הערכות אופטימיות במשק האנרגיה: כמויות גז מסחריות בקידוח "תמר 1" של דלק וישראמקו מול חיפה

השותפות בקידוח צפויות להודיע על מעבר לביצוע מבחני ההפקה בקידוח, זאת לנוכח אינדיקציות ראשוניות לכמות גז מסחרית ; ההערכות: הסבירות למאגר גז מסחרי גבוהה מהתחזיות הראשוניות ; תוצאות סופיות של מבחני ההפקה צפויות תוך שלוש שבועות

במשק האנרגיה ממשיכים לגלות אופטימיות לגבי הצלחת קידוח הגז הגדול "תמר 1". לפי הערכות, השותפות בקידוח, בהן אבנר ודלק קידוחים מקבוצת דלק , שבשליטת יצחק תשובה, וישראמקו , צפויות להודיע בימים הקרובים רשמית על הימצאותו של מאגר גז טבעי בהיקפים מסחריים בקידוח "תמר" מול חופי חיפה.

בסוף השבוע (ש') השלימו השותפות את ביצוע וניתוח בדיקות הלוגים החשמליים בקידוח שהסתיימו בהצלחה, והצביעו על אינדיקציות לקיומו של מאגר גז גדול. לפי הערכות במשק האנרגיה, האינדיקציות הם לכמויות גז הגדולות אף מהתחזיות המוקדמות של מפעילת הקידוח, חברת נובל אנרג'י מארה"ב. כמו כן, ההערכות במשק האנרגיה כי לנוכח תוצאות הבדיקות עד כה, הסבירות לקיומו של מאגר גז מסחרי גבוהה יותר ממה שהוערך בתחילה.

קידוח "תמר 1", המצוי כ-90 ק"מ מערבית לחיפה, נחשב למבטיח בין אתרי הקידוח הפוטנציאליים בארץ. בעבר העריכה נובל כי הפוטנציאל בקידוח הוא למאגר של כ-109 מיליארד מ"ק (BCM) גז טבעי, באחוז הסתברות של 35%. כאמור, האינדקציות מהבדיקות שנערכו עד כה הן שמדובר במאגר גדול מהציפיות וההסתברות למאגר מסחרי גדלה.

לנוכח התוצאות החיוביות עד כה, צפויות השותפות להודיע על מעבר לשלב הבא של מבחני ההפקה שיימשך בין שלושה שבועות לחודש.

יש לציין כי בעוד בדיקת הלוגים החשמליים נותנת אינדיקציות כלליות על גודל המאגר והיקף החולות (שכבות) הרוויות בגז, מבחני ההפקה אמורים לספק נתונים על קצב זרימת הגז מהקידוח, ולפיהן ניתן יהיה לקבוע הסופית אם יש כדאיות כלכלית בפיתוח מאגר הגז.

בפרויקט המיועד שותפות חברת נובל אנרג'י האמריקנית (36%), יחד עם ישראמקו (28.75%), דלק קידוחים (15.625%) ואבנר חיפושי נפט וגז (15.625%) שבשליטת קבוצת דלק, ודור-גז מקבוצת אלון (4%).

הקידוח נחשב למורכב במיוחד, היות ונערך במים עמוקים מאוד (1,700 מטר), במרחק רב יחסית מן החוף (90 ק"מ) ושכבת המטרה הייתה בעומק של כ-4,900 מטר.

כזכור, לפני שבוע הודיעו השותפות על אינדיקציות ראשונות להימצאות גז טבעי בשכבת החול שבקרקעית אתר הקידוח, ובעקבות זאת נרשם זינוק חד של עשרות אחוזים במניות החברות בבורסה.

בענף חיפושי הנפט והגז מעריכים כי הימצאות מאגר גז מסחרי בקידוח "תמר" מול חופי חיפה מגבירה את הסיכויים להימצאות כמויות מסחריות של גז גם בשטחים ורישיונות סמוכים בעומק מים גדול.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", אבנר ודלק קידוחים כבר קיבלו אופציה להיכנס לקידוח בקפריסין בשטח ההגובל לרישיונות הישראליים, ובמקביל מנהלים מו"מ עם פטרומד הקדנית לשותפות ברישיונות סמוכים באזור חדרה.

הצלחה של קידוח "תמר" והכרזתו כתגלית מסחרית צפויה להפחית משמעותית את התלות באספקת הגז ממצרים, או ממאגר של בריטיש גז מול חופי עזה. הצלחה גם תאפשר לממשלת ישראל להתארגן ללא לחץ לפרויקט יבוא גז טבעי נוזלי (LNG) ואספקתו למשק, שמתוכנן כעת לשנת 2014-2015.

בבית ההשקעות פסגות העריכו בשבוע שעבר כי אם אכן תוכרז התגלית בקידוח תמר כמסחרית, תחזית ההכנסות ע"פ החוזים החדשים עם חברת החשמל, עומדת על 12 מיליארד דולר, וערך הפרויקט, המתחשב בהשקעה נדרשת של מיליארד דולר, אורך חיים של עד 30 שנה ופרמטרים תפעוליים נוספים, עומד על שווי מינימאלי של 1.5 מיליארד דולר.

השותפות בקידוח מסרבות להגיב לתוצאות הבדיקות, וציינו בימים האחרונים כי ידווחו כחוק לבורסה ברגע שיידרשו לכך.