משרד האוצר דחה בקשת ועד עובדי בנק לאומי להאריך בשנתיים את מועד מימוש האופציות

המניה ירדה והאופציות יצאו מחוץ לכסף ; אריאב: "הנסיבות אינן מצדיקות הארכת תקופת המימוש של האופציות שחולקו לעובדים" ; "אין הצדקה להאריך את תקופת המימוש ולהגדיל את ההטבה לעובדים רק בשל כך שהתברר כעת, כי פחת הערך הנוכחי של האופציות שחולקו בעבר, לגבי מי שבחרו שלא לממש את האופציה עד היום"

משרד האוצר דחה את בקשת ועד עובדי בנק לאומי להאריך בשנתיים את מועד מימוש האופציות למניות הבנק. המועד האחרון למימוש הוא 14 בפברואר. כך עולה ממכתב שהוציא האוצר ליו"ר ועד עובדי לאומי, לואי רוט. בא כוח העובדים הוא עו"ד רם כספי. פניית לאומי נעשתה בידיעת מנכ"ל הבנק, גליה מאור, אך הדיאלוג נעשה ישירות בין הוועד למשרד האוצר ולנכסים מ.י.

"הנסיבות אינן מצדיקות את הארכת תקופת המימוש של האופציות שחולקו לעובדים", כותב ירום אריאב, מנכ"ל האוצר המכהן גם כיו"ר נכסים מ.י, לרוט.

"בכל אופציה יש סיכון לצד סיכוי. הערכה של פרט בדבר מועד מימוש האופציה משקפת את הערכתו בדבר סיכוי/סיכון ואת העדפתו לרמת הסיכון אותה הוא רוצה לקחת. מכאן שאין הצדקה להאריך את תקופת המימוש ולהגדיל את ההטבה לעובדים רק בשל כך שהתברר כעת, כי פחת הערך הנוכחי של האופציות שחולקו בעבר, לגבי מי שבחרו שלא לממש את האופציה עד היום".

רוט פנה בסוף דצמבר למשרד האוצר כדי לבקש כי עובדים שעדיין לא מימשו את המנה השנייה של האופציות, כמחצית מהזכאים, יוכלו לעשות כן עד פברואר 2011. זאת מאחר ואין כדאיות כלכלית כרגע לממש את האופציה שנמצאת עמוק מחוץ לכסף. מחיר המימוש העדכני של האופציה הוא 10.55 שקל כאשר מחיר המניה הוא 8.6 שקל.

תוכנית האופציות של לאומי הושקה בפברואר 2006, כחלק מההטבות אותם קיבלו העובדים בזמן ההפרטה. העובדים קיבלו אופציות בהיקף של 6% ממניות הבנק ובמחיר מימוש של 13.46 שקל למניה. (המחיר הותאם לחלוקת דיבידנד ולמדד).

מחוץ לכסף

כשסוכמה חלוקת האופציות בנובמבר 2005 נקבע פער של שקל וחצי בין מחיר המימוש למחיר המניה. אך כאמור עליית מחיר המניה בשנים 2006-2008 הגדילה מאוד את שווי ההטבה לעובדים.

האופציות השתחררו בפברואר 2008 כאשר מחיר המימוש העדכני היה 10.3 שקל ומחיר המניה עמד על 17.1 שקל.

האופציות ניתנו למימוש בשתי מנות. האחת בתום שנתיים, כלומר בפברואר 2008 והמנה השנייה מתום השנה השנייה לתוכנית (פברואר 2008) ועד תום השנה השלישית (פברואר 2009). מאחר ונאסר על לאומי לממן בעבור העובדים את רכישת האופציות קיבלו העובדים במרוכז הלוואה מבנק דיסקונט בתנאים נוחים של פריים פחות 0.5%. בשנה האחרונה צנחה מניית לאומי והאופציה יצאה מחוץ לכסף כך שעובדים שלא בחרו לממש את האופציה נתקעו.