כשהתותחים רועמים: המלחמה בדרום השתלטה על השיחה ברשת

נושא השיחה המרכזי היה הפגנת תמיכה בצה"ל ; השיחה ברשת משקפת נטייה של הגולשים להסתגרות והתחברות לחדשות - על פני הנטייה לברוח מהמציאות

הנושא המרכזי השבוע (בין ה-31.12 עד ה-6.1) בשיחה ברשת, היה כצפוי המלחמה בדרום, כך עולה מנתוני חברת Twisted Fly. כשמסתובבים ברשת בימים האחרונים, אי אפשר שלא לשים לב לעלייה הדרמטית, והטבעית, בהיקף השיח על המצב הביטחוני. במקביל, ובהמשך למגמה עליה הצבענו בשבוע שעבר מאז פרוץ הלחימה ירד היקף השיחות ברשת, בנושא פרסומות, בשיעור של בין 30%-40%. מסתמן, שבמצב הנוכחי אין לצרכנים חשק לדבר על פרסומות, ומעניין אותם יותר לדבר על המצב. השיחה ברשת משקפת נטייה של הצרכנים להסתגרות והתחברות לחדשות על פני הנטייה לברוח מהמציאות.

נדבקים למסך המחשב

ממש כפי שהצופים בטלוויזיה נדבקים למסך, הלחימה בדרום מייצרת 'אפקט הידבקות' גבוה גם למסך המחשב ('הידבקות' נמדדת ביכולת של נושא השיחה לחולל יותר שיחות, בעלות מספר משתתפים גבוה יותר).

עם פרוץ המלחמה גדל מספר השיחות על המצב בדרום באופן דרמטי. אם לפני פרוץ המלחמה היתה השיחה על פרסומות דומה בהיקפה לשיחה על המצב בדרום, הרי שכיום היקף השיחה על הלחימה גבוה משמעותית מזה של הפרסומות (ב-85% בממוצע יומי).

בנוסף, משך השיח על הלחימה בדרום, בממוצע, מושך יותר משתתפים בכל שיחה שהתקיימה בנושא ("מדד השתתפות"): 29 משתתפים בממוצע לשיחה, לעומת 3.45 משתתפים בממוצע לשיחה על פרסומות.

השיחה על הלחימה בדרום התפרסה על מגוון רחב של נושאים. הנושא שזכה לאזכורים הרבים ביותר, היה הפגנת תמיכה בצה"ל, בחיילים ובמעורבים בניהול המבצע (18% מהיקף השיחה).

סוגיית החזרתו של גלעד שליט בולטת מאוד בשיחה ברשת בחודשים האחרונים, והיא בולטת גם בהתייחסות ללחימה בדרום. זאת, בעיקר בניסיון לקשור את יעדי הלחימה בהחזרתו.

השיחה ברשת אינה מתעלמת מהבחירות הקרבות (12% מהיקף השיחה). צרכנים מתייחסים לעובדה שהלחימה נעשית בתקופת בחירות, ומותחים ביקורת כלפי אותם אלה שמנסים לנצל את התקופה לצרכי רווח פוליטי.

בין נושאי השיחה הנוספים שעלו, ניתן לציין את הבעת התמיכה וההזדהות עם תושבי הדרום (8% מהיקף השיחה), שיחות בדבר כניסה קרקעית - עוד בטרם הוחלטה (6% מהיקף השיחה), הצדקת המבצע (5%), וכן התייחסות לנפגעים החפים מפשע גם בצד השני של המתרס (5%).