הדור החמישי של סובארו B4, פיג'ו 408 וטויוטה אוונסיס: מכוניות המנהלים החדשות של 2009

סוזוקי תציג את הקיזאשי החדשה ; במאי 2009 תשיק יונדאי את הדור החדש של הסונטה ; סיאט תציק את האקסאו וסקודה תציג מתיחת פנים לסופרב ; המשפחתיות החדשות של 2009

רוב הנהגים במכוניות משפחתיות קטנות מקבוצה 2 מתבוננים בקנאה במכוניות המשפחתיות הגדולות שבעיקר בשל הסטטוס שלהן נקראות בארץ גם "רכב מנהלים". המשפחתיות הגדולות, יקרות יותר, מעט גדולות יותר ובעלות מנועים חזקים יותר. להלן, החידושים הצפויים ב-2009 בתחום זה.

סובארו B4 2009

ביוני 2009 תחגוג סדרת ה"לגאסי" (B4 אצלנו) יובל 20 שנה. לרגל האירוע מתכוונת סובארו להשיק את הדור החדש והחמישי במספר של המכונית. המושג "חדש" הוא אולי הגזמה. המכונית ניצבת על פלטפורמה משודרגת של המכונית הנוכחית ותמונות ריגול מוקדמות ביפן מראות קווי מתאר דומים, אם כי מלוטשים וספורטיביים יותר משל הדגם הנוכחי.

סובארו לגאסי B4

עיצוב החרטום, כך מגלים המרגלים, יהיה דומה מאד לזה של הסובארו "EXIGA" החדשה (ע"ע). החידוש העיקרי יהיה מתחת למכסה המנוע שם ניתן יהיה למצוא מנוע 2 ליטר ו-2.5 ליטר חדשים, נקיים וחסכוניים יותר. מנוע ה-3 ליטר הצמא ירד ככל הנראה מהבמה. עוד חידוש חזוי, אם כי עדיין לא מאומת, הוא נטישת התיבה האוטומטית המסורתית לטובת תיבה רציפה (CVT) מתוחכמת מפיתוח משותף של טויוטה וסובארו, שתהיה דומה לזו של האוונסיס החדשה (ע"ע). הגרסה האירופאית החדשה של ה-B4 תושק כנראה בתערוכת פרנקפורט ברבעון האחרון של 2009 ולאור חשיבות השוק המקומי היא עשויה להספיק להגיע גם אלינו. (תמונת אילוסטרציה)

טויוטה אוונסיס

הטויוטה אוונסיס החדשה היא הדור השלישי של המכונית, שתוכננה באירופה עבור הקהל האירופאי ואף מיוצרות במפעלי טויוטה באירופה (בריטניה, ליתר דיוק). המכונית החדשה מבצעת תפנית חדה מהעיצוב הניאו-קלאסי המפוהק של קודמתה ומאמצת קו עיצוב הרבה יותר ספורטיבי ואגרסיבי. יש לה מכסה מנוע נמוך יותר, עמוד גג אחורי נטוי בזווית חדה יותר ויציבה אתלטית יותר. בסיס הגלגלים נותר על 2.7 מ', כמו במכונית היוצאת, אולם המכונית החדשה ארוכה יותר וגבוהה יותר לטובת תחושת מרחב משופרת בתא הנוסעים.


באגף ההנעה שמה טויוטה את הדגש בעיקר על חיסכון בדלק ועל פליטת CO2 מופחתת. המנוע שמעניין אותנו הוא 2 ליטר בנזין, שהספקו עומד על 150 כ"ס (שיפור מינורי של 3%) אולם הוא אמור להיות זריז וחסכוני יותר משמעותית בזכות המעבר לתיבה אוטומטית רציפה (CVT). טויוטה טוענת, שהאוטומט הרציף החדש מספק העברה חלקה מאד במהירויות נמוכות אולם כאשר לוחצים עליו הוא מתנהג כמו תיבה אוטומטית מקובלת בת 7 מהירויות ומנטרל את "היללה" הטיפוסית של תיבות הילוכים כאלה תחת האצה מלאה. האוונסיס, אגב, מוצעת גם עם שידוך מעניין וראשון מסוגו בטויוטה בין מנוע טורבו-דיזל בנפח 2.2 ליטר, שמייצר 150 כ"ס, ל בין תיבת הילוכים אוטומטית בת 6 מהירויות.

פיג'ו 408

לקראת תערוכת פרנקפורט בסוף 2009 תציג פיג'ו את היורשת של ה-407, שהיא אחת המכוניות הנמכרות ומצליחות ביותר בתולדותיה. מעט מאד ידוע כרגע על המכונית למעט העובדה, שהיא תתבסס על רצפת הסיטרואן C5 החדשה (שטרם עלתה ארצה) ולפיכך תהיה גדולה ומרווחת יותר.

פיז'ו 408

"המרגלים" הצרפתים מדברים על שפת עיצוב חדשה, ספורטיבית ונועזת, בעיקר בחרטום, שרמזים לה נמצאים במכונית התצוגה "RC הייבריד" שהציגה פיג'ו בתערוכת פריס האחרונה (בתמונה).

סוזוקי קיזאשי

ג'נרל מוטורס נפרדה לאחרונה סופית מסוזוקי ומכרה את שארית אחזקותיה בה. אבל לפני שנטשה אותה היא הותירה לה כמה מתנות פרידה וביניהן הזכות לשימוש בפלטפורמת "דלתא" הגדולה והמתוחכמת שלה. סוזוקי מתכוונת לעשות שימוש ראוי במתנה ובשנה הבאה היא תדלג שתי כיתות מעל ה-SX4 ותשגר לשוק את מכונית מנהלים ספורטיבית יוקרתית, שתקרא תגר על כמה מהמתחרות היותר רציניות בשוק.

סוזוקי קיזיאשי

דגם התצוגה האחרון של החברה, "קיזאשי 3", מספקים רמזים עבים מאד לגבי עיצוב המכונית. יהיה לה פרופיל ספורטיבי ועגלגל עם זנב נמוך, שמזכיר מאד את האופל "אינסינייה", ותא נוסעים מרווח, שנשען על בסיס גלגלים באורך 2.8 מ'. היא נמתחת לאורך 4.65 מ' ותצויד ככל הנראה בהנעה כפולה-קבועה ספורטיבית עם שליטה ממוחשבת נוסח סובארו. המפרט כולל מנוע 3.6 ליטר V6 ותיבת הילוכים אוטומטית מבית היוצר של GM אם כי כנראה יופיע גם מנוע 2.5 ליטר מתון יותר. המכונית תיחשף כנראה בתערוכת ז'נבה ותנחת אצלנו, אולי, במחצית השנייה של 2009. האם הציבור יהיה בשל למכונית מנהלים של סוזוקי נחיה ונראה.

יונדאי סונטה (I40)

במאי 2009 תשיק יונדאי בקוריאה את הדור החדש של הסונטה, שנושאת כרגע את שם הקוד "YF" אך כנראה תיקרא רשמית "I40". מתמונות ריגול שדלפו עד כה עולה, שהמכונית מאמצת קו עיצוב הרבה יותר נועז ובעל נוכחות מזה של הדור הנוכחי עם השפעה אירופאית בולטת. המכונית ניצבת על פלטפורמה חדשה, שתוכננה מבראשית לשאת בעתיד את מערכת ההנעה ההיברידית החדשה של יונדאי.

יונדאי סונאטה

למעשה החברה הציגה לאחרונה "טיזר" של הפלטפורמה ובתוכה המערכת ההיברידית. עד שתופיע הגרסה הירוקה הזו אפשר לצפות למנועים מקובלים בנפח 2 ליטר, 2.4 ליטר ו-V6 בנפח 3.2 ליטר, כאשר החידושים העיקריים הם דווקא בדיזלים. כאן תקבל המכונית מנועים חדשים וסופר-מתוחכמים בנפח 2.2 ליטר, עם הספקים של עד 184 כ"ס. הדיזלים ישודכו לתיבה אוטומטית חדשה בת 6 מהירויות. החשיפה הרשמית באירופה מתוכננת ככל הנראה לתערוכת פרנקפורט בספטמבר והייצוא צפוי להתחיל במקביל. (בתמונה הדגם הנוכחי)

סיאט "אקסאו"

אי שם לקראת אוקטובר 2009 תנחת בארץ הקודש הגרסה הסולידית והבוגרת ביותר, שהשיק המותג סיאט בשנים האחרונותם. מתחת למרכב השמרני למדי של המכונית מסתתרת שלדת אאודי A4 היוצאת, שמהווה בסיס לגמרי לא רע לפיתוח למרות שנותיה המרובות. סיאט טוענת, ששלדת המכונית חודדה והשחזה בהתאם לאופי החברה ושאיכות הייצור שלה רצינית וכוללת גימור פנימי יוקרתי, חלונות כפולים לטובת בידוד רעשים משודרג ושלל מערכות בטיחותיות מעידן ההיי-טק.

סיאט EXEO

עד כה הוצגה המכונית בתערוכה רק עם מנוע 2 ליטר טורבו 200 כ"ס, אך בשנה הבאה צפויה להצטרף להיצע משפחת מנועים מורחבת ומגוונת. המיצוב והתמחור עדיין לא ברורים אולם הם צפוי להיות קרובים לאלה של הפאסאט.

סקודה סופרב 2009

הסופרב הנוכחית חלפה בשוק הרכב הישראלי כמעט מבלי להתיר בו חותם. את הסופרב החדשה מקווה היבואן להפוך לשחקנית משמעותית יותר, בין השאר באמצעות תמחור פחות שאפתני שיציב דגם התחלתי במחיר נגיש של כ-160 אלף שקל.

רכב סקודה סופרב

המכונית עצמה בגרה, קיבלה חרטום רבוע ויוקרתי יותר ונראית כיום יותר "מיניסטריאלית" מבעבר (ללא קשר לזכייתה במכרז השרים המקומי). הפריט המעניין ביותר בעיצובה הסולידי הוא הזנב החדש, שבנוי משתי יחידות נפרדות. ניתן לפתוח רק חלק אחד בדומה מכסה תא מטען של מכונית סדאן מקובלת, או להרים את כל שתי היחידות כולל החלון כמקשה אחת בנוסח מכוניות האצ'בק. הדלת מכסה על תא מטען עצום בגודלו בנפח של 565 ליטר - 85 ליטר יותר מהמכונית היוצאת. את ההישג מאפשר בסיס גלגלים קצר יותר ב-4 סנטימטרים - 2.76 מ' - אך אורך כולל ארוך יותר של 4.84 מ'. השלדה מבוססת על רכיבים מודולאריים שנלקחו מהפאסאט ומהאוקטביה והמכונית קלה יחסית לממדיה - 1425 קילו בלבד.

מגוון המנועים רחב יהיה הרבה יותר מבעבר. הוא יתחיל כבר ב-1.4 ליטר TSI חסכוני עם 120 כ"ס ויגיע עד 3.6 ליטר V6 עם 260 כ"ס והנעה כפולה. הדגם המרכזי אצלנו יהיה, קרוב לוודאי, 1.8 ליטר TSI עם 160 כ"ס. אנשי המוניות ישמחו לדעת על מנועי דיזל חזקים וחסכוניים, שנמצאים בדרך.