הצרות של אלי אלעזרא: טורפדה עסקת אלבר

בעלי האג"ח של חברת הליסינג לא מסתפקים בביטחונות של בעל השליטה: יגישו לביהמ"ש בקשה לצו מניעה נגד העסקה שאם ייצא, עלול אלעזרא לעמוד בפני דרישה לפירעון מיידי של האג"ח של הכשרה

עסקת אלבר-אלעזרא החזקות לא אושרה על ידי בעלי האג"ח. בתום אסיפה שנמשכה למעלה משעתיים, החליטו בעלי האג"ח ברוב גדול להתנגד לעסקת בעלי העניין שנועדה להזרים 39 מיליון שקל להכשרה החזקות ביטוח על מנת שתעמוד בתשלומי האג"ח שלה.

לדברי בעל אג"ח גדול של אלבר , "זו עסקת בעלי עניין קצת מוזרה. העסקה לא טובה לאלבר ויש חשש כי העסקה תיצור פירמידה של הלוואות בתוך הקבוצה".

לאור התנגדות בעלי האג"ח, מסתמן כי הסבירות שעסקת אלבר-אלעזרא החזקות לא תתבצע גדלה במידה משמעותית. עם זאת, מכיוון שאלבר היא חברה פרטית, היא עשויה להמשיך בניסיונות להוציא את העסקה לפועל גם בניגוד לרצון בעלי האג"ח.

לכן, מבהירים בעלי האג"ח, בהם בית ההשקעות פסגות, כי בכל מקרה בכוונתם להגיש בקשה לצו מניעה לבית המשפט כנגד קיום העסקה, על מנת שלא לפגוע ביכולתה של חברת הליסינג להחזיר את חובותיה. לצורך כך החליטו בעלי האג"ח למנות את עו"ד גיא גיסין כנציגם. כפי הנראה, גם יתר בעלי האג"ח ישתתפו בבקשה לצו המניעה שתוגש באמצעות הנאמן של האג"ח.

בתוך כך, בשל טרפוד העסקה התריע כלל פיננסים נאמנויות, הנאמן של האג"ח של הכשרה ביטוח, על הנזקים שעשויים להיגרם להכשרה ביטוח אם לא תאושר העסקה ואיים כי ינקוט צעדים, בהם דרישה לפירעון מיידי של האג"ח של הכשרה החזקות.

אתמול פורסמה הצעת פשרה

בימים האחרונים התקיימו שתי אסיפות בעלי אג"ח של אלבר, בהן ניסה אלעזרא לשכנע את בעלי האג"ח בנחיצותה של העסקה. לאחר שלא אושרה, פרסמו אתמול אלבר ואלעזרא הצעת הסדר חדשה במטרה לרצות את בעלי האג"ח, לפיה חברת הליסינג לא תחלק דיבידנד עד סוף 2009 וכן יועמד שעבוד דרך החברה האם של אלבר, אפרידר, בהיקף של 6 מיליון שקל בנכסי נדל"ן.

התנגדותם של חלק מבעלי אג"ח של אלבר לעסקה מציבה את קבוצת אלעזרא בנקודה בעייתית. זאת למרות שאלבר הינה חברה פרטית שלא נזקקת משפטית לאישור בעלי האג"ח לצורך קיום העסקה. ואולם, קיום העסקה כנגד דעת בעלי האג"ח עשוי לגרום לדרישה לפירעון מיידי של האג"ח של חברת הליסינג.

עם זאת, גם בקבוצת אלעזרא יש כעס על הצד השני בסאגת אישור העסקה - בעלי האג"ח. "חוסר יכולתנו להשלים את העסקה ביום א' הקרוב משמעו אחד: נזקים עצומים בהיקפים של מאות מיליוני שקלים, לחברה, לקבוצה, לנושיהן, לעובדיהן, לספקיהן וללקוחותיהן", כך התריעה היום אלבר בשמה ובשם קבוצת אלעזרא, בפני בעלי האג"ח שלה בהתייחסה לעסקת רכישת מניות הכשרה אחזקות ביטוח מאלעזרא החזקות.

באלבר וקבוצת אלעזרא המשיכו וציינו במכתב ששלחו לבעלי האג"ח של חברת הליסינג כי גם לדחיית קיום עסקת הכשרה השלכות כואבות מעין אלו, כך ש"חשוב שהשלכות אלו, על כל המשמעויות הרחבות הכרוכות והנובעות מהן, תעמודנה לנגד עיניכם ותלקחנה על ידכם בחשבון בבואכם לקבל החלטה היום", ציינה. בכך למעשה שלחה קבוצת אלעזרא איום לבעלי האג"ח באלבר בדבר כך שאם לא תאושר עסקת אלבר-הכשרה והיא תיעצר על ידי בעלי האג"ח הרי שהם ידרשו פיצוי בגין הנזקים האדירים שיגרמו להם.

בהקשר זה אמר היום אלי אלעזרא, באסיפת בעלי האג"ח השלישית שקיימה אלעזרא החזקות בנושא, כי "אנו לא רוצים להגיע לערכאה משפטית שהיא לא סביב שולחן במו"מ". עם זאת, הוא הוסיף והדגיש בהתייחסו לרצון של אלבר וקבוצת אלעזרא להגיע להסכמה עם המוסדיים ויתר בעלי האג"ח, כי "אין חובה משפטית אך יש התחייבות מוסרית שלנו", אמר והוסיף במקביל כי "אל תפריעו לנו".

על מה המחלוקת?

נושא המחלוקת בין אלבר וקבוצת אלעזרא שמחזיקה הינו עסקת בעלי עניין בתוך הקבוצה, במסגרתה אמורה אלבר לרכוש, הנמצאת בבעלותו המלאה של אלעזרא, 38% מהון המניות של הכשרה אחזקות ביטוח בתמורה ל-39 מיליון שקל. המניות האמורות יירכשו מאלעזרא החזקות, והכסף בגינן ישמש לתשלום לבעלי האג"ח של הכשרה אחזקות ביטוח. מאז פרסום הכוונה לקיום עסקה זו הביעו בעלי האג"ח של אלבר התנגדות חריפה לעסקה בטענה כי אינם מוכנים לפגוע ביציבות אלבר במטרה לסייע לחברה אחות שלה. לאלבר 6 סדרות של איגרות חוב בהיקף כספי כולל של למעלה מ-650 מיליון שקל.

קודם לאסיפת בעלי האג"ח, השלישית בנושא, המשיכה אלבר יחד עם בעלי השליטה בה מקבוצת אלעזרא לנסות ולרצות את בעלי האג"ח של חברת הליסינג כך שיסכימו לקיום העסקה. את זאת ניסו כאמור אלבר ואלי אלעזרא להשיג באמצעות מתן ביטחונות נוספים לבעלי האג"ח כמו גם עמידה בהתניות מצידם. במסגרת זו התחייב אלעזרא לשורת תנאים שדרשו המוסדיים בתמורה להסכמה לקיום העסקה במסגרתם אלבר בפני בעלי האג"ח כי לא תחלק דיבידנדים עד סוף נובמבר 2009 ולא תרשום כל שעבוד על מניות הכשרה ביטוח שיועברו לרשותה. זאת על מנת שתוכל לממשן בכל מועד שהוא.

בשנת 2001 רכש אלעזרא, שהחל את דרכו העסקית כיזם נדל"ן באזור אשקלון, את חברת הנדל"ן אפרידר. לתודעה העסקית בישראל הוא פרץ בשנת 2002, כשרכש מדיסקונט השקעות את אלבר. בתחילת 2006 רכש ממשפחת נמרודי את השליטה בהכשרה החזקות ביטוח, והפך לבעל השליטה בהכשרה ביטוח. הזרוע האיתנה של אלעזרא נכון להיום היא חברת הנדל"ן אפרידר, כשאלבר וגם הכשרה ביטוח נמצאות, בדומה למתחרותיהן, בתקופה קשה על רקע המשבר בכלכלה.

הכשרה ביטוח זקוקה למזומנים

זו לא עסקת בעלי העניין הראשונה של קבוצת אלעזרא בחודשים האחרונים על מנת לסייע להכשרה ביטוח. במסגרת דו"חות הכשרה לרבעון השלישי התגלה כי לצורך כיסוי הגירעון, הכשרה קיבלה מהחברה האחות אפרידר, שגם היא בשליטת אלעזרא, תקבולים על חשבון מניות בגין העברת מגרש בטיילת באשקלון בשווי 30 מיליון שקל וזאת במטרה לעמוד בכללי ההון העצמי המינימלי הנדרש על פי תקנות האוצר.

התשלום עבור המקרקעין ייעשה ברובו (27 מיליון שקל) באמצעות מניות הכשרה, והיתרה במזומן (3 מיליון שקל בגין שיעבוד על הנכס), כשהנכס ישמש את חברת הביטוח להגדלת ההון. גם בעסקה זו נתקל אלעזרא בקשיים כשחלק מבעלי המניות בהכשרה הגישו צו מניעה כנגד קיום העסקה.

באם לא תתקיים העסקה תיאלץ הכשרה החזקות ביטוח למצוא פיתרון כספי מיידי אחר. בהקשר זה נציין כי לאחרונה הייתה הכשרה במגעים למכירת תיק ביטוח החיים שלה לקבוצת הראל. מגעים אלו לא הבשילו לכדי הסכם.

מקבוצת אלעזרא נמסר: "נשקול את צעדינו בהתאם".