מגמה מעורבת בנעילת יום המסחר באסיה: הניקיי עלה ב-1.6% בעוד שההנג-סנג ירד ב- 3.3%

[לשווקים בעולם] הגירעון המסחרי של יפן התרחב ב-230% ל-2.48 מיליארד דולר בנובמבר ; טויוטה פרסמה תחזית להפסד תפעולי של 1.7 מיליארד דולר ברווח בשנה הפיסקלית שתסתיים ב-31 למארס

המדדים המובילים באסיה סיימו את יום המסחר במגמה מעורבת, כאשר הונג קונג איבדה יותר מ-3% בעוד שטוקיו סיימה בעליות בהובלת יצרניות הרכב. הניקיי עלה ב-1.6% על אף התרחבות הגירעון המסחרי של יפן ב-230% במהלך חודש נובמבר. הירידה המשמעותית בביקושים למוצרים יפניים מיוחסת, בחלקה, להתחזקותו של הין ביחס לדולר.

מגזר הייצוא היווה מנוע הצמיחה המרכזי של המשק היפני בשנים האחרונות והקיפאון הניכר במגזר גובה מחיר מהמשק כולו, שנקלע למיתון לראשונה מאז 2001. מרחב הפעולה העומד לרשות קובעי המדיניות ביפן הינו מצומצם ביותר. הריבית ביפן כבר הורדה לרמה של 0.1% וחבילת תמריצים כלכלית עשויה שלא להועיל, וזאת לנוכח נטייתו הידועה לשמצה של הצרכן היפני לחסוך ולא להוציא.

"אנו צפויים לשמוע בתקופה הקרובה ספקולציות הולכות וגוברות על התערבות בשוק המטבע וזאת כדי לבלום את התיסוף בין הפוגע בפעילות הייצוא ובכושר התחרות של היצואנים היפניים בשוקי העולם.", אומרים במחלקת המחקר של TRIFX.

"מאז שהכלכלה הגלובלית כמעט ונעצבר מאז אמצע ספטמבר, יש ירידה משמעותית בביקושים למוצרים יפניים", אמר ריצ'רד ג'ראם, כלכלן בכיר במקיורי סקיורטיז בטוקיו.

מניית טויוטה ריכזה עניין לאחר שפרסמה תחזית להפסד תפעולי של 1.7 מיליארד דולר בשנה הפיסקלית שתסתיים במארס.

נזכיר כי בשבוע שעבר (ו') הוריד הבנק המרכזי ביפן (BOJ), בעקבות הפדרל ריזרב, את הריבית במשק בפעם השנייה תוך חודשיים, ל-0.1% מ-0.3%. בנוסף, החליטו חברי הועדה המוניטרית של ה-BOJ) להוריד את יעד הריבית להלוואות מיידיות (overnight lending rate) מ-0.3% ל-0.1%, ברוב של 7 מול מתנגד אחד.

שבוע המסחר המקוצר צפוי להתאפיין בתנודתיות מוגברת בשל נפחי המסחר המצומצמים. "אני עדיין חושבת שההנג-סנג יגיע ל-16 אלף נקודות לפני סוף השנה", אמרה קוניטה הנג, מנהלת חטיבת ההשקעות בדלתה אסיה פייננשל.

שנחאי סיימה בירידות בשל צפי להאטה בקצב גידול הרווחים של התאגידים הגדולים, וזאת על אף שורת צעדים פיסקליים לעידוד הכלכלה אותם מתכוון הממשל הסיני ליישם כבר בינואר הקרוב.

מדד ניקיי 225 עלה ב-1.57% ל-8,723 נקודות ; מדד הנג-סנג איבד 3.3% ל-14,622 נקודות ; מדד שנחאי המשולב ירד ב-1.52% ל-1,987 נקודות ; מדד S&P/ASX 200 נחלש ב-1.61% ל-3,557 נקודות ; מדד סנסקס 30 נסחר בירידות לפני הנעילה

בזירת המטבעות, הדולר מטפס ב-0.72% ל-89.75 ין. הין טיפס בכ-25% מאז תחילת השנה.

בזירת המאקרו

הגירעון המסחרי של יפן התרחב ל-223.4 מיליארד ין (2.48 מיליארד דולר) בחודש נובמבר, בהשוואה ל-67.7 מיליארד ין באוקטובר. היקף היצוא הצטמצם ב-26.7% בעוד שהיקף היבוא ירד ב-14.4%. הביקוש לטובין ושירותים יפניים הצטמצם בכשליש בחודש נובמבר ל-933.9 מיליארד ין (10.4 מיליארד דולר).

החשבון השוטף של ניו זילנד נקלע לגירעון של 5.994 מיליון ניו זילנדי ברבעון השלישי של השנה, ובכך רשם את הירידה הגדולה ביותר מאז 1965. ההשפעות של מחירי השיא של הנפט והפיחות בערך המטבע המקומי הזינקו את עלויות הייבוא ב-24% לעומת אשתקד. מאידך, הצפי להתמעטות הביקושים העולמיים הכבידה על הביקוש לסחורות הייצוא של המדינה אמור להביא להתרחבות נוספת של הגירעון בחודשים הבאים. מדד אמון הצרכנים של Westpac ירד ברבעון הרביעי מ-104.8 ל-101.3.

מניות בכותרות

טויוטה פרסמה תחזית להפסד של 150 מיליארד ין (1.7 מיליארד דולר) ברווח התפעולי לשנה הפיסקלית שתסתיים ב-31 למארס.

יצרניות הרכב הונדה וניסן ריכזו עניין לאחר שהממשל האמריקני התחייב להלוות 13.4 מיליארד דולר לתעשיית הרכב האמריקנית, כשלסכום זה צפויים להתווסף 4 מיליארד דולר במהלך חודש פברואר.

מניית טאטה מוטורס ריכזו עניין במומבאי לאחר שהפייננשל טיימס דיווח כי בכוונתה של ענקית הרכב ההודית להזרים עשרות מילוני דולר לחטיבות יגואר ולנד רובר שנרכשו לא מזמן, וזאת כדי למנוע משבר מיידי בתזרים המזומנים.

בסידני, ריו טינטו ריכזה עניין בשל דיווחים כי בכוונתה להקפיא למשך שלושה חודשים את ייצור הפלדה במפעל היסמלט שבמערב אוסטרליה.