העיר זה לא כל-כך השטח שלו - מבחן דרכים לסיטיקום של סאן יאנג

הסיטיקום, קטנוע המנהלים החדש של סאן יאנג, משייט במהירות מרשימה בכבישים בין-עירוניים, אך מגושם בפקקים

לאורך העשור האחרון הלכו גלגלי הקטנועים וגדלו לאיטם. זה קרה בעקבות הגידול המתמשך בנפחי המנועים ובהספקם, וגם בעקבות השתרשות התפיסה כי הקטנוע יכול לשמש ככלי תחבורה יעיל בין העיר לפרברים - עניין שמחייב יכולת נסיעה בין-עירונית טובה. התהליך היה כמעט אבולוציוני: קודם גדלו מעט גלגלי הקטנועים המסורתיים, בהמשך נולדו קטנועים שתוכננו מראש כבעלי גלגלים גדולים, ועתה הם מתפתחים בשלל נפחים. לאחרונה, כחלק מהמגמה הזאת, השיקה סאן יאנג בישראל את הסיטיקום i300, קטנוע מנהלים עם גלגלי 16 אינץ', שמצויד במנוע הגדול בהיצע של החברה. בקיצור, יצאנו לבדוק מה יוצא מעוד ארבעה אינץ' בכל גלגל.

הזהרו ממכסי ביוב

בכל הנוגע לעיצוב הסיטיקום הוא בהחלט קטנוע נאה. הפרופורציות שלו טובות, החזית עדכנית ונוצצת והנוכחות הפיזית שלו ניכרת. גם בכל הנוגע לאיכות הפלסטיק אין הפתעות: סאן יאנג לא תמיד משתווה ליצרנים היפאנים, אבל אין לה מה להתבייש, ועל זה מעידים האלפים הרבים של קטנועיה שנעים על כבישי ישראל. עוד בדיקות לפני ההנעה העלו כי לסיטיקום יש מושב קשה יחסית ותא מטען סביר אך לא מרשים במיוחד.
בניגוד לשמו, לסיטיקום יש מנוע שנפחו 'רק' 262 סמ"ק, אם כי הוא בעל הזרקת דלק. המנוע הזה נמרץ להפליא: הוא מטיס את הקטנוע בקלות לאזור ה-120 קמ"ש (ולא נעצר גם שם), ולא מתקשה לשייט במהירות לאורך זמן. בסביבה הזאת ניכרים יתרונותיו של הסיטיקום: כל קטנועי המנהלים יגיעו למהירות הזאת בקלות, אך רק בודדים מהם ירגישו שם בנוח כמוהו. הגלגלים הגדולים משפרים את היציבות הכיוונית, מצמצמים את הרגישות לרוחות צד ומשככים טוב יותר את המהמורות.

סיטיקום

בעיר, לעומת זאת, קצת פחות נוח לו. הוא אמנם מצליח להשתחל בפקקים, אולם משקלו (184 ק"ג), אורכו, וכמובן הגלגלים הגדולים, דורשים יותר מאמץ בפקק מאשר הקטנועים המסורתיים. זאת ועוד: יחסית לקטנועים אחרים מתליו של הסיטיקום נוקשים. מחוץ לעיר זה עובד היטב, אך על המהמורות של הכבישים העירוניים סביר שתעדיפו לזגזג כדי להימנע ממכסי ביוב בולטים.

שלכם ב-27 אלף שקל

סאן יאנג תמחרה את הסיטיקום בקצת פחות מ-27 אלף שקל, זה מחיר נמוך משמעותית משל המתחרים היפאנים, ו-1,000 שקל בלבד יותר מהג'וימקס 250 המצליח. במחיר הזה הסיטיקום הוא דיל אטרקטיבי מאוד למי שנוסעים מדי יום על כבישים בינעירוניים, שם הוא מככב. לעכברי העיר בכל זאת מומלץ להישאר עם קטנועי ה-12 אינץ' הרכים יותר.