תשובה ודנקנר פועלים שוב לדחיית ההלוואה בסך 625 מיליון דולר לרכישת קרקעות הפלאזה בלאס וגאס

בד"חותיה לרבעון השני, דיווחה נכסים ובניין כי אלעד IDB לאס וגאס, החברה המשותפת באמצעותה יבנה המלון, דחתה את מועד הפרעון המקורי לאוגוסט 2009 ; כעת נכסים ובנין מדווחת כי היא מתכוונת לפעול לדחייה נוספת - וכי התחלת הבנייה בפרוייקט תלויה במצב שוק האשראי ; בסוף נובמבר פורסמו הערכות שווי לקרקע שהורידו ערכה ל-652-710 מיליון ד'

תשובה ודנקנר פועלים שוב לדחיית ההלוואה בסך 625 מיליון דולר לרכישת קרקעות הפלאזה בלאס וגאס תמורת 1.24 מיליארד דולר ב-2007, כך עולה מדיווח של נכסים ובנין , זרוע הנדל"ן של קבוצת IDB שבשליטת נוחי דנקנר, משפחות מנור ולבנת.

כעת נכסים ובנין מדווחת כי היא מתכוונת לפעול לדחייה נוספת - וכי התחלת הבנייה בפרוייקט תלויה במצב שוק האשראי ותחל רק לאחר קבלת מימון. עם זאת, יימשכו עבודות התכנון. נזכיר, כי לאס וגאס הפכה לאחת הערים הפגיעות יותר בעקבות משבר האשראי והנדל"ן שפגע באמריקה - ובהמשך בעולם כולו.

המגרש המשמש לבניית פרוייקט הפלאזה נרכש על-ידי אלעד IDB לאס וגאס, שותפות אותה חולקים בחלקים שווים מצידו של יצחק תשובה חברה בת של אלעד נכסים הפרטית וקבוצת IDB ארה"ב מצידו של נוחי דנקנר, כשהשליטה באחרונה מתחלקת אף היא בחלקים שווים בין נכסים ובנין ובין IDB פיתוח . שיתוף הפעולה בין שני הטייקונים יצא לדרך ביוני אשתקד. על פי מה שנאמר אז, ההשקעה בשלבי הפרויקט השונים צפויה להסתכם בעלות נוספת של 5-7 מיליארד דולר - כשמימון השלבים ייעשה בהון עצמי ובמימון חיצוני.

פרויקט עתיר מימון

למימון הרכישה, לקחה החברה המשותפת בפרויקט הלוואה של 625 מיליון דולר, אשר מהווה 95.9% מהערכת השווי האחרונה שפורסמה בנובמבר. גיוס הכספים למימון הפרוייקט בוצע באחד הימים הסוערים ביותר בזירה העולמית סביב משבר האשראי שהתפרץ ביתר שאת ביולי אשתקד. במסגרת עסקת המימון התחייבו בנקי ההשקעות קרדיט סוויס וגולדמן זאקס, להלוואה בריבית LIBOR+2.75% לשנה.

בנוסף העניקו שני הבנקים אופציה לעוד הלוואה בסך 200 מיליון דולר אותה בחרו הצדדים שלא לממש, בריבית LIBOR+6% לשנה, במקומה העמידו את הסכום כהלוואת בעלים. סכום המימון הנוסף בסך 200 מיליון דולר, הועמד כהלוואה לחברת הפרויקט על ידי IDBG (זרוע הנדל"ן של IDB בארה"ב) ואלעד, בחלקים שווים. יתרת ההשקעה, בסך של כ-400 מיליון דולר, מומנה על ידי הצדדים.

מדו"חות נכסים ובניין לרבעון השני עלה, כי הבנקים דחו בחצי שנה את פירעון ההלוואה של דנקנר ותשובה לרכישת הפרוייקט בלאס וגאס. החלק של נכסים ובנין בהלוואה מסתכם בכ-156 מיליון דולר, והוצאות המימון בכ-9 מיליון דולר בשנה. מועד הפירעון החדש נדחה לאוגוסט 2009, כשבנכסים ובנין לא מתיימרים להתחיל בבניית הפרויקט בשנה הקרובה. ועם זאת, נציין כי בדו"חות ציינה החברה כי היא ערוכה מבחינת המימון לפירעון ההלוואה ממקורותיה העצמיים.

מחצית משווי רכישת הקרקע נחתך

בסוף נובמבר פורסמו הערכות שווי לקרקע שהורידו את ערכה ל-652-710 מיליון דולר, יותר ממחצית מהשווי לפיו נרכשה הקרקע, כאמור. ההבדל בין ההערכה הנמוכה יותר לגבוהה יותר נובע מהשאלה האם כוללים תשלומים עבור זכויות החכירה על חלק מהמגרש עליו יוקם מלון הפלאזה או לא. אותה הערכת השווי, שהוכנה בידי חברת CRBE, התייחסה לערך הקרקע ב-30 ספפטמבר, מועד תום הרבעון השלישי של השנה, והמועד אליו מיוחסות הערכות השווי הקודמות שצורפו לדו"חות נכסים ובנין לרבעון השלישי.

הכנסותיה של נכסים ובנין ברבעון השלישי של 2008 הסתכמו בכ-405 מיליון שקל, צמיחה של 9.8% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. בשורה התחתונה החברה רשמה ירידה של 59% ברווח הנקי, ל-10.2 מיליון שקל.

מניות נכסים ובנין נסחרות בבורסה בתל-אביב שם הן נמנות על מדד ת"א-100. שווי-השוק של החברה בבורסה הוא 910 מיליון שקל - מאחר והמניה איבדה 68.3% מערכה מתחילת השנה.

נכסים ובניןנכסים ובנין