הציפיות של המשקיעים בת"א להורדת הריבית גברו על המבצע הצבאי: המעו"ף הוסיף 0.9% והנדל"ן 2%; כור זינקה 14.2%

גלובס tv בכירים בג'יהאד האיסלמי ובתנועת חמאס הפסקת אש חדשה ; מניית בנק לאומי הוסיפה לערכה 1.4% ומניית בנק מזרחי בלטה בירידה של 2.6% ; אזורים זינקה ב-9% ; כי"ל סיימה בעלייה של 3.2%

המשקיעים בבורסה בתל-אביב המשיכו גם היום (ב') להתעלם מהנעשה ברצועת עזה והגיבו למתרחש בחו"ל, שם נפתח שבוע המסחר בעליות שערים קלות.

בארצות-הברית נפתח שבוע המסחר האחרון של השנה במגמה מעורבת, ועל רקע עלייה חדה במחיר הנפט הגולמי. זאת, ככל הנראה כתוצאה מהמתיחות הגוברת במזרח-התיכון, עם כניסתו של מבצע "עופרת יצוקה" ליומו השלישי.

"המתיחות באזור והיחלשותו של הדולר סייעו להתאוששותו של הזהב השחור, אשר רשם עליות זה היום השני ברציפות. ספקולציות כי אספקה מהמזרח-התיכון עשויה להשתבש כתוצאה מהחרפת העימות ברצועת עזה, הובילו לכניסה מחודשת של ספקולנטים לפוזיציות קנייה על הזהב השחור. סוחרים ציינו כי המחזורים היחסית נמוכים לקראת סוף השנה עשויים להוביל לתנועות חריגות במסחר", כך אמר היום לירן קפלוטו, אנליסט בכיר בפינוטק.

באירופה התנהל היום המסחר בעליות שערים, כאשר הפוטסי עלה ב-1.5%, והדאקס רשם עלייה של 1.9% בשערו. גם באסיה נרשמו היום עליות שערים, זאת למרות מגמה מעורבת בתחילת המסחר, שננעל בסופו של דבר בעליות בהובלת מניות האנרגיה.

כלכלני הבנק השוויצרי, UBS, פרסמו היום סקירה מעודכנת על השווקים המתעוררים, וישראל ביניהם. בסקירתם הכלכלנים מעלים את השאלה "כמה מודאגים אנו צריכים להיות", בהקשר של מצב הכלכלות העולמיות. "המצב אכן קשה. לקראת סוף השנה, ישנם מספיק דיווחים ממדינות מתעוררות שיסייעו לנו לסכם ולומר שהתמונה אכן עגומה בחודשים האחרונים. אנו צופים המשך הידרדרות בביקושים בשווקים המתעוררים בשני הרבעונים הקרובים, שילווה בירידה בצמיחה", כך נכתב בסקירה.

אצלנו בזירה המקומית, הבורסה המשיכה להגיב באיפוק למתרחש בדרום הארץ. עוד ברקע למסחר היום, עמדה החלטת הריבית של בנק ישראל. אנליסטים בשוק ההון מעריכים, כי הבנק יוריד את הריבית ב-0.5%-0.75%, וישנם אף הערכות שהריבית תרד בשיעור חד במיוחד של 1%.

בהמשך לעליות בשוק המניות, גם בשוק איגרות-החוב נרשמו עליות שערים, ומדד התל-בונד 60 עלה ב-1.1%. בגזרת איגרות-החוב הממשלתיות נרשמה מגמה מעורבת. השחרים הארוכים ירדו היום בשיעור מתון, ואילו הגלילים נסחרו במגמה מעורבת, עם נטייה לעליות שערים קלות.

בזירת המט"ח, ניכרה היום השפעת הלחימה בעזה. הדולר רשם נפילה של 0.65% בשערו אל מול השקל, ושערו היציג נקבע ב-3.84 שקלים. לעומת זאת, האירו התחזק ב-1.5% ונקבע על 5.5 שקל.

בתום יום המסחר עלה מדד המעו"ף ב-0.9%, ומדד תל-אביב 100 התחזק ב-1%. מבין המדדים, בלט מדד הנדל"ן בעליות שעלה בשיעור של 2.1%. מחזור המסחר היה בינוני והסתכם ב-1.2 מיליארד שקל.

החברות כי"ל , דלק קידוחים ואבנר דיווחו היום כי הזרמת הגז הטבעי למפעלי כי"ל בים המלח צפויה להתחיל ברבעון השני של 2009, לאחר מספר עיכובים ודחיות. החיסכון הצפוי בהוצאות הינו זניח ביחס להיקף הפעילות הכולל של כי"ל, אולם ביחד עם עליות במניות הדשנים בחו"ל סיימה החברה את המסחר בעלייה של 3.2%. מניות דלק קידוחים ואבנר סיימו את היום בעלייה של 2.9% ו-0.8% בהתאמה.

מניות הבנקים לא נגררו היום אחר המגמה הכללית של הבורסה, וסיימו את המסחר במגמה מעורבת. מניית בנק לאומי הוסיפה לערכה 1.4%, אולם מניות שאר הבנקים סיימו את היום בירידות. מניית בנק מזרחי בלטה בירידות, ואיבדה 2.6%.

המגמה המעורבת הייתה גם מנת-חלקן של חברות הביטוח. חברת כלל ביטוח סיימה את היום בצד הירוק ועלתה בשיעור של 3.5%. מנגד, חברות הפניקס וביטוח ישיר סיימו את היום בצד האדום, ומניותיהן ירדו בשיעור של 3% ו-9.8% בהתאמה.

מניות הנדל"ן, שספגו ירידה חדה בשוויין בשבוע האחרון, רשמו עליות שערים חדות. בין המניות ניתן לציין את חברת אזורים , שזינקה ב-9% לאחר ירידה של עשרות אחוזים מתחילת החודש. נזכיר כי מניית אזורים צפויה לצאת ממדדי ת"א 100 והנדל"ן 15, בסוף החודש.

עוד בלטו בעליות בנדל"ן, מניות אפריקה מגורים וגב-ים שעלו בשיעור של 6.5% ו-5.6% בהתאמה. מנגד, מניית אלרוב לא מצליחה להתאושש מהירידות שפקדו אותה, ורשמה ירידות שערים גם היום, בהיקף של חצי אחוז.

במדד התל-טק נרשמו עליות שערים. בלופניקס דיווחה על חוזה בהיקף של 2.3 מיליון דולר עם בנק סקנדינבי, שצפוי להתבצע ברבעון הראשון של 2009. מניית בלופניקס, שברביעי הקרוב צפויה לצאת ממדד ת"א 100, הגיבה בעלייה של 9.1%.

עוד במדד התל-טק, אלווריון דיווחה על שיתוף פעולה עסקי עם חברה סינית, ומנייתה הגיבה בירידה של 1.1%.

בעליות בלטה היום מניית כור , מקבוצת אי.די.בי. המניה זינקה ב-14.2%, במחזור מסחר גדול מהרגיל, שהסתכם ב-33.2 מיליון שקל.

נמשך הראלי במניית סקופ . החברה, העוסקת בשיווק וסחר במתכות, זינקה היום ב-19.8%. עלייה זו מצטרפת לזינוק של 24.7% שרשמה החברה בשני ימי המסחר הקודמים. מניית החברה, שתצא בעוד יומיים ממדד ת"א 100, עלתה בסך-הכול ב-44.7% מיום חמישי האחרון.

[לאתר המעו"ף]