חזון אחרית הימים: אפס צריכת אנרגיה

בעתיד הנראה לעין, הבניין שבו אנו גרים יוכל לספק את כל צרכיו בעצמו, כך שיוכל להיות עצמאי בשטח. הבנייה הירוקה מסמנת יעד חדש - בניין עם אפס צריכת אנרגיה (ZEB - NET ZERO ENERGY BUILDING). המונח החדש מציין בניין הצורך אנרגיה השואפת לאפס בשנה טיפוסית.

מדובר בחלום סביבתי. מבנה כזה מקטין מאד את הפגיעה בסביבה על ידי הקטנת פליטת גזי החממה. כדי לעמוד בדרישות, צריך להתקיים אחד משלושה תנאים - שימוש במקור אנרגיה מתחדשת באתר (תאים פוטו וולטאיים, אנרגית רוח וכו') לכיסוי כל צריכת האנרגיה; צריכת אנרגיה שאינה יוצרת פליטת מזהמים; מבנה שבו עלות רכישת אנרגיה מהרשת שקולה לעלות מכירת האנרגיה מהאתר. בקצה הקשת, נמצא מבנה שאינו מחובר כלל לרשת הארצית.

משרד האנרגיה האמריקאי (DOE), אגב, מעריך שעד שנת 2025 תושג המטרה בכל סוגי המבנים.

השלב הראשון מחייב את צוות התכנון לתכנן מבנה עם צריכת אנרגיה מינימאלית. יש להשתמש בכלי תכנון ומחשוב מתקדמים לביצוע הדמיות ממוחשבות, המאפשרות בחינה מדויקת של המשתנים, כדוגמת צורת העמדת המבנה במגרש, מיקום חלונות ודלתות, מערכות הצללה, בידוד המעטפת וכו'. לאחר מכן יש למקסם שימוש במערכות פסיביות לחיסכון באנרגיה. לבסוף, יש לתכנן מערכות אקטיביות לחיסכון במיזוג, בחשמל ובתאורה.

לאחר שלב צמצום הצריכה עוברים לשלב השני של תכנון יצור עצמי מאנרגיה מתחדשת. יש כיום מספר שיטות לכך (תאים פוטו וולטאיים, אנרגית רוח, אנרגיה סולרית, תאי דלק וכו'), אך העלויות עדיין גבוהות. בעולם כבר נבנו ונבנים מספר מבנים העונים להגדרת מבנה עם אפס צריכת אנרגיה. אחד המפורסמים ביותר הוא מגדל "פירל ריוור" שמתוכנן ע"י משרד האדריכלים סקידמור, אווינגס ומריל בגואנז'ו שבסין.

בכל מקרה, באופן מעשי, אנו נמצאים כיום רק במחצית הדרך. ככל שטכנולוגיה ירוקה תהפוך לזמינה, זולה וכדאית מול האלטרנטיבות, כך נתקרב להגשמת חזון הבניה הירוקה.

הכותב מהנדס ויועץ לבנייה ירוקה