראלית הם אלה שהביאו לניצול מושלם של נחשול הקידמה הטכנולוגית ששטף את העולם וליצירת תעשיה משגשגת.

העוצמה הזו צרובה ב-DNA שלנו, ושום משבר לא שחק אותה. בזמן שבארה"ב ובאירופה מלקקים את הפצעים, אנחנו בישראל יודעים לנהוג אחרת. כבר היינו שם. אנחנו יודעים איך להקים חברות מוצלחות בתקציב אפס. אנחנו יודעים איך למכור. הפוריות הטכנולוגית שלנו לא נפגעה.

הראיה הטובה ביותר לכך היא המשבר הקודם בשנים 2000-2001 שהחל כ"התפוצצות בועת הדוט.קום" וגלש במהירות למגזרים נוספים. למי שכבר שכח, כדאי להזכיר - המשק הישראלי היה אחד הראשונים להתאושש מהמשבר העולמי ההוא. מערכת הבחירות המתרגשת עלינו תספק טוענים רבים לכתר של האחראי להתאוששות המופלאה, אבל האמת הינה פשוטה יותר, והכותרת למעלה מספקת את התשובה.

ומה כעת? כשזרם גיוסי ההון הופך לטפטוף דלוח, אפשר להפוך רעיון טוב לחברה של ממש גם במימון חיצוני מינימלי, המרתף בבית יכול לשמש כמשרד מצוין, צוות הפיתוח, עובדים אחרים, וגם עורך הדין (כן, כן) יכולים לעבוד על בסיס אופציות, וזה יכול לעבוד (כמעט) רק בישראל. עלות כח העבודה בארה"ב למשל, הינה קשיחה הרבה יותר, וקשה עד בלתי אפשרי לקדם רעיון טכנולוגי ללא מימון משמעותי.

היכולת לשמר, ואף להוסיף ולפתח, פסיפס מגוון של חברות טכנולוגיה בתקופת המשבר, היא שובר השוויון הגדול שלנו. היא זו שתאפשר לנו למשוך את עיניהם ואת כספם של המשקיעים האמיצים שעוד נותרו בתחום. היא זו שתאפשר לנו לקיים תשתית בריאה שתבשיל מיד כשניצני היחלצות מהמשבר יצוצו (והם יצוצו. למישהו יש ספק בכך?).

אנחנו לא עיוורים. סכין הפיטורים הונפה גם לעבר מגזר ההיי-טק הישראלי, ופיטורים נוספים הם רק עניין של זמן. ובכל זאת, אנחנו מאמינים שלקטר ההיי-טק יש חיים משל עצמו, חברות ישרדו, חברות נוספות יקומו, ובהיקפים גדולים בהרבה מאלה שבשאר העולם. בואו נטיל את יהבנו על מגזר צומח המזין את עצמו, בו יש לנו יתרון יחסי אמיתי.

הכותב הוא שותף-מנהל במשרד עוה"ד נשיץ, ברנדס ושות', חבר מנהיגות ועידת ישראל לעסקים