מנהלי CA ישראל: החברה האם עשתה לנו סיכול ממוקד

(עדכון) - אריה אופנר ודני שמש, המשנה למנכ"ל, מבקשים להוציא צו מניעה שיאסור על חברת התוכנה העולמית לקיים נגדם הליך של שימוע לקראת פיטורים ביום ב' הקרוב ; במוקד הפרשה - עסקת הענק עם משרד הביטחון

החשיפה אתמול (ד') ב"גלובס" על הביקורת והשעיית ההנהלה של CA בישראל היא רק קצה הקרחון בפרשה שמסעירה כעת את הפעילות המקומית של חברת התוכנה. היום הגישו מנכ"ל CA ישראל, אריה אופנר, והמשנה למנכ"ל, דני שמש, בקשה לביה"ד לעבודה בתל אביב לקבלת צו מניעה, שיורה ל-CA העולמית שלא לקיים הליך שימוע לפני פיטורים עד לקבלת הדו"ח המלא של החקירה הפנימית. המשמעות הפרקטית של הפנייה להליכים משפטיים, שנעשתה באמצעות עו"ד תמר גולן, היא סיום דרכם של אופנר ושל שמש בחברה.

הבדיקה של החברה העולמית, שפועלת בתחום התוכנה לניהול תשתיות המחשוב הארגוניות ונסחרת לפי שווי שוק של 8.7 מיליארד דולר בנאסד"ק, החלה כבר ביולי האחרון, כך מפרטת הבקשה שהוגשה היום לבית הדין. אז, שלחה החברה שני חוקרים שהגיעו למשרדי החברה בישראל וחקרו חמישה עובדים, בהם המנכ"ל אופנר, המשנה שמש וסמנכ"ל הכספים חיים גיטלר. מהבקשה לביהמ"ש עולה כי החקירה המשיכה לתוך חודשים אוגוסט-ספטמבר מול צוותים של החברה העולמית.

בתחילת דצמבר קיבלו אנשי החברה הודעת דואר אלקטרוני שמודיעה על השעיית אופנר ושמש מהתפקיד והרחקתם ממשרדי החברה. אתמול כבר מונה צביקה אולקיניצקי, מנהל המחלקה הטכנית, לרכז את הפעילות המקומית מהבחינה העיסקית.

ההתנתקות של משרד הביטחון

ל"גלובס" נודע כי מאחורי הקלעים, הסיבה לביקורת ולצעדי החקירה שנקטה ההנהלה העולמית היא התנהלות החברה בישראל מול משרד הביטחון, הלקוח הגדול של CA בישראל ואחד הלקוחות הגדולים של החברה בעולם.

לפני כשנה וחצי פורסם ב"גלובס" כי משרד הביטחון הקפיא חוזים של עשרות מיליוני דולרים מול CA העולמית בעקבות אי עמידתה בתנאי כספי הסיוע שמקבלת ישראל מארה"ב. החברות האמריקניות שמוכרות למשרד הביטחון מקבלות את התמורה בדרך כלל מכספי הסיוע האמריקניים שמוחזרים לארה"ב באמצעות החוזים.

על פי הערכות, התנהלות החברה גרמה להקפאת הכספים מאחר ונעשה שימוש ביועצים ובצדדים שלישיים בכדי לבצע את העסקאות עם משרד הביטחון, פעילות שמגבילה את השימוש בתקציב הסיוע והיא מהווה את הבסיס לחקירה הנוכחית של החברה.

ביולי הגיעה לסיומה אחת מהעסקאות המוצלחות שניהלה CA מול משרד הביטחון. בכתב הבקשה לביה"ד מפרטים אופנר ושמש כי העסיקו יועצים בכדי להשיג עסקה גדולה מאוד בגובה של כ-10 מיליון דולר, מחיר בולט במיוחד על רקע זה שהמכירות השנתיות החברה בישראל מוערכות בכ-50 מיליון דולר.

על פי הבקשה לביה"ד, אחת ההאשמות שהועלו מול ההנהלה המקומית היא שהיועצים הועסקו ללא האישורים הנדרשים וקיבלו "סכומי עתק בלא שתרמו לחברה". כמובן, שההנהלה המקומית מכחישה זאת.

בבקשה מפרטים אופנר ושמש כי העובדות אותן מציינים ב-CA העולמית היו ידועות כבר מ-2007 וכי עד כה לא נקטו הליכים נגד ההנהלה המקומית משום שחיכו להשלמת העיסקה. "הכל (נעשה) מתוך מניעים ברורים לסלק את המבקשים (אופנר ושמש) מהחברה לאחר שהשלימו את העסקה החשובה ל-CA העולמית", נכתב בבקשה.

בכדי לחזק את עמדתם, מצרפים אופנר ושמש גם העתק מהדואר האלקטרוני שהתקבל מספר ימים לפני ההודעה על השימוע שמפרט תשלום של בונוס בסך 385,505 שקל לאופנר בגין ביצועי החברה בישראל.

נלחמים על שמם הטוב

שופטת ביה"ד לעבודה, טובה עציוני, שקיבלה את בקשתם של אופנר ושמש, החליטה כי עד למתן החלטה בנושא בתחילת השבוע הבא, לא תקיים החברה לשניים שימוע, שאמור היה להתקיים ביום ראשון הקרוב.

הפנייה לבית המשפט לא משאירה הרבה ברירות בידי אופנר ושמש. שניהם הצטיידו באיש יחסי ציבור (ניסים דואק) ובעו"ד בכדי להילחם על "שמם הטוב", שם קוד לפרישה בכבוד וככל הנראה לאפשרות לפיצויים מוגדלים.

אופנר ושמש הגיבו לטענות CA העולמית באמצעות הודעה לעיתונות בה הם מצוטטים כי "בכירים ב-CA העולמית משיתים עלינו עבירות חמורות ביותר שבוצעו על ידם ולא ניתן יד לחיסול הממוקד". מ-CA נמסר כי החברה אינה מעוניינת להגיב.