הראל פיננסים: חדשות טובות בענף הדשנים - "המחיקה באגריום תהווה את תחילת מסע ההתאוששות"

אגריום הודיעה על מחיקת מלאי בהיקף של כ-117 מיליון דולר, לאחר הירידה התלולה במחירי הפוספט והחנקן ; חוזר על המלצת "משקל יתר", למניית כי"ל, במחיר יעד של 32 שקל - גבוה ב-20% ממחיר הפתיחה של המניה בבורסה

אמיר אדר, מנהל מחלקת מחקר Sell Side בהראל פיננסים, פירסם הבוקר (א') התייחסות מעודכנת על מניית כי"ל , על רקע ההודעה של ענקית הדשנים אגריום על כוונתה לבצע מחיקת מלאי בהיקף של כ-117 מיליון דולר, לאחר הירידה התלולה במחירי הפוספט והחנקן.

"אין רגע דל במגזר הדשנים, אך לשם שינוי מדובר בחדשות טובות. המחיקה באגריום תהווה את תחילת מסע התאוששות הדשנים". מעריך אדר, וחוזר על המלצת "משקל יתר", למניית כי"ל, במחיר יעד של 32 שקל - גבוה ב-20% ממחיר הפתיחה של המניה בבורסה בת"א היום.

אדר מציין כי בניגוד ליצרניות הדשנים האחרות אשר דיווחו על מחיקות, עיקר פעילותה של אגריום נובע מקמעונאות דשנים המהווה כ-58% מהכנסותיה. מחיקת המלאים עשויה לסמן את תחילת התהליך הארוך לקראת החזרה לשיווי המשקל בשוק הדשנים הצפון אמריקני: "העובדה כי הקמעונאית הגדולה בצפון אמריקה בתחום זה, מכירה בעובדה כי לא תוכל למכור את המלאים שברשותה (אותם רכשה במחירי שיא) ללא ירידה משמעותית במחירים, עשויה לסמן את הכיוון למפיצות נוספות". אומר אדר.

אדר מציין כי מהלך זה הינו הכרחי ומניח את התשתית לחזרתם של החקלאים לבצע רכישות. כך יתחיל המסע אל עבר "ניקוי" המלאי הנמצא בשרשרת ההפצה. עדות חיובית נוספת הנה הודעתה כי בכוונתה לפתוח מחדש את מתקן הייצור בקנדה אותו סגרה בחודש שעבר, וזאת לאור שיפור בתחום החנקן.

בנוסף, מציין אדר, יצרנית החנקן TERRA קיבלה ביום חמישי האחרון הצעת מיזוג ממתחרתה, CF, באופן של חילופי מניות. ההצעה נעשתה בפרמיה של כ-23% ממחיר השוק, אך בהראל לא סבורים כי יש מקום לגזור מסקנות מתמחור העסקה הנוכחית על חברות הדשנים האחרות, כיוון שמדובר בעסקת חילופי מניות ולא בעסקת מזומן. עדיין, מוסיף אדר, מבט על תמחור ההצעה הנוכחית מספק פרספקטיבה מסוימת לתמורות בשוק הדשנים בחצי השנה האחרונה,

בעבר דיברו בהראל על הנעשה בתחום החנקן, וחולשתו היחסית לעומת מגזרי הפוספט והאשלג, מהלך זה אומנם יביא להקמת ענקית דשני חנקן (יכולת ייצור של כ-6.3 מיליון טון חנקן ושל כ-2.1 מיליון טון דשני פוספט) אולם לאור המספר הגדול של השחקניות בתחום זה, וחסמי הכניסה הנמוכים היחסית בו, בהראל לא סבורים כי מיזוג שכזה במידה ואכן יתרחש יביא את החנקן למאפייניו של שוק האשלג.

ביום חמישי הקרוב יקבל השוק אינדקציה בנוגע לשנת 2009 עם הפרסום הצפוי של תוצאותיה הכספיות של פוטאש לרבעון. בהראל ממליצים לבחון את הערות החברה בנוגע לפרק הזמן אשר יידרש עד להתאוששות מגזר הדשנים וכן לתמונת המצב בשווקים הבינלאומיים ככלל.