איך סוגרים עסק?

מיתון, בעיות בתזרים המזומנים, מוצר ללא ביקוש, חוסר כימיה בין השותפים או סתם ניהול כושל, יכולים להוביל לסגירת עסק. מרבית בעלי העסקים שנקלעו לצרה עסקית זו או אחרת, מתקשים להרפות וממשיכים לנסות להחיות את העסק הכושל על-ידי הזרמת הון - אך במקרים לא מעטים הדבר רק מגדיל את החובות. מתי הגיע הזמן לסגור את העסק, איך עושים זאת נכון, אילו שיקולי מס כדאי לקחת בחשבון, ואם לא נותרה ברירה - איך פושטים נכון את הרגל? המומחים מסבירים / ספיר פרץ

גם לסגור עסק צריך לדעת איך ומתי. בעלי עסקים רבים שמזלם העסקי לא שפר עליהם - בגלל מיתון, ניהול כושל או כל סיבה אחרת - מתפתים להזרים עוד ועוד הון פרטי כדי להציל את הבייבי הטובע שלהם. אלא שבמקרים רבים, הפיתוי רק מעצים את החוב ואת הברוך.

א' ממרכז הארץ מתקשה לשווק בשנים האחרונות מוצר ייחודי שהמציא. למרות ההפסדים המצטברים א' לא מודה בכישלונו העסקי ובכספו שיורד לטמיון, ומתעקש להמשיך להפעיל את העסק המקרטע שלו: הוא משכן את ביתו, לקח הלוואות מהבנק ומגרד כספים מפה ומשם. "עד היום השקעתי בעסק כל-כך הרבה כסף, שכואב לי בלב ובכיס לסגור", הוא אומר, "אני ממשיך כי אני מאמין שאני יכול לצאת מהמצב הזה". אלא שבינתיים חובותיו הולכים ומצטברים. א' לא לבד. בתי-המשפט מלאים בתיקים של פושטי רגל שלא ידעו, בדומה לא', מתי לעצור. סוגיית הטיימינג נעשית קריטית יותר בזמן האטה או מיתון.

עם או בלי קשר למיתון, לא קל לסגור עסק בישראל - שבה נסגרים מדי שנה כ-40 אלף עסקים קטנים ובינוניים, מספר שצפוי לגדול בשנה הקרובה על רקע המשבר הכלכלי. הליך הסגירה כרוך בבירוקרטיה ממושכת ומורטת עצבים. מדד "הקלות בעשיית עסקים" של הבנק העולמי (Doing Business), הבוחן אחת לשנה את הקלות שבעשיית עסקים ב-181 מדינות, דירג את ישראל במקום ה-39 בסגירת עסקים בשנת 2008, לעומת מקום 43 בשנת 2007, שיפור זניח של 4%. פרמטר זה משקלל בתוכו את זמן הסגירה, עלות הסגירה ותוצאות הליכי פשיטת רגל.

מתי הגיע הזמן לסגור את העסק? איך עושים זאת נכון? אילו שיקולי מס כדאי לקחת בחשבון? ואיך פושטים נכון את הרגל? מומחים משיבים. *

מתי הגיע הזמן לסגור את העסק?

על-פי הילית בן-צבי ודורון אפרתי, חברת הייעוץ "הד-און"

1. כשמיתון מכה. משבר הוא גם הזדמנות. קלישאה זו נכונה, אך לא לכולם. עסקים רבים, ובמיוחד עסקים קטנים, נסגרים בזמן מיתון. מומלץ להתאים את המוצר או את השירות של העסק למצב שנוצר, ולהיזהר מהתעקשות מיותרת לתיקון, שעלולה להוביל לנזק גדול מדי.

2. כשתזרים המזומנים לוחץ. לקיחת סיכונים כספיים היא חלק מהשגרה של כל עסק. אך כאשר הסיכון ואיתור מקורות מימון נוספים הופך למוקד המרכזי של הפעילות, הסיכוי להצלחה פוחת משמעותית, הן מבחינת המשאבים החומריים והן מבחינת המשאבים הנפשיים.

3. כשלמוצר אין ביקוש. עסק יכול להתנהל מצוין אך לגווע אם אין לו את הכלים להתמודד עם טכנולוגיות חדשות. במקרה כזה, מומלץ לבדוק אם ישנה דרך להתאים את המוצר שאתה מוכר לביקושים בשוק או ליצור פלטפורמה חדשה.

4. כשנגרמת הכימיה בין השותפים. עסק מורכב מאנשים והדינאמיקה ביניהם קריטית להצלחתו. אנשים שעובדים נכון ביחד, יכולים להצליח גם אם המוצר שלהם אינו ייחודי או איכותי. מאידך, גם המוצר הטוב ביותר לא יצליח ללא תלכיד האנשים הנכון ליישומו. ישנם מקרים שבהם צריך להבין, שעם האנשים שנמצאים בעסק זה פשוט לא ילך וצריך להחליפם. במקרים שבהם שיקולים פיננסים, משפטיים או אחרים אינם מאפשרים זאת, עדיף להיפרד ולצאת לדרך חדשה.

5. כשמוצה שלב בחיים. גם עסק משגשג לא תמיד מבטיח שהיזם ירגיש שלם עם עצמו. ישנם כאלה שמחפשים אתגרים חדשים אחרי שהגשימו את חלומם כעצמאים. דרך אחת היא להעביר את המושכות לאדם אחר, אך יש לקחת בחשבון שבמקרים מסוימים ללא היזם המקורי העסק יאבד את חדוות היצירה והייחוד ולא ישרוד.

שיקולי המס שצריך לקחת בחשבון כשסוגרים עסק

עפ"י עו"ד ענת טנא, שותפה בכירה באלתר עורכי-דין

1. כשסוגרים חברה עם הפסדים. לחברה המסיימת את פעילותה עם הפסדים עדיף להקפיא את קיומה ולשמר את ההפסדים. בזמן זה יש להמשיך ולהגיש דו"ח ריק למס הכנסה על היעדר פעילות. בעתיד ניתן יהיה להזרים לחברה פעילות בכל תחום שהוא, גם אם הוא שונה ב-180 מעלות מהתחום הנוכחי בו עוסקת החברה, ולנצל את ההפסדים. לא לשכוח להודיע לפקיד השומה על שינוי או על הוספת תחום פעילות, כשהדבר יקרה.

2. כשסוגרים חברה עם רווחים. קורה כשלקוחות מבטלים בפתאומיות הזמנות על רקע משבר כלכלי ולא כדאי להמשיך בפעילות, אך לחברה עדיין צבורים רווחים. במקרים בהם מדובר בחברות ותיקות (שהוקמו לפני סוף שנת 2002), יש לבצע בדיקה מדויקת של רווחים שיהיו זכאים בפירוק לשיעורי מס מופחתים של 10% ו-25%. את יתרת הרווחים יש לחלק כדיבידנד לפני סגירת החברה ופירוקה. אם הדבר לא יעשה לפני הפירוק, רווחים אלה ימוסו בשיעורי מס גבוהים של עד 47% במקום עד 25%.

3. כשלחברה יש נדל"ן. על חברה שבבעלותה נדל"ן כלשהו - חנות, משרד ועוד - לסיים את פעילותה, לחלק את כל הדיבידנדים, ורק אז ללכת לפירוק בפטור ממס שבח, בגין העברת נדל"ן מהחברה לבעלי המניות בחברה. (על נדל"ן שנרכש על-ידי החברה אחרי יולי 1983 יחול מס רכישה).

4. מהו סדר הפעולות הנכון? אחת השאלות החשובות במקרה של פירוק חברה היא האם למכור את כל הציוד והמלאי ולאחר מכן להכריז על פירוק, או ההיפך? בעניין זה חשוב להתייעץ עם מומחים לנושא, שכן התשובה משתנה מחברה לחברה. אם כי לחברות ותיקות מאוד עדיף קודם למכור את הציוד ורק אחר כך לפרק.

מדריך לפושט הרגל - איך לעשות את זה נכון ומהר

עפ"י עוה"ד אלי דורון וירון טיקוצקי, מומחים להליכי פשיטות רגל ומיסוי

1. תום לב. שכנע את בית המשפט כי ההסתבכות הכלכלית שלך נבעה מתום לב. מיתון יכול להוות בסיס איתן להוכחת תום הלב של החייב להיווצרות החובות. סביר שבתי-המשפט יקלו, מאחר שמיתון אינו בשליטתנו. מומלץ להציג הוכחות שננקטו פעולות בכדי למנוע את ההתדרדרות הכלכלית, לנהוג בצניעות יתרה ולצמצם הוצאות קטנות כגדולות.

2. פרט והסבר. את נסיבות ההסתבכות הכלכלית בטופס הבקשה לפשיטת רגל ובתצהיר הנלווה לבקשה המוגשת לבית-המשפט. ישנה חשיבות רבה ביותר לאופן עריכת הבקשה ולתצהיר החייב הנלווה אליה. הבקשה והתצהיר מפרטים את השתלשלות האירועים שגרמו להסתבכותו הכלכלית של החייב. בית-המשפט מתרשם מהבקשה על סמך הצהרתו של החייב, אמיתותה וההיגיון הטמון בה, תוך בחינת התנהגותו של החייב בתקופת היווצרות החובות ובתקופה שלאחריה, עד להגשת הבקשה.

3. חתוך הוצאות. צמצם את הוצאות המחייה כדי להראות שאתה עושה מאמץ לפרוע חובות.

4. שתף פעולה. עם כונס הנכסים הרשמי ומלא את כל דרישותיו.

5. ביטול עסקאות. היערך למצב שבו ביהמ"ש יבטל עסקאות העברת בעלות בנכסים (בית, רכב ועוד) שעשית בעבר (עד עשר שנים אחורה) לפני שהוכרזת כפושט רגל, על מנת לפרוע חובות.

6. קנסות לא כלולים. דע שקנסות וחובות (מזונות או חוב במרמה) שצברת בעבר לא יכללו בהפטר (צו הפוטר את החייב מכל חובות העבר כלפי נושיו) הניתן לך בתום הליך פשיטת רגל.

7. החרטה מסובכת. אחרי שאתה מבקש מביהמ"ש להכריז עליך כפושט רגל, לא תוכל לחזור בך אלא ברשותו.

8. המתן עם התשלום. אל תשלם לנושים מסוימים לפני שהגשת בקשה לפשיטת רגל, על מנת למנוע טענות להעדפת נושים שעלולות להביא לדחייה בבקשה לפשיטת רגל, וכתוצאה מכך לדחיית הבקשה.

9. אפשרות לפשרה. מאידך, יש באפשרותך להציע לכל הנושים שלך פשרה בטרם ניתן צו כינוס נכסים, בעקבות הגשת הבקשה לפשיטת רגל.

10. עדיף מאוחר. הסטטיסטיקה מלמדת שככל שבקשת ההפטר מוגשת בשלב מאוחר יותר, כך תשלם לנושים שלך סכום קטן יותר.

10 טיפים לסגירה נכונה של העסק

על-פי רו"ח איריס שטרק

1. לבדוק היטב את מצבת הנכסים וההתחייבויות. מצבת נכסים כוללת: יתרות מזומן, חייבים שטרם שילמו, ציוד בר-מימוש כולל מלאי, החזרי מס ועוד. מצבת התחייבויות כוללת: ספקים, הלוואות, יתרות עו"ש בחובה, התחייבויות בגין שכר עובדים, חובות למס הכנסה או לביטוח לאומי ועוד.

2. לנסות למכור את העסק כ"עסק חי". במקרה זה תקבלו יותר מאשר ניסיון מימוש בעת חיסול. המכירה תכלול מלאי וציוד כולל רכבים, מוניטין ולקוחות, המהווים נכסים חשובים לעסק.

3. להגיע להסדרים עם נושים, ספקים, מוסדות ובנקים לגבי ריבית פיגורים ולעתים גם לגבי הקרן עצמה. מו"מ רציני - משתלם. הספק תמיד יעדיף הסדר על פני אובדן מלא.

4. לשלם לעובדים את כל המגיע להם. כולל הודעה מוקדמת, חופשה, הבראה ופיצויים, כמובן בהתחשב בכסף שנצבר בקופות. התשלום ייעשה לאחר בחינה קפדנית של זכויותיהם. עובד מתחת לשנה אינו זכאי להבראה, ולעובד מתחת לעשרה חודשים אין זכאות לפיצויים.

5. גביית חובות רצינית ולוחצת. תוך שימוש בכל הכלים העומדים לרשותכם, מהווה מקור חשוב ביותר למזומנים. במקרה זה מומלץ להיעזר בעורך-דין כדי למצות את הליכי הגבייה נגד חייבים בעייתיים.

6. סגירת התיקים במע"מ, בביטוח-לאומי ובמס-הכנסה. מע"מ - מומלץ לסגור את התיק לאחר שהוצאתם את כל החיובים והזיכויים מול לקוחות העסק, ולאחר שקיבלתם מהספקים את כל החשבוניות בגין הרכישות והשירותים שהעסק קיבל. חובה להוכיח כי מכרתם את הרכוש של העסק וכי המס על עסקאות אלה שולם. לציוד משרדי, ריהוט ומחשבים שנותרו בעסק גם אחרי סגירתו, יש להנפיק חשבוניות על שמכם. ביטוח-לאומי - יש להמציא אישור על סגירת העסק ממע"מ. חובה להצהיר על "שינוי סוג התיק". גם מובטל חייב בדמי-ביטוח ומס-בריאות להבטחת הזכויות המגיעות על-פי החוק. מס-הכנסה - חובה לדווח לשלטונות המס על סגירת התיק ולהצהיר על הסטטוס החדש. שלטונות המס יודיעו לכם במכתב חוזר כי התיק ייסגר לאחר הגשת הדו"ח השנתי. חובה להגיש הדו"ח במועד.

7. לבחון ביסודיות את החזרי המס המגיעים. אלה יכולים לעזור בתקופה של קשיי מזומנים. מומלץ להזדרז ולהגיש הדו"ח על מנת לקבל את ההחזרים המגיעים.

8. אם נקלעתם למחסור במזומנים תוך כדי התהליך, יש לבחון מקורות מימון. לנסות להגיע עם הבנק להסדר מימון שאותו תפרסו על חשבון העתיד, ובו תצטרכו לעמוד. זאת, כדי להימנע מלחץ של מימוש נכסים פרטיים שנותן ערך מופחת לעומת מימוש ללא לחץ.

9. סגירת עסק שנעשית בתחושת כישלון ובלחץ נושים, ראוי שתיעשה בשיקול דעת וקור רוח. מהלך זה ימנע הפסדים מיותרים. לכן, מומלץ לפנות לאיש מקצוע בקיא.

10. אל ייאוש. העתיד עוד לפניכם.