להוציא את השד מהמנוע: אאודי A6 - מבחן דרכים

אאודי A6 מתחדשת זו הפעם השלישית בחמש השנים לקיומה. המכונית אמנם שודרגה בכמה שינויים קוסמטיים, אך השיפור האמיתי ניכר במנוע החדש שהוצמד לה, המעמיד במבחן תמידי את יכולת הריסון העצמי של הנהג בזמן הנסיעה ; עם כל השיפורים ועם מחיר אטקרטיבי לפלח, היא בהחלט מהווה תחרות למכוניות הפאר הגדולות בסביבה

[להרשמה לניוזלטר רכב]

שנה אינטנסיבית עברה על המותג אאודי בישראל. נתוני המכירות המסכמים של 2008 מראים שאאודי הצליחה להעלות על הכביש בשנה שעברה 997 כלי רכב ותפסה את המקום השני בפלח מותגי היוקרה, בפער קטן אחרי וולוו. החלוקה לדגמים מראה, שאחת ממובילות המכירות של אאודי בשנה שעברה הייתה ה-A6, שתפסה את המקום השני בפלח E הנחשק עם 220 מכירות שנתיות, 42 יחידות פחות מה-E קלאס של מרצדס, אך 53 יחידות יותר מוולוו S80, ו-67 יחידות יותר מב.מ.וו סדרה 5. זהו הישג מכובד למכונית שיצאה לאוויר העולם לפני כחמש שנים.

מאחורי האצת המכירות אפשר למצוא עלייה משמעותית באגרסיביות השיווקית של אאודי בישראל, שכוללת גם שימוש אינטנסיבי בחטיבת הטרייד-אין "אוטו דיל". גם למוצר עצמו יש חלק בנושא. חטיבת היוקרה של קונצרן פולקסווגן ניערה מעליה בשנים האחרונות את קורי השינה והיא יורה כיום לשוק צרורות של דגמים ומנועים חדשים, חבילות אבזור ועיצוב משודרגות וטכנולוגיות עדכניות. במסגרת התהליך זכתה באחרונה גם ה-A6 לעדכון מקיף, השלישי במספר.

צבע עז ליעילות אפרורית

חיצונית ניכר שיד מיומנת עברה עם מכחול דק על קווי העיצוב המשעממים של המכוניות היוצאת, כדי להעניק להם אישיות. החרטום עוצב מחדש עם פגושים חדשים, ופנסי חזית אלגנטיים שמשלבים יחידות LED מתוחכמות ואופנתיות למראה. הזנב קיבל פנסים אחוריים חדשים ונראה מושחז וספורטיבי יותר, פנסי איתות חדשים הוטמעו במראות הצד, והמרכב כולו נעטף בכמה תוספות אווירודינמיות לא בוטות שמעניקות למכונית חזות צעירה יותר.

בתא הנוסעים קשה יותר לאתר שינויים, אך סביבת הנהג היא מופת לתכנון ארגונומי, ולמרות שפע המתגים, הצגים ומערכות העזר היא עדיין מצליחה לשדר תחושה אינטימית.

מערכת המולטימדיה המרכזית, ה-MMI, עדיין דורשת יותר מדי תשומת לב מהנהג לביצוע פעולות פשוטות יחסית, ונבירה אחרי פונקציות מחוכמות היא עניין למקצועני IT. המושבים נוחים מאוד, תנוחת הנהיגה ניתנת לכוונון מלא, מרווח הרגליים והכתפיים מאחור יכול לספק גם דרישות של בעלי נהג צמוד, ואיכות הגימור והחומרים שואפת לשלמות. בידוד הרעשים קפץ במודל 2009 מדרגה נוספת והמכונית היא אחת השקטות ביותר שבהן נסענו באחרונה.

עיקר תהליך השדרוג של ה-A6 התמקד מתחת למכסה המנוע. בדגם המבחן שלנו דובר במנוע 3 ליטר חדש עם הזרקה ישירה ומגדש-על (סופרצ'ארג'ר), שמחליף את מנוע ה-3.2 ליטר המקובל של הדגם היוצא. זהו פתרון טכנולוגי נדיר להגברת ביצועים, ועד כה ראינו אותו בפלח היוקרה רק בדגמים בודדים. יתרונותיו המרכזיים, מלבד הגדלת ההספק והמומנט, הם אספקת דחף ליניארי, מיידי ורציף, ללא כל "מדרגות" או השהיה נוסח מגדשי טורבו.

בפועל, זהו אחד המנועים המרגשים ביותר שמוצעים כיום בפלח ה-3 ליטר, והוא מסעיר דיו כדי לצבוע את היעילות האפרורית של ה-A6 בצבעים עזים. ההספק שלו עומד על 290 כ"ס, תוספת של 35 כ"ס בריאים, לעומת מנוע ה-3.2 ליטר היוצא, אבל המומנט הוא הכוכב האמיתי - לא פחות מ-42 קג"מ, שהם תוספת של כמעט 30% לעומת המנוע היוצא. המומנט זמין כבר מהנגיעה הראשונה בדוושה והוא מעיף את המכונית קדימה בקצב שהופך את המושג "כוחות G בתאוצה" מקלישאה למצב מוחשי מאוד.

אפשר לשייט עם המכונית הזאת בשלווה בכביש המהיר או מפקק לפקק, כראוי למעמדה האקזקיוטיבי. אבל הנהג צריך הרבה בגרות נפשית כדי לעמוד בפני הפיתוי המתמיד לשחרר את השד הכלוא בבקבוק ולהציב בפניו משאלות. התאוצה הרשמית מאפס ל-100 עומדת על 5.9 שניות, בכלל לא רע ל"גרסת ביניים" של מכונית סאלון כבדה, שמעליה יש לפחות עוד שלוש גרסאות חזקות יותר. אגב, הסיבה לבחירה במנוע הזה היא סביבתית. למרות שדרוג הכוח והביצועים, המכונית מתהדרת בהפחתה של 5% בפליטת ה-CO2 ובתצרוכת ממוצעת מוצהרת (לנהגים קלי רגל) של כ-10.5 ק"מ בלבד לליטר. אם ככה מתנהג ונשמע מנוע "ירוק", אנחנו מוכנים להצטרף ל"גרינפיס" עוד היום.

אאודי A6 החדשה

על ריסון המומנט הברוטלי מופקדת הנעה כפולה מטיפוס "קוואטרו", שהיא אופציית ההנעה היחידה הזמינה עם המנוע הזה. לאור הכרותינו הקודמת עם שלדות ה"קוואטרו" העדכניות של אאודי, לא הופתענו לגלות שגם מעטפת הביצועים הדינמיים של ה-A6 הזאת גדולה בשלושה-ארבעה מספרים על האתגרים הדלים שכבישי ישראל יכולים להציב בפניה.

המכונית מרגישה יציבה כמו סלע במהירויות פניה לא ממש רציונליות, אדישה לחלוטין לשלוליות ולרוחות צד ב-180 קמ"ש ומתרגמת מיידית את הכוח להנעה ללא שמץ של סחרור גלגלים או לחימת הגה. קשה לקרוא לה "ספורט סאלון". יש לה היגוי נעים אבל לא יותר מדי חד, והיא לא מנסה להסתיר את ממדיה או להתמסר לשעשועי הגה ואחיזה קלי דעת. ספיגת הזעזועים שלה רכה יחסית למכונית בקליבר ביצועים כזה, והיא מטפלת טוב יותר מקודמתה בשיבושי כביש עירוניים וברמפות הרעדה.

אאודי A6

ה-A6 בגרסת ה-3 ליטר קוואטרו החדשה עולה בארץ הקודש 472 אלף שקל. זהו פער של 100 אלף שקל מעל גרסת ה-2.8 ליטר (220 כ"ס), שבאה בתור אחריה וספק אם אפילו הלקוחות המושבעים של סדרה A6 ימצאו שהוא מוצדק. במונחים של "מחירי שוק אמיתיים" גרסת ה-3 ליטר גם יקרה כיום בפער לא קטן מהמתחרות המקבילות מיפן והמתחרות הגרמ'ניות הוותיקות מבית ב.מ.וו ומרצדס, שחלקן נמכרות במחירי "טרום החלפת דגם". אבל במחיר הזה מעניקה ה-A6 החדשה יכולות שעל-פי כל אמת מידה אובייקטיבית וסובייקטיבית, פרט אולי לסטטוס, הופכות למיותרות את מכוניות הפאר הגדולות של 650 אלף שקל פלוס - כולל אחותה הגדולה אאודי A8.

אאודי A6 החדשה

מתחרות

אינפיניטי G37

למנוע של האינפיניטי G37 יש נפח בריא של 3.7 ליטר וטונות של אלקטרו-מכאניקה יפנית מתוחכמת, שסוחטות מששת הצילינדרים לא פחות מ-320 כ"ס. המומנט מסתפק ב-36 קג"מ ובקיזוז הפרשי המשקל משיגה האינפיניטי ביצועים כמעט זהים לאאודי. ל-G37 תא נוסעים מפואר ואיכותי, לא פחות מה-A6 אם כי מעט יותר דחוק; ושלדת הנעה אחורית מלוטשת עם אופציית היגוי לארבעה גלגלים. בארץ מחירה מתחיל ב-325 אלף ש' בלבד וגם עם חבילת הפרימיום היא עדיין זולה ביותר מ-100 אלף שקל מהמתחרה הגרמנית

אינפיניטי G-37 סדאן

מרצדס E קלאס

הדור החדש של הארכי-יריבה של ה-A6 יגיע לארץ ביוני. עיצובה משיל את חליפת הטוקסידו לטובת אימונית-מעצבים. השלדה החדשה מתוחכמת והדוקה יותר, אך המידות החיצוניות צמחו רק במעט. באגף המנועים באה לידי ביטוי האג'נדה "הירוקה" של מרצדס, וגם לישראל תגיע גרסה עם מנוע CGI נקי וחסכוני. עיקר המכירות ירוכזו בשלב הראשון בדגם ה-E350, שמציע 290 כ"ס בשילוב עם הרבה אלקטרוניקה משודרגת.

מרצדס E קלאס

לקסוס GS450

המתחרה מבית לקסוס בפלח מכוניות הסאלון-מנהלים החזקות מצוידת בהנעה היברידית, שמשלבת בין מנוע בנזין ומנוע חשמלי רב עוצמה כדי להפיק 345 כ"ס. היא מסוגלת להאיץ מאפס ל-100 ב-5.9 שניות, להפעיל ל-250 קמ"ש ועדיין להחזיק בתצרוכת הדלק (המוצהרת) הטובה ביותר בפלח ובפליטה נמוכה מאוד. היא גם מכונית נעימה מאוד לנהיגה ויש לה תא נוסעים מאובזר ומגומר למשעי במחיר של 420 אלף שקל.

לקסוס GS450

לכל מבחני היוקרה