לא רק רכבת: פורסם מכרז להפעלת נקודות ליסינג ומכירת כלי רכב יד שנייה בתחנות

היקף המכרז נאמד בעשרות מיליוני שקלים, שייכנסו לקופת הרכבת כדמי שכירות ; מקורות בענף: הרכבת מעודדת בעקיפין שימוש ברכב פרטי

רכבת ישראל פרסמה אתמול (ה') מכרז למתן שירותי רכב נלווים ומשלימים בשטח של מספר תחנות רכבת. השירותים כוללים השכרת כלי רכב ואופניים על בסיס שעה, השכרת כלי רכב לתקופות של יום אחד ויותר, שיווק עסקאות ליסינג ומכירת רכבי ליסינג והשכרה מיד שנייה.

הפעילות תתבצע בתחנות הרכבת של ראש העין צפון, תל אביב דרום, באר שבע מרכז, קיסריה-פרדס חנה, מודיעין ובית יהושוע. השטח המוצע לזכיינים נע בין 3.5 ל-9.7 דונם בהתאם למיקום התחנה.

המכרז הוא לתקופה של חמש שנים, כשהגשת ההצעות נקבעה עד לסוף דצמבר. בתנאי המכרז דורשת הרכבת מהחברות המשתתפות ניסיון מוכח בביצוע השכרות רכב או ליסינג בשנים 2005-2007 והפעלה של לפחות שלושה מוקדי פעילות בתחום השכרת הרכב והליסינג. היקף המכרז נאמד בענף הרכב בעשרות מיליוני שקלים שישולמו כדמי שכירות לרכבת.

חלק מהשירותים הנ"ל נחשבים בתור "תחבורה משלימה" לקווי הרכבת ומיועדים בעיקר למי שזקוק להגעה למקומות שאליהם הקווים לא מגיעים. אולם בענף הרכב אומרים כי העניין המרכזי הוא דווקא באפשרות להציב מגרשי מכר לכלי רכב יד שנייה במיקומים אסטרטגיים ולשווק רכבי השכרה לתיירים.

בענף מעריכים כי עיקר ההתעניינות של הזכיינים תהיה במתחמי התחנות הממוקמים במישור החוף ובבאר שבע. לרכבת ישראל כבר יש כיום זכיינית, חברת "ניו-קופל", שמפעילה מגרש למכירת כלי רכב יד שנייה ושירותי ליסינג באזור תחנת הרכבת מרכז בת אביב. בענף מגדירים את הפעילות במתחם "מכרה זהב" אולם מציינים כי האטרקציה במקומות יותר נידחים תהיה פחות גדולה.

מנגד, מקורות בענף התחבורה דווקא מותחים ביקורת על כך שהרכבת מעודדת בצורה עקיפה את השימוש ברכב פרטי. "הרכבת חושבת בעיקר איך להגדיל את הכנסותיה מהשכרת מתחמים בסמוך לתחנות הרכבת, ומתעלמת מכך שהיא אמורה להיות האלטרנטיבה המרכזית לנסיעה ברכב הפרטי. את השטחים מסביב לתחנות יש להקצות בעיקר להרחבת שטחי חניונים ופיתוח מסחרי", אומרים בענף.