"גלובס" מסכם שנה של טכנולוגיה ומציץ אל השנה שנפתחת: הטרנדים הטכנולוגיים של 2008

שנת 2008 אמנם לא תיזכר כשנה של השקות מרעישות או פריצות דרך טכנולוגיות מהפכניות, אך בלטו בה כמה מגמות שהשפיעו על משתמשי הקצה ; מכשירי ה-GPS הפכו למוצר נגיש וזול יחסית, מסכי המגע הפכו לחלק אינטגרלי מהטלפונים הסלולריים ומחשבי הנטבוק הקטנים תפסו לעצמם מקום של כבוד

שנת 2008 הייתה שנה מלאה מוצרים טכנולוגיים שהקיפו אותנו מכל עבר, כאשר חברות האלקטרוניקה הבידורית למדו שגאדג'טים משוכללים הם אולי דבר שמושך את הלקוחות, אבל אם המוצרים שלהן לא יגיעו עם ממשק נוח וידידותי כמו זה של ה-iPhone, השוק לא בהכרח יקנה אותם.

לצד מוצרים, התחזקו מגמות טכנולוגיות צרכניות, כמו האינטרנט הסלולרי שתפס יותר ויותר תאוצה, עד שמפעילות הסלולר החלו להציע חבילות גלישה ללא הגבלה, שהפכו אותן לאטרקטיביות לשימוש בבית.

תחום המשחקים לא קפא על השמרים, והושפע מעולם המשחקים המוזיקליים כמו Guitar Hero ו-Rock Band, שתפסו תאוצה בעיקר ב-2008 והביאו קהל משתמשים רחב, שעד היום לא חשב לשחק עם קונסולה. מלבד זה, השנה שחלפה הייתה מלאה משחקים מוצלחים, שבעיקר היוו כותרי המשך למשחקים ישנים, למשל, GTA 4 או Call Of Duty.

וגם אפל המשיכה עם ההכרזות שלה כאשר השיקה בעולם את הטלפון שלה מהדור השלישי, אך ישראל נשארה (כמובן) מחוץ לתמונה. זה לא שאפל מתעלמת לחלוטין מהמזרח התיכון, אך נראה שהיא מעדיפה את המדינות השכנות לנו.

בשורות הבאות, אנו מסכמים את 2008 לפי קטגוריות שונות ובודקים מה תביא לנו איתה 2009.

GPS - מכשיר ב-1,000 שקל ותלת-ממד

היצרנים החדשים דחפו את המחירים בשוק למטה

מכשירי ה-GPS המאפשרים לנו לנווט לכל מקום בקלות, הפכו השנה למוצר המוני, כאשר מחירם ירד מתחת ל-1,000 שקל. בתעשייה מעריכים שבישראל נמכרים כ-100 אלף מכשירים בחודש והשחקנים שמצטרפים לשוק רק מתרבים. ב-2008 נכנסו לישראל מספר שחקנים חדשים, ביניהם: QUE ו-VEGA. היצרנים החדשים ניסו לערער את שליטתה של חברת MIO בשוק הישראלי, שעדיין נחשבת השחקן המרכזי כאן, בזכות עבודת שיווק ארוכה של מספר שנים בארץ.

הורדת המחירים התרחשה בעיקר בזכות היצרנים החדשים, שדחפו את השוק כלפי מטה. אולם, למרבה הפלא, איכות המוצרים במקרה הזה לא נפגמה וגם מכשיר GPS שמגרד את ה-1,000 שקל מלמטה מצליח לספק תוצאות טובות. חידוש אחר שראינו ב-2008 בתחום הניווט הוא התלת-ממד. חברת Nav N Go הוציאה את תוכנת iGO8 המאפשרת לראות את מדינת ישראל בצורה אמיתית יותר על-גבי מכשיר הניווט.

*מה ב-2009? רוב חברות ה-GPS מתכננות להשיק כאן את שירות ה-TMC שיאפשר לנו לקבל דיווחים על עומסי תנועה על-גבי מכשיר הניווט בזמן אמת, והכי חשוב, לפני שנתקענו בפקק.

נגני סרטים - הבלו-ריי ניצח

כותרי הסרטים יבואו בעקבות חדירת הנגנים

קרבות פורמטים היו תמיד חלק מתעשיית האלקטרוניקה הבידורית. זה התחיל עם קלטות הווידיאו, כאשר ה-VHS מבית JVC גבר על פורמט הבטאמקס (BETA) של סוני, והמשיך עם הלייזר דיסק נגד ה-DVD. בשנה האחרונה התחולל קרב בין מחנה ה-HD DVD, שכלל חברות כמו מיקרוסופט, אינטל וטושיבה, לבין מחנה הבלו-ריי אותו הנהיגו סוני, פיליפס ופנסוניק.

מה ההבדל? HD הם ראשי תיבות של High Definition - שידור גבוה יותר מהשידור הרגיל של הטלוויזיה כיום. התמונה ב-HD חדה יותר, היא מספקת צבעים מדויקים ונקיים יותר וכמות הפיקסלים גדולה יותר. מקור השם בלו-ריי מגיע מהלייזר הכחול שמשמש בקריאה וכתיבה בדיסקים מהסוג הזה. בגלל אורך הגל הקצר שלו, אפשר לאחסן עליו יותר מידע מ-DVD. הבלו-ריי משמש כמדיה לתכנים ב-HD.

אף שאין לו שום יתרון טכנולוגי מול ה-HD DVD, בקרב הזה ניצח פורמט הבלו-ריי. זאת משום שחלק מהחברות שתמכו ב-HD-DVD החליטו לעבור לבלו-ריי ורוב אולפני הסרטים העדיפו את הטכנולוגיה הזו.

ניצחון הבלו-ריי, שהתרחש בתחילת השנה, גרם לירידת מחירים דרסטית במחירי נגני הבלו-ריי. אם בשנה שעברה מחירו של נגן בפורמט הזה הגיע ל-10,000 שקל, היום המחירים מגרדים את ה-3,000 שקל מלמטה. המחיר הזה עדיין לא הופך אותם לנגישים לכל, אולם המחירים צפויים לרדת משמעותית גם בשנה הבאה.

אם נגני הבלו-ריי יתחילו לעשות את החדירה המשמעותית שלהם בשנה הבאה, גם כותרי הסרטים צפויים לחדירה כזו במקביל. בחודשים האחרונים ראינו כותרים רבים יותר של סרטים מגיעים לספריות הווידיאו, כאשר חברות הפצה נוספות החלו לייבא לארץ סרטים בפורמט הזה. למשל, הד ארצי שהחלה להפיץ סרטים בבלו-ריי בתרגום לעברית, כמו באטמן - האביר האפל.

* מה ב-2009? מחירי הנגנים יירדו עוד יותר וקטלוגי הסרטים בספריות ובחנויות יגדלו.

טלוויזיה - שידורי HD

ניצנים ראשונים של רלבנטיות

בדומה לבלו-ריי, גם שידורי ה-HD החלו להראות ניצנים ראשונים של רלבנטיות לשוק הישראלי ב-2008. חברות הכבלים והלוויין החלו להציע ללקוחותיהן ממירי HD ולשדר כאן ערוצים במתכונת הזו. לאחרונה HOT אפילו הרחיבה את מגוון התכנים המצומצם שלה עם ערוץ MTV וערוץ האופנה, בנוסף ל-5 הערוצים הקיימים ולשידורי ה-VOD HD. ב-yes מדובר ב-5 ערוצים, הכוללים ערוץ סדרות, קולנוע וספורט.

מספר המנויים לשירותי ה-HD בארץ עדיין נמוך. ב-yes רשומים לשירות כ-10,000 מנויים, וההערכות הן שב-HOT המספרים נמוכים בהרבה. הסיבה למספר המנויים הנמוך בשתי החברות, היא כמובן כמות התוכן המזערית שהן מציעות.

* מה ב-2009? ברשת מצלמים הפקת מקור בשם בה"ד 1 שמצטלמת בפורמט הזה ו-HOT מתכננת לשדר סדרת דרמה ישראלית בשם "תמרות עשן". yes מתכננת להתחיל למכור את הממיר המקליט yes MAX HD שיפטור את הלקוחות מלהחזיק שני ממירים בבית לצורך הקלטה וצפייה בשידורי HD וטלוויזיה רגילה. ככל הנראה, גם חברת HOT תציע ממיר דומה.

סלולר - טלפוני מגע

יכולות מתקדמות ומצלמות 5 מגה-פיקסל

כבר ב-2007 יכולנו לראות איך טלפוני המגע משתלטים על ענף הסלולר. אפל הייתה הראשונה למנף את התחום עם ה-iPhone מהדור הראשון בתחילת השנה שעברה, אולם ב-2008, לכל יצרניות הטלפוניה הגדולות כבר היה מכשיר מסך מגע עם יכולות מתקדמות, אפילו יותר מאלו שמציע ה-iPhone דור 3.

בין המכשירים הבולטים של 2008, אפשר לציין את ה-Touch Diamond של HTC שהציע חוויית משתמש קרובה מאוד ל-iPhone, עם ממשק מגע מדליק במיוחד. המכשיר גם כלל GPS ומצלמת 3 מגה פיקסל - יכולות גבוהות יותר מאלו שיש בטלפון של אפל. דגמי מגע אחרים שכיכבו בישראל הם ה-Touch Wiz של סמסונג וה-Viewty של LG, שהציעו מצלמות באיכות של 5 מגה פיקסל.

טלפון אחר שהגיע גם הוא עם מסך מגע, אבל כיכב בכותרות דווקא מסיבה אחרת, הוא ה-G1 של HTC או בשמו המוכר יותר: הגוגל פון. המכשיר מגיע עם מערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל, שעתידה להגיע בשנה הבאה ליצרניות נוספות, כאשר ייחודה הוא החיבור הטבעי שלה לאינטרנט ולתוכנות של גוגל.

* מה ב-2009? נוקיה צפויה להיכנס לראשונה לשוק הישראלי עם טלפונים בעלי מסך מגע. הדגם הראשון שצפוי לצאת כאן הוא ה-5800 Xpress Music, המתאים לקהל הצעיר. דגם אחר שצפוי לצאת בעולם באמצע 2009 הוא N97, ששייך גם הוא לנוקיה. המכשיר מציע ממשק מגע, מקלדת נשלפת מלאה, 32 ג'יגה זיכרון ומצלמת 5 מגה פיקסל.

מחשבים ניידים - שנת הנטבוק

כמעט כל היצרניות מייצרות לפחות דגם אחד

המילה האחרונה בתחום הלפטופים היא הנטבוק - ניידים קטנים עם מחיר נמוך של 2,000-3,000 שקל. מחשבים אלו בולטים לעין בזכות הגודל שלהם, המציע מסך הקטן מ-10 אינץ' ומשקל שעובר רק במקצת את הקילו.

היתרון של הנטבוק הוא כמובן הגודל והמשקל, שמאפשרים לסחוב אותו בקלות במשך היום, אולם בניגוד ללפטופ, המקלדת יחסית קטנה והביצועים לא תמיד מספקים. הפרט שהכי חשוב לדעת לגבי נטבוק, הוא שלא מדובר במחשב נייד רגיל אלא במחשב נייד משני.

הסיבה לכך היא שהוא טוב רק לביצוע מוגבל של משימות ולא תחליף למחשב נייד מלא.

הנטבוקים הצליחו לסחוף את השוק הישראלי וגם את העולם, וכמעט כל יצרניות המחשבים מייצרות דגם אחד אם לא יותר העונה לקטגוריה הזו. המחירים השפויים שלהם, הפכו אותם לחביבי הסטודנטים וגם לאנשי העסקים שנמאס להם לסחוב את המחשב המשוכלל בתיק בטיסות ארוכות.

* מה ב-2009? תערוכת האלקטרוניקה הבידורית CES שתתקיים בסופשבוע הבא בלאס וגאס צפויה להיות עמוסה בנטבוקים חדשים. הציפיות כרגע הם למחשבים עם מעבדים חזקים יותר וצריכת חשמל יותר נמוכה, שיצליחו לפתור את הבעיות שהמחשבים מהדור הזה סובלים מהם.

טלוויזיות שטוחות - יותר גדולות

המחירים ירדו והמסכים גדלו

שלוש מגמות אפיינו את 2008: הראשונה היא ירידת המחירים, השנייה היא המעבר למסכים גדולים, והשלישית היא העדפה של מסכי LCD על פלזמה. לדברי צביקה שמעוני, מנכ"ל ישפאר (יבואנית סוני), ב-2008 נמכרו בישראל כ-600 אלף מסכים, מתוכם 85% מסכים דקים. מבין המסכים הדקים, כ-85% הם LCD ו-15% פלזמה.

המיתון טרם פגע במכירות הענף: "התחום נמצא בגידול ממושך, כאשר השיא נרשם בדצמבר", אומר יובל גל, מנכ"ל רשת BIG BOX.

אם ב-2007 חלקנו צפה במסכים בגודל 37 ו-42 אינץ', עכשיו הישראלים מעדיפים 50 אינץ'. ביורוקום תקשורת דיגיטלית, נציגת פנסוניק, מציינים כי ב-2008 מכרה החברה כ-15 אלף מסכים של 50 אינץ', גידול של כ-400% בהשוואה ל-2007. הסיבה היא ירידת המחירים (ב-2007 נמכרו מסכי 50 אינץ' ב-22 אלף שקל וב-2008 ב-12 אלף שקל).

גם בביג בוקס חשים במעבר למסכים גדולים של 42 ומעלה: "באותם מסכים גדולים הלקוחות שמים דגש על מסכי FULL HD", אומר גל.

* מה ב-2009? "אני צופה שיגדל נתח שוק מסכי ה-LCD ותהיה עלייה בחדירה של מסכי Full HD בכ-30%", אומר צביקה שמעוני, מנכ"ל ישפאר יבואנית סוני. סוני אף תציע טלוויזיה אלחוטית ראשונה המגיעה עם קופסה אלחוטית, שאליה ניתן לחבר כל מקור וידאו ולחסוך בחוטים בסלון. פנסוניק מצדה תשווק בארץ לקראת סוף השנה מסך בגודל 150 אינץ'.