איזו עזרה צריכים תושבי שדרות מהבנקים?

בעקבות עמיתו האמריקני אשר הוריד את הריבית לאפס, הוריד גם סטנלי פישר, נגיד בנק ישראל, את הריבית ל-1.75% והודיע כי מבחינתו הגבול התחתון של הריבית הוא אפס; אלא שהבנקים בישראל, שאיתנותם מובטחת אינם מעוניינים להלוות את כספם בעת שכזאת, ואינם מעבירים לציבור את הפחתות הריבית של בנק ישראל. על רקע זה בא פישר בשבוע שעבר לאסיפה של איגוד הבנקים כדי "לבקש" מהם "שיעבירו לצרכנים" את הנחת הריבית שנתן להם.

איך כל זה קשור לבבר משדרות (בן זוגה המטאפורי של "מסעודה משדרות")? שדרות, נתיבות וסביבותיהם הם היום החזית. הבנקים מתגייסים לעזרת החזית ומודיעים במודעות על פני עמוד שלם כי יעמידו הלוואת התארגנות ללקוחות תושבי שדרות ויישובי עוטף עזה בהיקף של עד 10,000 ש"ח ובהחזר של 18 תשלומים, לכל מטרה, ללא ריבית וללא עמלות. צריך כמובן לברך על כל מי שמציע סיוע לתושבי הדרום, אבל בכל זאת, מתוך הכרת הנושא מבפנים מעיסוק יומיומי בו, אני מבקש לשאול שתי שאלות: ראשית - הבנקים ויתרו על ריבית ועמלות, אבל לא על ערבים ובטוחות. את מי יביא בבר כערבים? את אחיו ושכנו, שגם הם באותו מצב כמוהו? ואילו נכסים יוכלו תושבי הדרום להעמיד כבטוחות? אוטו, קרן פנסיה, חשבון חסכון, פיצויי הפיטורין בקרן הפיצויים. מי ירצה למשכן את אלו? שנית - הסכום של הלוואת ההתארגנות יכול לממן בקושי קניית מזון ממוצעת למשפחה ממוצעת בדרום למשך עשרה שבועות בלבד. האם באמת יש בו כדי לסייע?

אני מעריך שמעט מאד אנשים בדרום יהיו זכאים להלוואת ההתארגנות הזו, ומעט עוד יותר יבחרו לקחת אותה. גם איני מתרשם מהטבת ה"ללא ריבית": הבנקים בסך הכל נותנים "בחינם" רק את הכסף שקבלו בחינם מבנק ישראל. הם נותנים רק לחלק מהציבור (תושבי הדרום, שאין ספק שמגיע להם) בעוד שהנגיד ביקש מהם לתת לכלל הציבור בישראל, והם נותנים את הכסף באופן שקשה ולא כדאי לקחת אותו, אבל הם מפרסמים זאת בקול תרועה, ומקווים שזה ישביע את דרישתו של פישר להעביר את הנחת הריבית לציבור.

אז איך אפשר לעזור באמת לתושבי הדרום, חזק ומהר? התשובה היא פשוטה: אם הבנקים רוצים לתת, שיתנו מהר ובקלות. עליהם להודיע שהם מגדילים באופן חד צדדי, לכל תושבי הדרום, את מסגרת משיכת היתר המאושרת שלהם ב-10,000 ש"ח (ואם אפשר ב-20 אלף ש"ח - עוד יותר טוב). הלקוח לא צריך לבוא לסניף, לא צריך להביא ערבים ובטוחות ולא צריך לחתום על שום טופס.

בנוסף, והרבה יותר חשוב: לפני שהבנק נותן, צריך שהבנק לא ייקח. ההשלכות של הפיכה לחייב מוגבל בבנק הן חמורות ביותר, והחלטה של בנק להפוך חשבון למוגבל יכולה להרוס עסק בין לילה. לפני כל צעד אחר, על הבנקים להודיע כי במשך כל מבצע עופרת יצוקה וששה חודשים לאחריו הם לא יחזירו שום המחאה לתושבי הדרום. אני מעריך כי מהלך זה לבדו יכול להציל מאות עסקים בדרום מקריסה. *

הכותב ממשרד אדורם ושות', מתמחה בדיני בנקאות