ה-RX החדש של לקסוס - להכניס קצת שטח לסלון

דגם ה-RX החדש של לקסוס, שיגיע לארץ בפברואר, אולי דומה חיצונית לשני הדורות שקדמו לו, אך מציג שיפורים רבים: המרחב הפנימי גדל, המנוע קיבל חיזוק ולאבזור נוספו מערכות תצוגה ושמע משודרגות. מאחר שבכל זאת מדובר ברכב קרוסאובר, בדקנו גם את יכולות השטח, שלא היו מאכזבות אך לא בטוח שיישרדו חול טובעני

כשלקסוס הציגה את הדור הראשון של ה-RX לפני 11 שנה, היא הייתה הראשונה בפלח הפרימיום, שפנתה לסגמנט חדש של רכבי פנאי יוקרתיים-קומפקטיים, שזכו מאוחר יותר לכינוי האופנתי "קרוסאובר" (CrossOver). הרעיון הבסיסי מאחרי הסגמנט הזה הוא שילוב בין יכולות של מכונית סלון בכל הנוגע לביצועים, התנהגות ואיכות נסיעה, לבין גמישות ורב-תכליתיות של רכב כפול-הנעה, שמסוגל לנוע בדרכים לא סלולות. ה-RX הראשון הציע איכות ייצור וחומרי דיפון על-פי מיטב המסורת של לקסוס, ומתחת לפני השטח את מה שנחשב אז לשיא טכנולוגיית ההנעה. הרכב זכה להצלחה בארצות-הברית עם קרוב ל-900 אלף יחידות שנמכרו ממנו עד היום. באירופה החל שיווק ה-RX רק שנתיים מאוחר יותר וגם שם הוא הצליח למכור עד היום יותר מ-100 אלף יחידות, תוך שהוא הופך לדגם הנמכר ביותר של לקסוס ביבשת. באופן לא מפתיע, עיקר מכירות הדגם באירופה הן של הגרסה ההיברידית (כ-60%), שהוצגה רק בשנת 2005 והייתה הראשונה - והיחידה עד כה - בסגמנט.

לקסוס RX

תכנון מ"דף חלק"

למרות הדמיון הכללי ל-RX היוצא, הדור השלישי הוא רכב חדש לגמרי. הוא תוכנן "מדף חלק" על בסיס הפילוסופיה העדכנית של לקסוס, שמכונה "L-FINESSE" ומטרתה ליצור מראה מוחצן ומוצק אך מעודן. ב-RX מתבטאת פילוסופיית העיצוב החדשה בקווי גוף שריריים, לצד שילוב הדוק וזורם של משטחי הגוף.

המרכב המעוצב מקיף שלדה חדשה עם בסיס גלגלים ארוך יותר ב-2.5 ס"מ, בליטת מרכב ארוכה יותר בחזית אך קצרה יותר מאחור, ואורך כולל שצמח ב-3 סנטימטרים בהשוואה לדגם הנוכחי. גם הגובה צמח אך רק ב-1.5 ס"מ. כל זה מתורגם לחלל פנימי גדול ומרווח יותר לנוסעים ולמטען. מתחת לרצפה מסתתרים מתלה אחורי חדש בתצורת עצמות עצה כפולות, ותמסורת חדשה, שמוותרת על הדיפרנציאל המרכזי לטובת מצמד עם פיקוד ממוחשב.

תיבת הילוכים אוטומטית חדשה עם שישה יחסי העברה מעבירה כעת את הכוח ממנוע V6 בנפח 3.5 ליטר, שעבר מספר שיפורים, דוגמת תוכנת ניהול מנוע חדשה וראשי מנוע משופרים, במטרה לשדרג את זמינות הכוח. ביצועי המנוע מלמדים על מומנט משופר של 35 קג"מ, שזמין כבר מ-2,300 סל"ד, והספק של 277 כוחות סוס ב-6,200 סל"ד. למרות השיפור בנתונים רושם המנוע הפחתה של כ-5% בפליטת ה-CO2, שעומדת על 250 גרם לק"מ.

גם תא הנוסעים עוצב מחדש ומציג שלל חידושים מעניינים. לוח המחוונים נהנה מתאורה זרחנית כחלחלה והוא קל מאוד לקריאה. מסך המידע שבראש עמדת הפיקוד מציע רזולוציה משופרת, אך בשל מיקומו המרוחק מהנהג הוא כבר אינו מציע קלט-מגע. כתחליף עיצבה לקסוס מעין שלט-רחוק שממוקם ליד מנוף ההילוכים ומתאפיין במבנה דמוי עכבר מחשב.

אדריכלות הפנים ממשיכה את קו העיצוב החיצוני ומשולבים בה חומרים איכותיים עם מראה טבעי וחם ותחושה רכה. איכות ההרכבה והגימור מעולה ואפילו המתגים והמחוונים משדרים תחושה "כבדה" ואיכותית. באגף האבזור יש גם מערכת תצוגה עילית, בהופעת בכורה במכונית של לקסוס, עשר כריות אוויר, מערכת קול פנטסטית מבית מארק לווינסון, שהותאמה אקוסטית ל-RX, אופציה למתלי אוויר ועוד.

פרק מבחן הכביש של השקת ה-RX נערך בקליפורניה אבל אנשי לקסוס בחרו להציג את יכולות ה"קרוסאובר" החדש דווקא על כבישים הרריים מפותלים מאוד. מהיכרותי עם ה-RX היוצא, על מתליו הרכים והיגויו המעורפל, סברתי בתחילה שהם טעו וכיוונו לרף גבוה מדי. אולם לא עבר יותר מרצף פניות אחד, עד שגיליתי כי הדור החדש שונה מאוד מקודמו.

לקסוס RX

ריסון מופתי בכביש

ה-RX החדש מתנהג כמו מכונית כביש משובחת עם היגוי מדויק ומתקשר, ויש לו העברת כוח יעילה והרבה כוח זמין. שלדה קשיחה יותר ומתלים מכוילים היטב מאפשרים לו לצלוח פניות הדוקות בקצב יפה ובביטחון, תוך הפגנת ריסון מופתי של התנודות על צירי הרוחב והאורך.

מהצד השני של המטבע ה-RX מצטיין בכושר שיוט נינוח למרחקים ארוכים. בידוד הרעשים טוב יותר אפילו משל הדגם היוצא, העברת ההילוכים חלקה ורעש המנוע בשיוט מהיר הוא לא יותר מהמיה מרוחקת. ספיגת הזעזועים קשיחה יותר מאשר בדגם היוצא ועל כבישי מחוז נאפה המשובשים, באופן יחסי, התקשו המתלים לספק איכות נסיעה מושלמת.

ממשק ההפעלה של מערכת המולטימדיה החדשה ידידותי וקל לתפעול בהשוואה למערכות המקבילות של הגרמנים.

מערכת ההנעה הכפולה פועלת רוב הזמן כהנעה קדמית ומשלבת את ההנעה האחורית עד לנעילה מלאה בהתאם לרמת האחיזה. בעת זינוק מהמקום או זינוק בעלייה, ברירת המחדל היא נעילת ההנעה לכל הגלגלים, מה שמקל על יציאה מהירה מעמידה על משטחי חצץ או בוץ.

מסלול "שטח" לא היה בתוכנית אבל הייתי חייב לנסות הצלבה אחת או שתיים: מסתבר, שגם במצב בו גלגל מתנופף באוויר מסוגלת מערכת ההנעה הכפולה להעביר את הכוח לגלגלים, שעדיין יש להם אחיזה, ולשלוף את הרכב מהמצב המביך. נציגי לקסוס ציינו, כי זמן תגובת המערכת עומד על 20 מילי-שניות. זהו זמן סביר לרוב המצבים, למעט חול טובעני, שממילא אינו בתפריט.

הרכב צפוי להגיע לישראל לקראת פברואר אז יוצע בגרסת בנזין. הגרסה ההיברידית המתוחכמת תופיע כנראה רק לקראת סוף השנה. *

הכותב הוא עורך מגזין "אוטו שטח" והיה אורח של לקסוס בהשקת ה-RX

מתחרים

ניסן מוראנו

הדור החדש של הניסן מוראנו גבוה ורחב יותר מהלקסוס ויש לו עיצוב מוחצן ואגרסיבי יותר ושלדה מוקשחת ומלוטשת יותר לטובת התנהגות כביש הדוקה ומדויקת יותר. תא הנוסעים עוצב מחדש עם שדרוג משמעותי באיכות החומרים והייצור. מנוע V6 משודרג בהספק 265 כ"ס, שמשודך לתיבת הילוכים רציפה ספורטיבית, מספק לכלי ביצועים רציניים ומעודנים. לארץ הוא יגיע עם כל אבזרי הפאר ומחירו צפוי להיות כ-350 אלף שקל.

אינפינטי EX370

האינפיניטי EX החדש מציע ממדים חיצוניים דומים לאלו של ה-RX, לוח מחוונים שמשלב יוקרה קלאסית עם מערכות ואמצעי פיקוד עתידניים והשקעה יוצאת דופן באיכות החומרים והייצור. בחזית פועם המנוע החזק ביותר בפלח הזה - V6 בנפח 3.7 ליטר - שמייצר לא פחות מ-320 כ"ס, משודך לתיבה אוטומטית מתקדמת בת 7 מהירויות ומעניק לרכב תאוצה מאפס ל-100 בסביבות 6.5 שניות. מחירו צפוי להתחיל בפחות מ-400 אלף שקל.

אאודי Q5 3.2 ליטר

אולם המתחרה האמיתי של אאודי ב-RX יגיע במחצית השנייה של השנה עם מנוע 3.2 ליטר בהספק 270 כ"ס ותיבה אוטומטית בת 7 מהירויות. הרכב יגיע עם הנעה כפולה-קבועה מטיפוס קוואטרו ועם חבילה מרשימה של אבזור תקני ואופציונלי במחירים חזויים של 344-399 אלף שקל.