33 דורית סלינגר ירידה במעלות

תפקיד: מנכ"לית חברת הדירוג S&P מעלות גיל: 48 השכלה: תואר ראשון בכלכלה וניהול מהטכניון ותואר שני במינהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב

במנכ"לית חברת הדירוג S&P מעלות, דורית סלינגר, עמדה השנה בלב הסערה הפיננסית. בהיותה העומדת בראש חברת הדירוג הגדולה בישראל, התמודדה סלינגר בחזית ההגנה על מודל ניהול סיכונים אשר רבים טוענים שהשנה הוכח שאבד עליו הכלח.

סלינגר מצאה עצמה נודדת מכנס, לפאנל, לראיון תוך שהיא נאלצת להגן על ההצדקה לקיומן של חברות כמו זו שבראשה היא עומדת. "מעמדן של חברות הדירוג גבוה והן מספקות שירות שאין לו תחליף" אמרה סלינגר בראיון שהעניקה "לגלובס" ביולי.

במציאות שבה חברות הדירוג בכל העולם, כולל בעלי הבית הבינלאומיים של מעלות, עמדו למשפט הציבור בשל מעורבותן ואחריותן להתפתחותו של המשבר הפיננסי העולמי, נותרה סלינגר איתנה בדעתה שהפגם איננו במודל.

"דירוג הוא בלתי תלוי אך לעולם אינו אובייקטיבי, אלא מביע את דעתה של חברת הדירוג, הערכותיה והנחות העבודה של המדרג" השיבה לטענות. עם זאת, לכשהתבררו מימדי הטלטלה בשוק אגרות החוב הקונצרניות הישראלי, נאלצה גם סלינגר להכיר במציאות המשתנה ומעלות החלה להוריד ובחדות דירוגים קודמים שנתנה בעבר לחברות.

חברות רבות דורדרו בסולם הדירוג של מעלות השנה, אך לעימות חזיתי עם חברת הדירוג הגיעה רק אפריקה ישראל של לב לבייב. מעלות הורידה את דירוג האשראי של החברה ב-3 דרגות מ-AA ל-A עם אופק יציב, במסגרת החלטתה להכניס את חברות הנדל"ן הפעילות בחו"ל לרשימת מעקב. באפריקה לא קיבלו את הדין ויצאו למתקפה תקשורתית חסרת תקדים נגד מעלות והעומדת בראשה.

"מעלות נהפכה לגוף החושב את עצמו לרגולטורי ומרשה לעצמו שלא להתנהל בגילוי, אולי זה שינוי בעקבות כניסת S&P העולמית לחברה" תקפו באפריקה את המהלך ובהמשך את סלינגר אישית: "התבטאותה של סלינגר לפיה יש להוריד את דירוג האשראי של כל חברות הנדל"ן הפעילות בחו"ל מעידה על התייחסות כוללנית העוסקת במגמות ואופנות ולא על בסיס התייחסות ספציפית ומנומקת".

לאחרונה נשמעה סלינגר פחות בטוחה בכך שהמודל ישר והעולם עקום.

בכנס מעלה שהתקיים באוקטובר הודתה סלינגר ואמרה "אירועי הזמן האחרון מהווים סיכון לנכס הגדול ביותר של חברות הדירוג - ה"טרק-רקורד" שלהן. חברת S&P מעלות נמצאת בבדיקה של התהליכים שהובילו למשבר האמון שנוצר מול הפעילים בשוק ההון ואנחנו ננקוט שורה של צעדים שישיבו את אמון הציבור".