יצחק תשובה: "הצלחת הקידוח היא נקודת ציון היסטורית בעצמאותה הכלכלית של מדינת ישראל ועשויה לפתור את בעיות הגז שלה למשך דורות ארוכים"

(עדכון) - מניות דלק, דלק קידוחים וישראמקו מזנקות בבורסה בת"א ; תשובה בראיון לגלי צה"ל: "אני לא מאמין שישנו מישהו שחושש שמא הוא לא יקבל את האג"חים שלו בחזרה" ; רגע היסטורי במשק האנרגיה: תגלית הגז מוערכת בשווי פוטנציאלי של 15 מיליארד דולר ; האנליסטים מגיבים: בכלל פיננסים מעלים ההמלצה על דלק ל"תשואת יתר"; פסגות: "תוצאה מצויינת"

שבוע אחרי האינדיקציות הראשונות לגז טבעי מול חופי חיפה, עכשיו זה כבר רשמי: קידוח "תמר 1" בו שותפות דלק וישראמקו הוא, ככל הנראה, תגלית הגז הגדולה ביותר אי פעם במדינת ישראל. על פי הערכות השווי הפוטנציאלי של המאגר נאמד בכ-15 מיליארד דולר למשך חיי הפרוייקט (המוערך בכ-20 שנה). ניתוח זה מתבסס על מחיר גז של 5-6 דולר ליחידת גז (מיליון BTU).

מפעילת הקידוח, חברת נובל אנרג'י מארה"ב, דיווחה הלילה (א') על גילוי מאגר גז מסחרי בקידוח "תמר 1" מול חופי חיפה, בעומק מים של כ-5,500 מטר. הבדיקות איששו את ההערכות הראשוניות לקיומו של מאגר גז בגודל של לפחות 88 מיליארד מ"ק פי 3 מכמות הגז הטבעי שהתגלתה ע"י ים תטיס מול אשקלון.

נובל דיווחה כי בדיקות הלוגים החשמליים שבוצעו בקידוח זיהו יותר מ-460 מטר, שהם 150-160 feet, של שכבות הרוויות בגז טבעי, שנצברו בכ-3 מאגרים איכותיים. לדברי נובל, "עובי השכבות ואיכות המאגרים היא טובה יותר מהמצופה בעת התחלת הקידוח".

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק, אמר הבוקר בראיון לגלי צה"ל: "הצלחת הקידוח היא נקודת ציון היסטורית בעצמאותה הכלכלית של מדינת ישראל. זה עשוי לפתור את בעיות הגז של ישראל למשך עשרות רבות של שנים ודורות ארוכים".

"אין לי ספק שזהו חג גדול למדינת ישראל. כעת לא נהיה מדינה תלותית בכל הקשור לגז, ואף נייצא החוצה. מדובר בכמויות אדירות שלא ניתן להסבירן, וכעת למדינת ישראל יש פתרון לדורות הבאים", אמר תשובה. "זו אחת התגליות הגדולות ביותר בעולם".

תשובה הוסיף, כי יצליח להחזיר את כל חובותיו לציבור ולבנקים חרף המשבר החריף שאליו נקלע. הוא העריך כי מיזם הקידוח ישפיע לחיוב על התמודדותה של הכלכלה הישראלית עם המיתון העולמי. "אני לא מאמין שישנו מישהו שחושש שמא הוא לא יקבל את האג"חים שלו בחזרה ואו שלא ישלמו לו בחזרה וזה עוד לא קרה עד היום ואנחנו נמשיך לכבד ולהיות נאמנים כפי שהיינו עד היום".

"ישראל צפויה לחסוך ב-20% במחירי האנרגיה, וכעת התלות שלנו בנפט תרד".

לגבי השאלה מתי תתחיל ההפקה המסחרית אמר תשובה: "אנחנו נכנסים לבדיקות מיידיות, ואנחנו עושים את כל המאמצים".

"הפסדנו בפרויקט למרות התקופה הקשה. אנחנו עוברים תקופה קשה בכלכלה הישראלית והעולמית בכלל ולמרות התקופה הקשה השקענו, השותפים, 145 מיליון דולר בימים האלה ואנחנו הולכים להשקיע עוד, מדובר פה בהשקעה מאוד מאוד גדולה למרות התקופה אנחנו מאמינים והאמנו ונמשיך להאמין, ונמשיך לקדוח ואנחנו בעצם מחזקים את הכלכלה של מדינת ישראל, מחזקים את היכולת לא להיות תלויים באחרים, אני חושב שזה הניצחון".

נשיא נובל, צ'ארלס דווידסון, ציין כי התגלית עשויה להיות הגדולה ביותר אי פעם בהיסטוריה של החברה, "אנחנו נרגשים מאוד מהתוצאות עד כה. מדובר בתגלית גז ראשונה שלנו מול חופי ישראל מזה חמש שנים. זהו אחד הקידוחים המוצלחים ביותר אותם בחנו, ונראה כתגלית הגדולה ביותר בהיסטוריה של החברה".

דווידסון ציין כי "הממצאים הראשוניים הם שהגז והמשאבים שאיתרנו הם מאוד משמעותיים, ולפחות שוות לכמויות שהערכנו של 3 טריליון רגל מעוקב גז טבעי. בכפוף לאסיפת מידע נוסף, האומדן לכמויות הגז ב"תמר" עשוי לגדול עוד יותר".

אבנר, דלק וישראמקו דיווחו הבוקר לבורסה, שהשותפות בקידוח החליטו לבצע את מבחני ההפקה שצפויים להימשך כ-3 שבועות, ושעלותם מוערכת בכ-20 מיליון דולר. כמו כן ציינו השותפות כי מתוכננים עוד 2 קידוחים באותו אזור, והם כוללים קידוח אימות לתגלית, אשר ייקדח במבנה תמר, וקידוח שני לבחינת פרוספקט אחר באותה שכבה גיאולוגית.

נובל ציינה כי מבחני ההפקה בקידוח יתחילו בקרוב לאחר השלמת הבאר, וכי היא שוקלת להשאיר את האסדה לביצוע שני קידוחים נוספים באותה שכבה. כמו כן, הודיעה נובל כי היא ושותפותיה דלק וישראמקו, שוקלות לבצע קידוח נוסף לשכבת גז שנייה.

קידוח תמר נפט

קידוח "תמר 1", המצוי כ-90 ק"מ מערבית לחיפה, נחשב למבטיח בין אתרי הקידוח הפוטנציאליים בארץ. בעבר העריכה נובל כי הפוטנציאל בקידוח הוא למאגר של כ-109 מיליארד מ"ק (BCM) גז טבעי, באחוז הסתברות של 35%.

בפרויקט שותפות חברת נובל אנרג'י האמריקנית (36%), יחד עם ישראמקו (28.75%), דלק קידוחים (15.625%) ואבנר חיפושי נפט וגז (15.625%) שבשליטת קבוצת דלק, ודור-גז מקבוצת אלון (4%).

הקידוח נחשב למורכב במיוחד, היות ונערך במים עמוקים מאוד (1,700 מטר), במרחק רב יחסית מן החוף (90 ק"מ) ושכבת המטרה הייתה בעומק של כ-4,900 מטר.

כזכור, לפני שבוע הודיעו השותפות על אינדיקציות ראשונות להימצאות גז טבעי בשכבת החול שבקרקעית אתר הקידוח, ובעקבות זאת נרשם זינוק חד של עשרות אחוזים במניות החברות בבורסה.

קידוח תמר נפט

בענף חיפושי הנפט והגז מעריכים כי הימצאות מאגר גז מסחרי בקידוח "תמר" מול חופי חיפה מגבירה את הסיכויים להימצאות כמויות מסחריות של גז גם בשטחים ורישיונות סמוכים בעומק מים גדול.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", אבנר ודלק קידוחים כבר קיבלו אופציה להיכנס לקידוח בקפריסין בשטח ההגובל לרישיונות הישראליים, ובמקביל מנהלים מו"מ עם פטרומד הקדנית לשותפות ברישיונות סמוכים באזור חדרה.

הצלחה של קידוח "תמר" והכרזתו כתגלית מסחרית צפויה להפחית משמעותית את התלות באספקת הגז ממצרים, או ממאגר של בריטיש גז מול חופי עזה.

הצלחה גם תאפשר לממשלת ישראל להתארגן ללא לחץ לפרויקט יבוא גז טבעי נוזלי (LNG) ואספקתו למשק, שמתוכנן כעת לשנת 2014-2015.

בבית ההשקעות פסגות העריכו בשבוע שעבר כי אם אכן תוכרז התגלית בקידוח תמר כמסחרית, תחזית ההכנסות ע"פ החוזים החדשים עם חברת החשמל, עומדת על 12 מיליארד דולר, וערך הפרויקט, המתחשב בהשקעה נדרשת של מיליארד דולר, אורך חיים של עד 30 שנה ופרמטרים תפעוליים נוספים, עומד על שווי מינימאלי של 1.5 מיליארד דולר.

שר התשתיות בנימין בן אליעזר אמר: "אני רוצה לעדכן אתכם ממקור ראשון על המידע שהתפרסם הבוקר בכלי התקשורת, בעקבות הדיווח המיידי לבורסה של החברות העוסקות בקידוח הגז הטבעי מול חופי חיפה. בהתבסס על הדיווח של החברות, אנחנו עדים לרגע היסטורי שלא לומר מכונן עבור משק האנרגיה בישראל".

"אם אכן יסתבר תוך מספר שבועות, כי האינדיקציות שהתקבלו בימים האחרונים נכונות, אזי מדובר בתגלית הגדולה ביותר בהיסטוריה של מדינת ישראל מאז ומעולם".

המפסידים

בימים האחרונים דובר רבות על הפספוס של איש העסקים בני שטיינמץ, שבאמצעות חברת STX החזיק בכ-5% מהזכויות בקידוח תמר. אבל ניתוח מעמיק יותר מגלה כי המפסידה הגדולה היא דווקא קבוצת האנרגיה בריטיש גז, שבשנת 2005 ויתרה ללא תמורה על כל אחזקותיה בקידוח. ההפסד של בריטיש גז הוא הרווח הגדול של קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה, שנכנסה לקידוח במקומה.

ההפסד של בריטיש גז הוא כפול - לא רק שהסכימה לוותר על חלקה ללא תמורה משמעותית, אלא שגילוי תגלית הגז המסחרית עשויה לעכב פעם נוספת את המו"מ לרכישת מאגר הגז מעזה. כזכור, רק באחרונה הורתה הממשלה לחברת החשמל לחדש את המו"מ לרכישת מחצית ממאגר הגז הטבעי מול עזה. כעת הצפי הוא שהמדינה תעכב את השיחות עד שיתברר היקף התגלית המסחרית בקידוח תמר.

מקורות במשק האנרגיה טוענים כי מנכ"ל בריטיש גז בישראל דאז, ג'ון פילד, לא רצה לפרוש מהקידוח בתמר וההחלטה למעשה נכפתה עליו על ידי הנהלת החברה העולמית.

הדמות הטרגית בקידוח היא ללא ספק ד"ר יוסי לנגוצקי, שהיה נציגו של שטיינמץ ומי שבמשך שנים קידם את חיפושי הנפט והגז בשטח הרישיון. לפני כמה שבועות שטיינמץ סירב להגדיל את חלקו בקידוח ופרש ממנו, כאשר כל הניסיונות למצוא מחליף ברגע האחרון נכשלו. בין השאר התנהלו מגעים עם חברת בז"ן שבשליטת החברה לישראל והפטרוכימיים שלא הבשילו לכדי עסקה.

מפסידה נוספת היא חברת EMG המצרית, שבה שותף איש העסקים יוסי מימן, הבעלים של קבוצת מרחב ואמפל. התגלית בקידוח תמר צפויה להיות אלטרנטיבה לגז המצרי בשנים הקרובות ותפחית בטווח הארוך את התלות באספקת הגז ממצרים.